March against Monsanto 25 mei

lijkt me een beetje lastig, ik weet "heg nog steg" in Wageningen, zal ik een rode dop op mijn neus zetten :lol:

ik loop ook met een aantal mensen, weet niet precies hoeveel, heeft iemand anders weer georganiseerd.

Heeft iemand van jullie iets bij zich om duidelijk te maken wat we daar doen?

 
http://nos.nl/artikel/510640-protest-tegen-landbouwproducent.html

Vooral de reactie van topman bij Monsanto, demonstranten zouden soort elitair groepje zijn die geen oog heeft voor de mensen die betaalbaar voedsel zoeken. Tja, zij hebben het zo goed voor met de mensen...

 
Hebben jullie deze ook al ondertekend?

https://docs.google.com/forms/d/1K9NHUUH5jsjgQrAZHjsheXnyZZxqexC8mnFs5WZZa5E/viewform?pli=1

 
En, hoe is het de protesterende forumleden bevallen afgelopen zaterdag? De wereldwijde mars wordt in de populaire pers volledig doodgezwegen. We zullen het van jullie ooggeruigenverslagen moeten hebben!

Mike

 
Ik kijk echt bijna nooit tv, maar toevallig die avond wel even en het viel me op dat er (bij de NOS meen ik) een item voorbijkwam over de wereldwijde protestmars tegen Monsanto. het duurde niet lang, maar....daar was het.

 
Ik stond op de Dam. Het liep aardig vol, de Dam is behoorlijk groot - de kant van het paleis was volledig gevuld met mensen. Een schatting van 1000 mensen is echt veel te laag. Ik had een erg leuke gesprekspartner dus heb de toespraken niet gevolgd, maar ik hoorde achteraf dat die heel overtuigend waren. Dus: een goede organisatie, geen politici van PvdD of iets, wel mensen die rondliepen met die borden, maar goed.. common cause.

Om kwart voor vier begon de mars door de straten. Paleisstraat, nieuwezijds, spui, kalverstraat oversteken, en rokin. Zodra we door die straten liepen, leken het ineens wel heel veel mensen.

Dat was behoorlijk indrukwekkend. Demonstreren kun je leren! Respect voor de mensen achter mij die letterlijk luid en duidelijk hun stem lieten horen, daarbij vergeleken voel ik me een doodgewone wandelaar. Anderen hadden een ananas op hun hoofd gebonden, of een bungelend zombietje die een wortel voor krijgt gehouden. Hulde aan de creatievelingen.

En groot gelijk, zo val je ook weer op bij het winkelend publiek, bij trampassagiers, soms verbaasde reacties, over het algemeen viel de demonstratie behoorlijk op, ik heb geen geergerde mensen gezien.

Ik vond het heel goed dat er geen gladde politici waren; allemaal gewone mensen die helder uit hun ogen keken, mensen die in gesprek raakten met vreemden. Al met al voelde het wel goed om weer eens te gaan lopen. Ik geloof dat Dennis me in dit topic overtuigd heeft om te gaan, houwen zo.

Ik zag op het 6 uur journaal de reactie van Monsanto dat biologisch eten elitair is, omdat de armen ook gevoed moet worden. Dat is wat mensen oppikken van de journaals.

Als mensen totaal geen idee hebben wat genetisch manipuleren eigenlijk is, dan nog kun je aanvoeren dat mensen vrijwel overal altijd biologisch hebben gegeten. Zelfs om de hoek, in Polen, was dit zeker zo tot in de jaren '90. Al het vlees in Polen was lokaal en biologisch, zo ook de groente. Massa's mensen, arme mensen, konden gewoon biologisch worden gevoed. Waarom zou dat nu niet meer kunnen?

Het laatste verzwegen argument van Monsanto is natuurlijk dat de wereld ineens overbevolkt raakt. Als mensen zich ervan doordringen dat juist dat volledig gelogen is.. die denkstap is cruciaal denk ik. Overbevolking is een mythe.

 
Hallo Thijs, ik vond het leuk dat ik met jou mee kon demonstreren op de Dam!

Wat je zegt: het is een grove leugen dat door gmo meer monden gevoed kunnen worden.

Er wordt regelmatig beweerd dat biologische landbouw "niet wetenschappelijk" zou zijn.

