@Pinklady:
Quote:
met een knipoog naar ene hoogleraar pschychologie uit Tilburg
Bedoel je toevallig vd Meer of iemand anders misschien toch?
Die zit dacht ik in het Radboud.
Quote:
Met het huidige stelsel vallen anders zó veel mensen buiten de boot qua hulp
.
Dan is mijn vraag: is daar per se iets voor nodig dat mensen in een hokje plaatst?
In hoeverre voelen de mensen om wie het gaat zich geholpen door professionals die hen dmv DSMIV in hokjes vangt?
Als je www.zielenknijper.nl leest word je niet zo vrolijk bijv.
Quote:
Sterker nog, behandelingen die ik zelf heb gehad en waarvan ik me afvroeg welke mafkees die ooit had bedacht als genezend (Beck dus, is me inmiddels duidelijk geworden).
Sorry ik weet niet van Beck: kun je iets over je ervaring vertellen daarover?
Ik heb bijv ook sessies gevolgd bij iemand die cognitieve therapie deed bij me.
Dan moest ik heel schools wat negatief was voor mij als positief omvormen in een schriftje.
Het werkte bij mij niet, ik voelde me bovendien een onwillige kleuter.
Niet omdat ik niet positief wil zijn over dingen, maar omdat naar mijn idee toen al soms gewoon juist iets rot aan moet voelen en echt als rot doorvoeld moet worden om uberhaupt verder te komen.
Verdringingstherapie is niet my piece of cake.
Maar tegelijk begrijp ik dat bijv depressie gaat over dat mensen niet de hele scope aan mogelijkheden meer overzien.
Echter hoe je iemand weer terug brengt bij hun kracht is volgens mij niet de verdringing.
Wat klote is is gewoon klote, bij dat gevoel moet je niet wegwillen voor je het goed doorvoeld hebt.
Eerst moet je het goed doorvoelen wat het precies is waar je zo van baalt en dan komt op een gegeven moment het punt van: ja maar zo zijn we niet getrouwd en dan komt de kracht vanzelf om actie te ondernemen om het anders te doen.
Maar niet eerder.
Niet gaan lopen ontkennen dat iets niet goed aanvoelt.
Dan breng je mijns inziens mensen verder in de zelfontkenning.
Quote:
Ben jij overigens psychotherapeut (nog steeds, bedoel ik dan)?
Nee, ik ben echt tot vlak voor het laatst gekomen, moest nog 2 vakken doen uit het voorlaatste jaar en mijn scriptie en dan was ik klaar.
Maar door mijn ziekte is dat in het slop geraakt jammer genoeg.
En of ik het nu nog wil... geen idee.
Ik ben er nu achter hoezeer mijn lichaam lange tijd het kind van de rekening was.
Je kunt nog zoveel in psychotherapie gaan maar als je lichaam onvoldoende aandacht krijgt, dan schiet dat naar mijn idee ook niet op.
Ik denk dat ik ergens ook zoiets heb van: als ik nu die studie af ga maken moet ik ook psychotherapeut zijn en ik geloof dat ik dat eigenlijk helemaal niet wil
Althans, dat denk ik.
Ik ben er ook te ziek voor nu.
Ik heb het al zo moeilijk met mezelf en ik ben erg egocentrisch, naar mijn idee noodgedwongen.
Liever wil ik in mijn priveleven als het zo uitkomt iets doen met wat ik geleerd heb, maar dan gewoon eigenlijk als medemens, niet als therapeut.
In je hoeveelste jaar zit je nu eigenlijk van de studie psychologie?
Ik heb trouwens geen psychologie gestudeerd, had ik wel moeten doen, maar ik was er destijds nog niet aan toe toen ik voor een studiekeuze maken stond.