Minder gezond leven maar gezond zijn

• Onderwerp starter Onderwerp starter eeli
  • Startdatum Startdatum
Het is prima om meer kennis over voeding te hebben, dit voelt voor mij ook goed. het eten van gezonde voeding geeft mij ook absoluut een goed gevoel en ik heb er geen moeite mee. Dat ik nu aan het begin sta....dat voel ik niet. Ik loop slecht en heb weinig energie dus wanneer ik echt kijk naar de resultaten...die zijn er nog niet echt en zeker niet structureel. ik heb wel wat oplevingen gehad maar die had ik in het verleden ook wel....

Quote:
Ik heb nu sinds twee weken de grootste lol: ik smeer dik roomboter op m'n (nog maar twee) boterhammen en beleg ze dik met kaas, ik lunch met een dikke kaasomelet in roomboter gebakken, ik heb dit weekend in m'n eentje een hele makreel op, ik maak dikke gevulde pastasauzen met zalm en room (maar zonder de pasta) en doe crème fraiche door m'n in cocos-olie gebakken roerbakgroente. Je weet niet half hoe heerlijk genieten dat is, wat heb ik dat al die jaren gemist!

Je doet je forumnaam nu volop eer aan, Enjoy! 8)

Mike

Ja dat is wel zo Mike, maar ergens van kunnen genieten is voor mij ook belangrijk om me die voedingsstijl eigen te kunnen maken en houden. Ik had ook de banaan in m'n (kiwi-banaan-wortel-spinazie) smoothie vervangen door een avocado, een brok cocos-olie en een brok santen. Maar dat was echt niet lekker :evil: . En na een week werd ik al misselijk bij het idee om hem te moeten drinken. Dus skip ik hem weer uit m'n voeding, het laatste glas heb ik zelfs weg gegooid, zó erg vond ik het!

Is diepvries spinazie net zo erg als verse (rauwe) spinazie?

Het wordt eerst geblanceerd voor ze het invriezen.

k heb nu sinds twee weken de grootste lol: ik smeer dik roomboter op m'n (nog maar twee) boterhammen en beleg ze dik met kaas, ik lunch met een dikke kaasomelet in roomboter gebakken, ik heb dit weekend in m'n eentje een hele makreel op, ik maak dikke gevulde pastasauzen met zalm en room (maar zonder de pasta) en doe crème fraiche door m'n in cocos-olie gebakken roerbakgroente. Je weet niet half hoe heerlijk genieten dat is, wat heb ik dat al die jaren gemist!

@Enjoy Ik heb op zich ook geen probleem met gezonde voeding(Als ik bv kijk naar de blogs van Peaceful Acres of Paleofood op FB,dan loopt t water me soms in de mond).Maar een heel beperkt spectrum binnen gezonde voeding maakt het een stuk moeilijker en kost me ook veel kopzorgen alleen al op praktisch gebied. Probeer al n tijdje weer fulltime werk te vinden en uit praktisch oogpunt is t veel makkelijker om 2zuurdesemboterhammen te kunnen meenemen,dan constant vanalles te moeten koken,want wat jij zegt "t kunnen genieten van mn eten' is idd ook belangrijk voor mij.Dus ik ga niet n snelle hap,als bv een smoothie dan meenemen,waardoor ik uiteindelijk nog liever (noodgedwongen) honger zou leiden dan maar iets naar binnen te kieperen.Daarbij is vet idd een krachtige verzadiger,want heb dus regelmatig door t hoge vetgehalte dat ik nog verzadigd ben,maar tegelijkertijd ook weer aan eten moet denken,terwijl ik tegelijkertijd geen ingeving krijg van waar ik zin in zou hebben binnen mijn spectrum. Waarschijnlijk onbegrijpbaar als je t zo leest,maar kan t moeilijk uitleggen.