Het is complete nonsense: eris geen enkele reden te bedenken dat je met biologische landbouw niet met (zuiver) wetenschappelijke (en andere) inzichten goed met het land kan omspringen zodat plant, mens en dier met elkaar in vrede nog in de lengte van dagen met elkaar in balans blijven.

De spullen / manier van telen van monsanto haalt de natuur en onszelf juist uit balans en wij, dieren, planten en het land worden ziek en onvruchtbaar (gemaakt).

Het jammere is dat veel mensen (om mij heen) nauwelijks door hebben wat er gaande is.

 
Het internet doet het hierweer en ik kan nu ook een stukje plaatsen wat ik er van vond.

Ik ben in Wageningen geweest samen met Dennis en een paar vrienden van hem. Het eerste stuk was een beetje een festival in de paar speeches werden goede dingen gezegd. Alleen om 1 uur vond ik de opkomst nog mager om 2 uur was dat al veel verbeterd, maar nog wel mager. Maar toen we eenmaal zijn gaan lopen was het echt heel erg indrukwekkend en het leek mij toen ook veel meer dan 1000 waarvan ik had gelezen dat er zouden komen, ik heb nooit de hele stoet kunnen zien dus ik weet niet of er meer dan 1500 waren.

Hier waren er ook allemaal mensen met spandoeken en megafoons die van alles riepen. Ik heb dat allemaal express niet gedaan. Ik heb juist zo gewoon mogelijke kleren aangetrokken (wel hele leuke kleren) om er zo minmogelijk uit te zien als een hippie of een alternatief iemand, om aan omstanders telaten zien dat er ook gewone mensen zijn met deze mening.

Marijan en Gadsie, ik had jullie graag ontmoet daarom had ik hier al eerder wat overgeplaatst. Zodat we e-mail en telefoonnummers konden uitwisselen ookal weet je van tevoren geen herkenbare dingen ergens er is op dat moment altijd wel iets herkenbaars te vinden waar je elkaar kan ontmoeten metbehulp van een telefoon. Maar goed een volgende keer beter.

Ik vond het echt heel erg indrukwekkend en leuk om te doen en het was die dag vrijnemen echt wel waard. Ookal heb ik inmiddels doordeweeks geen werk meer, ik had de vorige dag te horen gekregen dat ik naar een andere afdeling moest maar inmiddels weet ik dat daar geen plek voor mij is.

Ik vraag me alleen wel af of er nog meer mensen zijn die ook in Wageningen zijn geweest of ze ook allemaal bultjes hebben gekregen.

 
Ik heb verschillende mensen van tv ploegen gezien, maar allemaal in het begin maar wel van de NOS, RTL, eenvandaag en omroep gelderland ik heb niks op het nieuws gezien maar ik het het 6 uur journaal dan ook gemist. Ik had ook niet verwacht dat het op tv zou komen maar ik was wel verrast dat ik wel verrast zoveel ploegen te zien het laat iniedergeval zien dat ze wilde kijken of het interessant genoeg was om uittezenden.

Quote:
http://nos.nl/artikel/510640-protest-tegen-landbouwproducent.html

Vooral de reactie van topman bij Monsanto, demonstranten zouden soort elitair groepje zijn die geen oog heeft voor de mensen die betaalbaar voedsel zoeken. Tja, zij hebben het zo goed voor met de mensen...


Dit had Tanja nog gevonden: In het filmpje dat er op staat kan je Dennis en mij net niet zien.

En wat betreft die topman van Monsanto ik weet iniedergeval wel één iemand die echt geen geld heeft voor biologisch eten maar wel heeft mee gelopen.

 
Ik vond het een hele vrolijke gezellige dag met gelijkgestemden, maar ik had wel op een grotere opkomst gehoopt en ook meer gewone burgers. De deelnemers waren vrij alternatief. Desondanks was het toch een hele opvallende en duidelijk hoorbare stoet die door een klein plaatsje als Wageningen trok. Het trok veel bekijks en we hebben ook veel flyers uitgedeeld. Zoals Kaaskanlekkerzijn al schreef zullen er waarschijnlijk wel tussen de 1000 en 2000 mensen meegedaan hebben. Het voelde voor mij heel goed om mijn bijdrage te hebben geleverd aan dit evenement.

