Wat houdt “Americans Against the Tea Party” in?
Sorry voor het late antwoord, johnny. De huidige 'Tea Party' is een beweging die inmiddels op sterven na dood is in Amerika, maar nog niet zo heel lang geleden behoorlijk groot aan het worden was.
Ooit bij de geschiedenisles geleerd over de Boston Tea Party? Toen Amerika nog een Britse kolonie was, meende de koninklijke overheid in Londen belasting te moeten heffen op de Amerikaanse import van thee. De Tea Party-beweging van toen was een onafhankelijkheidsbeweging die als slogan had 'no taxation without representation', waarmee ze bedoelden dat ze van mening waren dat zij vonden dat ze een koloniaal zelfbestuur moesten hebben en geen opgelegde maatregelen vanuit Londen accepteerden. Dit resulteerde in het overboord gooien van thee die met schepen vanuit Engeland aankwam in de haven van Boston, in 1773. Dit vormde de aanzet voor de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog, waarbij de kolonisten zich daadwerkelijk afscheidden van Engeland en de Verenigde Staten van Amerika vormden, compleet met eigen grondwet en Bill of Rights, geschreven in 1776, slechts 3 jaar later.
Je voelt 'm denk ik al aankomen: de huidige Tea Party bestaat dus uit Amerikaanse conservatieven die de grondwet zeer strikt interpreteren, uit onvrede met niet alleen Democratische maar ook Republikeinse establishment-politici. Deze beweging begon ongetwijfeld met goede bedoelingen, maar werd al vrij snel overgenomen door precies het soort Republikeinse establishment-politici waar men aanvankelijk tegen was en is daarmee effectief gekaapt en monddood gemaakt. Je zou het kunnen zien als een voorloper op de populistische beweging onder Trump (die nu ook vleugellam dreigt te worden gemaakt door opnieuw dat establishment). Ik denk dat dit je volgende vraag dan ook wel beantwoordt:
De Bipartisan Report is een pagina die pro Deep State is,.. denk ik.
Het antwoord is dus: ja. Vandaar dat ik even de doopzeel lichtte van de redacteur van de BR.
Mike