Het nemen vd moeite/tijd is vaker ook een probleem voor me....ik moet gewoon zo omschakelen vh alles zelfbereiden en de (lange) tijd die erin gaat zitten.

@Pinklady Wat me tegenhoudt?....angst/ikzelf en vele praktische kopzorgen. Ik zit letterlijk gevangen tussen 2 werelden; een oude waarvan ik nu te veel weet om klakkeloos ernaar terug te gaan en een nieuwe waar ik ook nog niet mee overweg kan. En de angst dat ik me nooit beter ga voelen.

Soms denk ik:"ik zou zo graag eens een weekje willen meedraaien bij een WP/Paleo gezin,gewoon om eens te proeven hoe t ook kan zijn in een bewuste familie en ook vanuit praktisch oogpunt om te kijken hoe zij met dagelijkse situaties omgaan etc.Het constante werk/energie van alles lang zelf te bereiden etc."

Dat vind ik nou ook Joey! Het is een heel werk en gedoe zo'n dieet. Zoals ik al zo vaak heb geroepen: mijn man wil ineens een middag met me gaan fietsen. Help!! Het eerste waar ik dan aan denk is aan het eten. Wat moet er allemaal klaargemaakt worden? Eten onderweg is uit den boze en honger lijden is slecht voor de bijnieren. Daarom vind ik het ook helemaal niet erg om thuis te zitten. Dan heb je tenminste de tijd om alles klaar te maken. Binnenkort heb ik weer een familie etentje met 16 personen. Ik neem dan mijn eigen eten mee. Gezellig joh! :mrgreen:

Hee, dat is een hele andere Joey, die ik hier zie typen. Wat je hier schrijft, herken ik als geen ander. Sowieso de praktische problemen als het meenemen zijn niet prettig. Maar als ik om 17.00 uur thuiskom van een dag studeren, moet ik mezelf ook weer bij elkaar rapen om nog te gaan koken, terwijl ik eigenlijk nog wel wat aan de studie te doen heb.

Dat meelopen met een gezin, lijkt me nog helemaal niet zo'n slecht idee. Dat heb ik ook wel vaker dan eens gewenst. Enerzijds inderdaad om het meelopen, maar ook om het praktische gedeelte. Hoewel ik weet dat mijn prioriteiten eigenlijk omgekeerd zouden moeten liggen, heb ik weinig energie over om nog fatsoenlijk voor eten te zorgen naast mijn studie.

@ Mike

Quote:
Gezondheid is ons geboorterecht. We horen volmaakt gezond en volmaakt gelukkig te zijn. Er bestaat dus geen 'zielsprogramma' waarin iemand kiest voor kortstondig en schadelijk genot om een emotionele of spirituele leegte te vullen.

Interessant dat je er een hele andere draai aan geeft. Dat geeft weer stof tot denken en een prikkel om mijn opvattingen te heroverwegen. Is altijd welkom!

Stel dat je incarnatie na incarnatie al ongezond eet en nooit waarde heb leren hechten aan je gezondheid, dan kan het goed zijn dat je bewustzijn op dit gebied nog erg laag is. Ik kan me wel voorstellen dat je dan vanuit je zielsbewustzijn vóór je geboorte besluit om het komende leven eens meer met voeding en gezondheid te gaan doen. Misschien moet je daarvoor eerst even opnieuw ervaren wat er nou precies mis is met een ongezonde levensstijl en waar zo'n levensstijl toe leidt. Eerst moet je iets van naderbij leren kennen voordat je werkelijk weet wat het is. Pas als dit goed in zicht hebt, weet je ook wat je werkelijk af wilt werpen. Ik denk dat je pas echt voor het licht kunt kiezen als je ook wat van de duisternis hebt leren kennen. Dan kun je vergelijken en vanuit je ervaring en gevoel besluiten om voor het licht te gaan. Zoiets bedoel ik met een zielsprogramma.