De tocht eindigde bij een pand van Monsanto. We konden er niet heel dicht bij komen. Er was politie-security om de mars te stoppen. Daar konden we op de weg onze bloemen achterlaten voor de slachtoffers van Monsanto. Ik had wel gedacht dat er daar nog iets meer te doen zou zijn. Het was een beetje een anticlimax, zo'n dicht bedrijfspand waar op zaterdag niemand aanwezig was. We hadden ons graag aan ze laten zien. Vanaf daar liep iedereen weer terug. Wat er dan met de bloemen gebeurt is maar de vraag. Voor het zelfde geld worden ze een paar uur later door de stadsreinigingsdienst opgeruimd en ziet geen enkele medewerker van Monsanto er iets van.

 
Het is inderdaad wel in het nieuws geweest. Ik weet niet meer waar (Telegraaf, dacht ik?), maar ik heb het ergens op internet gelezen.

En wat gaaf dat jullie allemaal zijn gegaan!

 
Ik had op gezondheidradion in de uitzending van Henk vermeld dat de media verdacht stil waren over het Monsanto-protest en toen kreeg ik een rectie die Henk mij heeft doorgestuurd via email. Het blijkt dat op de dag zelf het NOS Journaal maar liefst 49 (!) seconden aan het onderwerp heeft gewijd. Nou, nou, nou, ik ben onder de indruk! Hier meer over de wereldwijde media blackout:

http://www.prisonplanet.com/special-report-monsantos-media-blackout.html

Mike

 
Over Monsanto wordt natuurlijk ook hier op deze site gepraat en dat is niet zo vreemd.

http://www.i-sis.org.uk/Stunning_differences_of_GM_from_non_GM_corn.php

En zie de verschillen in voedingswaarden. Maar dat wordt door de Monsanto-knuffelaars afgedaan als onzin en zeggen ze dat er onruststokers op het internet actief zijn die ons mensen dood bang willen maken. Zo zie je maar weer dat de Monsanto-aanhangers alles op alles hun best doen om de schadelijke gevolgen in de doofpot te stoppen.

Verder is zelfs de wetenschap niet eens betrouwbaar want dat wordt ook weer met opzet zo gemanipuleerd dat het lekker goed uitkomt voor de voeding EN farmaceutische industrie, zodat mensen op die manier lekker dom worden gehouden waardoor ze door hun onwetendheid minder gezond worden en wie hebben hier de baat bij? juist, de farmamaffia want aan gezonde mensen valt er niets te verdienen.

Meer mensen hier die de petitie getekend hebben tegen Monsanto? Ik heb dat zeker wel gedaan.

 
Huh? Monsanto wint 'Nobelprijs voor de landbouw'

Omstreden chemiebedrijf wint prestigieuze World Food Prize

Het omstreden bedrijf Monsanto, het Amerikaanse chemiebedrijf dat genetisch gemanipuleerde zaden en giftige bestrijdingsmiddelen produceert en over de hele wereld aan de man brengt via koppelverkoop, heeft de prestigieuze World Food Prize gewonnen. De prijs wordt ook wel de Nobelprijs voor de landbouw genoemd en bestaat uit een geldprijs van 250.000 dollar. Monsanto wint de prijs omdat volgens juryleden genetische aanpassingen tot grotere oogsten hebben geleid en planten die beter tegen ziektes en extreem weer bestand zijn. In mei vonden nog wereldwijd protesten tegen Monsanto plaats.

Voor gehele artikel zie: Monsanto Nobelprijs winnaar?

Dan is de Nobelprijs net iets wat anders maar mr Nobel was de uitvinder van dynamiet en echt vredig kun je die ook niet noemen dus het zal wel de tendens zijn dat ook hier weer de bedrijven/personen vaak prijzen winnen waar je "raar" van opkijkt zo ook deze prijs.

Erg gek is het overigens niet dat Monsanto-wetenschappers de prijs winnen. Monsanto zelf is een belangrijke sponsor is van de prijs. The World Food Prize Foundation kreeg in 2008 5 miljoen dollar van de Amerikaanse chemiereus zodat het jaarlijkse internationale World Food Prize Symposium verder gezet kon worden.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan