@Iklustvet
Stress verbruikt veel magnesium en via alleen voeding aanvullen is bijna onmogelijk.
Er zijn veel magnesiumsoorten en ik ben er ook mee bezig helder te krijgen welke magnesiumsoort het beste opgenomen wordt. Het nadeel van magnesium innemen is dat mensen er vaak snel een dunne ontlasting van krijgen en daarom weer niet genoeg innemen.
Magnesium innemen zonder de nadelen van dunne ontlasting:
Magnesiumolie smeren op de huid, met name op de dunne delen van je huid. Een halfuurtje laten zitten en, als je wilt, dan afspoelen. Kan wel erg prikken en als het opdroogt krijg je een wittige zoutwaas over je huid. (Magnesium olie kun je kant en klaar kopen of zelf maken van magnesiumvlokken (www.ancientmagnesium.nl). Dit kun je zo vaak doen als je wilt om je tekorten aan te vullen en daarna 1 tot 2 x per week voor onderhoud. Magnesiumolie is magnesiumchloride en je kunt het ook innemen. De opname is minder effectief maar het positieve effect ervan is dat het je maagzuur versterkt.
Dr. Schüssler celzout nr. 7, ook een relatief goedkope vorm van inname. De celzouttabletjes laat je smelten onder je tong en de magnesium komt rechtstreeks in de bloedbaan. Heel effectieve methode. Op het potje staat een aanwijzing van ca. 6 tabletjes per dag (D6 verdunning), maar m.i. is dat veel te weinig. Ik zou wel naar minimaal 3 x 10 per dag gaan. Zeker als je er net mee begint.
Dan heb je nog tal van andere magnesiumvormen, tik maar eens "vormen van magnesium" in op google en je ziet een waslijst aan magnesiumverbindingen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat Magnesiumbisglycanaat, magnesium gebonden aan taurine, bij mij verreweg het beste werkt. De celzouten werken ook heel goed, maar er zitten wat meer koolhydraten in en daarom neem ik ze niet.
Magnesiumoxide moet je in ieder geval niet hebben. Deze vorm bindt het maagzuur en schijnt zeer slecht opneembaar te zijn.
Magnesiumsulfaat (bitterzout) lijkt me al helemaal geen optie. Dan heb je zonder meer steeds een spetterende stoelgang en lijkt me de spijsvertering nogal verstoren = stress!.