Quote:
Het is allemaal gebaseerd op schuldgevoel en angst, niet liefde. Weg met dit soort pseudo-spirituele doemdenkerij!

Ik vind dat je soms er snel bent met kritiek geven. Kan jij mij uitleggen waar je dan die angst ziet?

Wat schuldgevoel betreft. Ik geloof niet in het bestaan van schuld. Schuldbesef is ons aangepraat door met name de religies. Het gaat er niet om dat je een schuldige zoekt in jezelf, in een ander of in een omstandigheid. Het gaat erom dat we allemaal samen met elkaar aan het leren en aan het co-creëren zijn. En hoe meer dit in liefde en vertrouwen gebeurt, hoe fijner het voor ons allemaal wordt. In dit licht gezien is het ook zinloos om de religies aan te wijzen als de schuldigen in het aanleren van schuldbesef aan de mensheid. Er is nu eenmaal onwetendheid en angst op de wereld. Het is goed om ons daar van bewust te worden. Het is beter om ons bewustzijn daar niet op te blijven richten. Maar ik hoor het graag wanneer je onwetendheid of angst bij me ziet. Fijn dat je daar ook altijd zo lekker direct in bent. Dat waardeer ik!

Mike schreef:
Quote:
Sowieso een goed idee om banaan te skippen uit je voeding.

Ik denk nog dat je gelijk hebt ook! Ik heb vandaag voor het eerst sinds twee weken weer m'n oude smoothie genomen: een groot glas voor het ontbijt en een groot glas bij de lunch. Maar ik heb de héle dag honger gehad! 8O Ook vlak na het eten, terwijl m'n maag echt vol zat. Terwijl ik daar de afgelopen tijd dat ik die vette smoothie :x nam geen last van had.

Zou dat door de zetmeel komen die je bloedsuiker en daardoor je (valse) hongergevoel voor de gek houdt? :?

Ja. Een banaan is suiker en zetmeel. Sommige mensen verdedigen bananen als zijnde een goede bron van kalium en B6. Er zijn andere, gezondere bronnen van kalium en B6 zonder al die suiker en zetmeel.

Mike

Quote:
Ik denk dat je pas echt voor het licht kunt kiezen als je ook wat van de duisternis hebt leren kennen. Dan kun je vergelijken en vanuit je ervaring en gevoel besluiten om voor het licht te gaan. Zoiets bedoel ik met een zielsprogramma.

Daar heb je dan meer dan genoeg aan in dit leven, zonder dat voorgaande incarnaties er ook nog bij worden gehaald.

Quote:
Ik vind dat je soms er snel bent met kritiek geven.

Het zet je in ieder geval aan het denken en we hebben nu een gezonde uitwisseling van meningen.

Quote:
Kan jij mij uitleggen waar je dan die angst ziet?

Theorieen als negatief karma uit vorige incarnaties maken het leven in deze rit moeilijker dan het is. Je wordt opgescheept met een negatieve last die je op je schouders mee moet dragen met de huidige last. Dat boezemt mensen angst en schuldgevoel in.

Hetzelfde met die onzin over 'poverty consciousness'. Tegenover 'abundance' (overvloed) staat 'poverty' (armoe). Volgens deze theorie hoor je te denken in overvloed en dan trek je dat ook aan. Zo niet, dan heb je 'poverty consciousness' en trek je armoe aan. Dit zie je terug in The Secreet, on nee, sorry, The Secret. Als je dus veel geld en weelde hebt, ben je goed bezig met je bewustzijn en als je weinig geld en weelde hebt, ben je fout bezig met je bewustzijn.

De huidige Occupy-beweging keert zich tegen de bovenste 1% van de wereldbevolking die zo rijk is dat ze al dit geld in hun leven niet op kunnen maken. En kijk eens welke bijdrage deze families van bankiers en grootindustrielen de wereld hebben gegeven met hun 'abundance consciousness'? De twee meest winstgevende industrieen zijn de wapenhandel en de farmaceutische industrie, het militair-industrieel en medisch-industrieel complex. Beide gaan uit van een oorlogsmodel. Als dat overvloed is, dan pas ik daar voor!

