G
Guest
Guest
Hier mijn experiment met boekweit-zuurdesembrood.
Zuurdesem:
375 ml water
75 g boekweitmeel
flinke pluk zuurkool
in de blender fijn maken en dan overgieten in een pot. 3 dagen bij kamertemperatuur laten staan, af en toe schudden en evt wat boekweitmeel toevoegen. En af en toe openen. Het moet friszuur gaan ruiken. Het gaat niet borrelen, zoals gewoon zuurdesem.
Deeg:
300 g boekweit
25 g lijnzaad
25 g sesamzaad
2 eetl gare linzen ) even in de blender
4 eetl gare quinoa )
een kopje zuurdesem (ik heb per ongeluk alle zuurdesem erin gedaan)
kneden en laten rijzen. Ik heb het met de broodbakmachine gedaan (eerst wat olie erin en dan de ingrediënten), 3x het kneed- en rijsprogramma (totaal 4-5 uur).
Dan toevoegen:
paar eetl olie (als je dat nog niet had gedaan)
2 koffielepels zeezout
2 koffielepels droge gist
1 koffielepen sucanat (oersuiker)
2 eetl arrowroot
Nogmaals kneden en rijzen (anderhalf uur).
Vervolgens heb ik er platte "broodjes" van gemaakt op een ingevet bakblik.
Tip: leg bakpapier op de bakplaat, ik kreeg ze haast niet los.
Bakken: heteluchtoven 15 min 200 graden C.
Ze worden denk ik luchtiger als je de broodjes nogmaals laat narijzen op het bakblik, maar daar had ik geen tijd voor.
Volgende keer doe ik minder arrowroot, ze waren wat taai.
Het voordeel van platte broodjes is dat je ze gemakkelijk in de broodrooster kunt doen. Als je een groot brood maakt, is het maar de vraag of je er fatsoenlijke boterhammen van kunt snijden.
Ik vond ze prima te eten!
Het recept kan vast nog beter, dus als jullie aan de slag gaan, hoor ik graag hoe!
Zuurdesem:
375 ml water
75 g boekweitmeel
flinke pluk zuurkool
in de blender fijn maken en dan overgieten in een pot. 3 dagen bij kamertemperatuur laten staan, af en toe schudden en evt wat boekweitmeel toevoegen. En af en toe openen. Het moet friszuur gaan ruiken. Het gaat niet borrelen, zoals gewoon zuurdesem.
Deeg:
300 g boekweit
25 g lijnzaad
25 g sesamzaad
2 eetl gare linzen ) even in de blender
4 eetl gare quinoa )
een kopje zuurdesem (ik heb per ongeluk alle zuurdesem erin gedaan)
kneden en laten rijzen. Ik heb het met de broodbakmachine gedaan (eerst wat olie erin en dan de ingrediënten), 3x het kneed- en rijsprogramma (totaal 4-5 uur).
Dan toevoegen:
paar eetl olie (als je dat nog niet had gedaan)
2 koffielepels zeezout
2 koffielepels droge gist
1 koffielepen sucanat (oersuiker)
2 eetl arrowroot
Nogmaals kneden en rijzen (anderhalf uur).
Vervolgens heb ik er platte "broodjes" van gemaakt op een ingevet bakblik.
Tip: leg bakpapier op de bakplaat, ik kreeg ze haast niet los.
Bakken: heteluchtoven 15 min 200 graden C.
Ze worden denk ik luchtiger als je de broodjes nogmaals laat narijzen op het bakblik, maar daar had ik geen tijd voor.
Volgende keer doe ik minder arrowroot, ze waren wat taai.
Het voordeel van platte broodjes is dat je ze gemakkelijk in de broodrooster kunt doen. Als je een groot brood maakt, is het maar de vraag of je er fatsoenlijke boterhammen van kunt snijden.
Ik vond ze prima te eten!
Het recept kan vast nog beter, dus als jullie aan de slag gaan, hoor ik graag hoe!