Quote:
Er zijn zo ongelofelijk veel mensen die hiervan niet loskomen omdat ze simpelweg nog niet zover zijn. Je kunt je eigen standaard niet zomaar op een ander projecteren. Daarop zijn juist die angstmodellen gebaseerd.
Juist daarom is het zo belangrijk een standaard in jezelf te zoeken of te ontwikkelen, zodat je minder of niet gevoelig meer bent voor die manipulatieve externe factoren als de angstmodellen die je noemt. Als je dat wilt tenminste. Ik zie ook om me heen dat mensen soms niet anders willen, terwijl ze denken niet anders te kunnen. 'Blind spots' zijn soms heel hardnekkig en lastig waar te nemen bij jezelf.
Hilda je hebt het over 'ongelofelijk veel mensen'. Hoe zie jij de afstemming op dit forum, zijn we in grote lijnen al zover of toch nog niet?
Ik onderken absoluut de waarde van goede, gezonde voeding en de werking welke dit op de mens en heel ons systeem heeft. Maar om nou te zeggen dat een uitgehongerd brein qua voedingsstoffen (als je dat bedoelt tenminste Mike) het onmogelijk maakt voor jezelf te denken en een slachtoffermentaliteit te ontwikkelen, is me te kort door de bocht en een te eenzijdige gedachtengang.
Ik waardeer het dat er een lans wordt gebroken voor evenwichtige, oorspronkelijke, volwaardige voeding door de personen die dit als hun missie zien. Maar het toont van gebrek aan overkoepelend inzicht als dit als de enige of belangrijkste weg wordt gezien voor ons allemaal.
Je kunt het ook omdraaien: zolang mensen niet gezond denken, voelen en handelen, zullen ze ook niet gezond eten.....
Uiteindelijk vind ik het niet zo spannend wat het eerst komt, de kip of het ei. Het gaat erom wat de meest aangewezen weg voor een individu is op dat moment. Voor de een is de insteek voeding, voor een ander denken, voor weer een ander voelen, voor weer iemand anders al deze facetten of enkele daarvan tegelijkertijd. Alle facetten hebben evenveel waarde en kracht en versterken elkaar in het totaalproces zodra er een balans en harmonie is tussen alle onderdelen. We hebben het dan weer over samenwerking, eenheid, holisme. David Wolfe laat heel mooi in zijn schitterende boek zien (door gebruik te maken van Kirlian foto’s) dat er een energetische kant aan materie is en hoe het kan werken. Hij laat natuurlijk zien dat raw food een krachtiger uitstraling heeft dan niet-raw, maar ik vind het al mooi dat hij laat zien dat er meer is dan alleen materie.