Mensen die dergelijke theorieen aanhangen moeten ook eens de religieuze verhalen goed bestuderen. God kiest altijd arme sloebers uit omdat hun ziel nog puur is. Zo was de vader van Jezus bijv. een arme timmerman. Je ziet dit in talloze religieuze en mythische geschriften terug. Tenslotte moet je je afvragen of overvloed of armoe zich wel in materiele waarden vertaalt, volgens mij heeft het meer met rijkdom of armoe van de ziel te maken.

Quote:
Het gaat er niet om dat je een schuldige zoekt in jezelf, in een ander of in een omstandigheid. Het gaat erom dat we allemaal samen met elkaar aan het leren en aan het co-creëren zijn. En hoe meer dit in liefde en vertrouwen gebeurt, hoe fijner het voor ons allemaal wordt.

Er is geen schuld, alleen maar onwetendheid. Je kunt niet schuldig zijn aan iets wat je niet weet. De weg uit angst en onwetendheid is d.m.v. kennis en verantwoordelijkheid.

Quote:
Maar ik hoor het graag wanneer je onwetendheid of angst bij me ziet.

Je vat het persoonlijk op. Het enige persoonlijke is dat je snel klaarstaat met clichematige, pseudospirituele theorieen die angst en schuldgevoel als basis hebben maar omkleed zijn met een sluier van zweverige 'spiritualiteit'.

Mike

Quote:
Theorieen als negatief karma uit vorige incarnaties maken het leven in deze rit moeilijker dan het is. Je wordt opgescheept met een negatieve last die je op je schouders mee moet dragen met de huidige last. Dat boezemt mensen angst en schuldgevoel in.

Ligt er maar helemaal aan hoe je in het leven staat, of je jezelf angst laat aanjagen en je jezelf op laat zadelen met een "last".

Mijn herinneringen aan ervaringen in vorige levens hebben mij heel veel inzicht gegeven in het hoe en waarom ik nu in het leven sta zoals ik sta. Ik begrijp mezelf beter, ken juist totaal geen schuldgevoelens naar mezelf maar wel liefde, dankbaarheid, acceptatie en mildheid. Een zeer waardevolle aanvulling dus.

Quote:
Theorieen als negatief karma uit vorige incarnaties maken het leven in deze rit moeilijker dan het is. Je wordt opgescheept met een negatieve last die je op je schouders mee moet dragen met de huidige last.

Karma uit een vorig leven = je huidige last. Karma is ook geen theorie, vind ik.

Quote:
Ligt er maar helemaal aan hoe je in het leven staat

= karma

Eigenlijk zouden we het helemaal niet over karma moeten hebben, ook al is het belangrijk. 't Is te ingewikkeld (maar erg leuk om het er wél over te hebben).

Wat je nu hebt is waarmee je nu moet dealen, met wie je nu bent. Dat is voor de meesten van ons al ingewikkeld genoeg. Onbegrip over wat karma precies is 'maken het leven in deze rit moeilijker dan het is'. Ik ken mensen die daarom weigeren te geloven in reïncarnatie: 'ik heb het nu al moeilijk genoeg, dat wil ik niet nóg een keer'...

Hilda

Ik denk dat je niet begrijpt wat ik wil zeggen. Ik zal nog concreter zijn: deze opvattingen komen uit de New Age-hoek. New Age is een creatie van dezelfde powers-that-be die ons al eeuwenlang zoveel angst en schuldgevoel aanjagen via andere dogma's:

http://concen.org/forum/showthread.php?tid=3938

Onafhankelijk van de hoek waaruit bepaalde theorieen komen, moet je altijd vragen blijven stellen over theorieen die angst en schuldgevoel als basis hebben. Communisme en fascisme lijken ogenschijnlijk niet verder uit elkaar te staan - ze zijn immers extreem links en extreem rechts. Totdat je gaat kijken naar wat ze met elkaar gemeen hebben: een kleine elite die de massa onderdrukt op basis van een dictatuur. Logisch, want communisme en fascisme komen uit dezelfde koker!

