Ik stond op de Dam. Het liep aardig vol, de Dam is behoorlijk groot - de kant van het paleis was volledig gevuld met mensen. Een schatting van 1000 mensen is echt veel te laag. Ik had een erg leuke gesprekspartner dus heb de toespraken niet gevolgd, maar ik hoorde achteraf dat die heel overtuigend waren. Dus: een goede organisatie, geen politici van PvdD of iets, wel mensen die rondliepen met die borden, maar goed.. common cause.
Om kwart voor vier begon de mars door de straten. Paleisstraat, nieuwezijds, spui, kalverstraat oversteken, en rokin. Zodra we door die straten liepen, leken het ineens wel heel veel mensen.
Dat was behoorlijk indrukwekkend. Demonstreren kun je leren! Respect voor de mensen achter mij die letterlijk luid en duidelijk hun stem lieten horen, daarbij vergeleken voel ik me een doodgewone wandelaar. Anderen hadden een ananas op hun hoofd gebonden, of een bungelend zombietje die een wortel voor krijgt gehouden. Hulde aan de creatievelingen.
En groot gelijk, zo val je ook weer op bij het winkelend publiek, bij trampassagiers, soms verbaasde reacties, over het algemeen viel de demonstratie behoorlijk op, ik heb geen geergerde mensen gezien.
Ik vond het heel goed dat er geen gladde politici waren; allemaal gewone mensen die helder uit hun ogen keken, mensen die in gesprek raakten met vreemden. Al met al voelde het wel goed om weer eens te gaan lopen. Ik geloof dat Dennis me in dit topic overtuigd heeft om te gaan, houwen zo.
Ik zag op het 6 uur journaal de reactie van Monsanto dat biologisch eten elitair is, omdat de armen ook gevoed moet worden. Dat is wat mensen oppikken van de journaals.
Als mensen totaal geen idee hebben wat genetisch manipuleren eigenlijk is, dan nog kun je aanvoeren dat mensen vrijwel overal altijd biologisch hebben gegeten. Zelfs om de hoek, in Polen, was dit zeker zo tot in de jaren '90. Al het vlees in Polen was lokaal en biologisch, zo ook de groente. Massa's mensen, arme mensen, konden gewoon biologisch worden gevoed. Waarom zou dat nu niet meer kunnen?
Het laatste verzwegen argument van Monsanto is natuurlijk dat de wereld ineens overbevolkt raakt. Als mensen zich ervan doordringen dat juist dat volledig gelogen is.. die denkstap is cruciaal denk ik. Overbevolking is een mythe.