Mijn moeder heeft al jaren 's winters last van wintervoeten. Nu hoor ik dat ze daar vit.D spuiten voor krijgt. Ik weet niet of dat wel goed is. Ze gaat nooit in de zon omdat ze een fobische angst heeft voor zonnestralen. Ze bedekt alles, omdat de dokter heeft gezegd dat ze een vorm van huidkanker heeft in het gezicht en dus absoluut geen zon mag hebben. Ook heeft ze een dikke zwarte zonnebril op, omdat ze ook problemen met de ogen heeft. Ik heb het er al vaak met haar over gehad, maar ze gelooft de dokter.
Ze is wel al 82 jaar, dus dat er problemen zijn, is niet raar en dat ze al zo oud is mogen worden, is ook wel fijn zonder echt gevaarlijke ziektes. Maar toch...ze leeft echt volgens de dokter en de tv reclames,dus Becel pro activ heeft jaren op de tafel gestaan. Nu heeft ze gewone becel. Maar smeert dun op brood, eet geen vet, drinkt magere melk...Ze is volgens mij anorectisch. Het enige wat ik steeds te horen krijg als ik thuis kom dat mijn gezonde voeding niet gezond kan zijn omdat ik te dik ben. Daar is ze door getriggerd. Ik ben dik en zij is dun, dus zij is gezond. Ik heb echter geen klachten (goed ik ben 46 jaar, dat is wel een verschil) en neem alleen maar gefermenteerde levertraan met boterolie en zij neemt allerlei shit van de dokter.
Maar goed...om een lang verhaal kort te maken, wat kan ze doen tegen wintervoeten?
Volgend advies vond ik op internet:
Gebruik gevarieerde voeding die rijk is aan vitaminen en mineralen, zoals verse groente en fruit en volkorenproducten. Vermijd verzadigde vetten, die vooral in dierlijke vetten voorkomen. Gebruik in plaats daarvan producten met veel onverzadigde vetten zoals oliën van zonnebloem, saffloer, tarwekiemen of olijven. Ook vis bevat meervoudig onverzadigde vetten. Wees spaarzaam met zout, breng gerechten liever op smaak met kruiden en specerijen. Drink kruidenthee met onder andere berkenblad, peterselie, rozemarijn en guldenroede.
Is het niet schandalig......