De reguliere medische 'wetenschap' stelt dat verzadigd vet en cholesterol de aders doen dichtslibben en dus zoveel mogelijk vermeden dienen te worden. De alternatieve hoek doet verzadigd vet en cholesterol zoveel mogelijk in de ban omdat het de zuur-basebalans negatief zou beinvloeden. Ze komen allebei uit op hetzelfde: eet minder dierlijke producten. Zou het kunnen dat beide theorieen de creatie zijn van dezelfde mensen die op sluwe wijze ons zowel via de reguliere als de alternatieve wereld dezelfde kant op proberen te manipuleren?

De 'spirituele' beweging is een alternatief voor religies, maar lijkt in haar gedachtengoed verdacht veel op religies en, zoals ik al heb omschreven, maakt veelvuldig gebruik van angst en schuldgevoel. De oernuchtere Jan Kraak, die helaas niet meer onder ons is, zei ooit: "Wie alleen maar naar boven kijkt, ziet niet dat de grond onder zijn voeten weggemaaid wordt".

Mike

Er is niets of niemand dat ons angst aan kan jagen ...... dat doen we alleen onszelf aan! We kiezen zelf voor wie of wat we in angst schieten en hoe we daarmee omgaan.

Niet met het vingertje naar de ander wijzen terwijl we zelf verantwoordelijk zijn voor de keuzes die we maken, ook de keuze óf en voor wat we bang willen zijn.

Zoek altijd "de" waarheid in jezelf voor jezelf. Dat is ook het gebied waar je het makkelijkst invloed op uit kunt oefenen. "Wees zélf de verandering in de wereld die je wilt zien". (Ghandi).

Janine Kraak zou gezegd hebben: "Wie alleen naar beneden kijkt, ziet niet dat het universum onbegrensde mogelijkheden in zich heeft." Wat zal dat een inspirerend huwelijk zijn geweest tussen Jan & Janine :D

Ik ben het in principe wel met wel met je eens, maar we komen alleen maar uit die angst- en schuldspiraal d.m.v. kennis en verantwoordelijkheid. Veel mensen hebben geen functionerend brein, omdat het brein ondervoed is. Hierdoor ontwikkel je een gesloten geest en een slachtoffermentaliteit. Vluchten naar het licht (of, zoals David Icke zegt over New Agers: "zweven boven het vliegveld en weigeren te landen") zal je niet helpen. Laten we met zijn allen eerst maar eens goed aarden en gronden, daarna is het: the only way is up!

Mike

Quote:
dat doen we alleen onszelf aan!

Er zijn zo ongelofelijk veel mensen die hiervan niet loskomen omdat ze simpelweg nog niet zover zijn. Je kunt je eigen standaard niet zomaar op een ander projecteren. Daarop zijn juist die angstmodellen gebaseerd.

Mike, ik begreep precies wat je bedoelde, maar soms ga ik met mijn eigen logica met dingetjes aan de haal en dwaal dan een beetje af.

Hilda

Quote:
Er zijn zo ongelofelijk veel mensen die hiervan niet loskomen omdat ze simpelweg nog niet zover zijn.

Ten overvloede nog maar eens de uitspraak van Charles Walters:

Als het vreemd lijkt dat zo weinig mensen voor zichzelf lijken te denken, dan komt dat omdat het voedsel dat ze eten niet de voedingsstoffen bevat die dit mogelijk maken.

Weston Price wist het ook te vertellen:

De oorsprong van persoonlijkheid en karakter blijken in het licht van nieuwe inzichten biologische producten te zijn en in veel mindere mate dan gewoonlijk aangenomen puur erfelijke kenmerken. Aangezien deze verschillende factoren biologisch zijn, omdat ze rechtstreeks verband houden met zowel de voeding van de ouders als de voedingsomgeving van de individuen in de beginjaren en de groeiperiode, moet iedere algemene bijdragende factor, zoals voedseltekorten als gevolg van bodemuitputting, gezien worden als een gemeenschappelijke oorzaak van massale degeneratie van de bevolking. Massagedrag is dan ook, in dit licht bezien, het gevolg van natuurlijke krachten, waarvan de uiting niet te veranderen is door middel van voorlichting maar correctie vereist bij de bron.

Hoe vaak wordt er niet gesproken door de politiek over ‘gedragsverandering’ of ‘mentaliteitsverandering’ om misdaad, vandalisme, zinloos geweld en ander negatief gedrag te veranderen? Nooit wordt er de link gelegd met voeding, niet in de laatste plaats omdat de politici zelf ook niet goed eten. Je kunt Postbus 51-spotjes maken zoveel je wilt, maar zolang mensen niet gezond eten, zullen ze ook niet gezond denken, voelen en handelen.

Mike

Quote:
Er zijn zo ongelofelijk veel mensen die hiervan niet loskomen omdat ze simpelweg nog niet zover zijn. Je kunt je eigen standaard niet zomaar op een ander projecteren. Daarop zijn juist die angstmodellen gebaseerd.

Juist daarom is het zo belangrijk een standaard in jezelf te zoeken of te ontwikkelen, zodat je minder of niet gevoelig meer bent voor die manipulatieve externe factoren als de angstmodellen die je noemt. Als je dat wilt tenminste. Ik zie ook om me heen dat mensen soms niet anders willen, terwijl ze denken niet anders te kunnen. 'Blind spots' zijn soms heel hardnekkig en lastig waar te nemen bij jezelf.

Hilda je hebt het over 'ongelofelijk veel mensen'. Hoe zie jij de afstemming op dit forum, zijn we in grote lijnen al zover of toch nog niet?

Ik onderken absoluut de waarde van goede, gezonde voeding en de werking welke dit op de mens en heel ons systeem heeft. Maar om nou te zeggen dat een uitgehongerd brein qua voedingsstoffen (als je dat bedoelt tenminste Mike) het onmogelijk maakt voor jezelf te denken en een slachtoffermentaliteit te ontwikkelen, is me te kort door de bocht en een te eenzijdige gedachtengang.

Ik waardeer het dat er een lans wordt gebroken voor evenwichtige, oorspronkelijke, volwaardige voeding door de personen die dit als hun missie zien. Maar het toont van gebrek aan overkoepelend inzicht als dit als de enige of belangrijkste weg wordt gezien voor ons allemaal.

Je kunt het ook omdraaien: zolang mensen niet gezond denken, voelen en handelen, zullen ze ook niet gezond eten.....

Uiteindelijk vind ik het niet zo spannend wat het eerst komt, de kip of het ei. Het gaat erom wat de meest aangewezen weg voor een individu is op dat moment. Voor de een is de insteek voeding, voor een ander denken, voor weer een ander voelen, voor weer iemand anders al deze facetten of enkele daarvan tegelijkertijd. Alle facetten hebben evenveel waarde en kracht en versterken elkaar in het totaalproces zodra er een balans en harmonie is tussen alle onderdelen. We hebben het dan weer over samenwerking, eenheid, holisme. David Wolfe laat heel mooi in zijn schitterende boek zien (door gebruik te maken van Kirlian foto’s) dat er een energetische kant aan materie is en hoe het kan werken. Hij laat natuurlijk zien dat raw food een krachtiger uitstraling heeft dan niet-raw, maar ik vind het al mooi dat hij laat zien dat er meer is dan alleen materie.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan