ms en beter worden met voeding ?! heeft er iemand wat raad

De 5000 komt neer op 5000 mcg of 5 mg. De best opneembare vorm van B12 zijn de biologisch actieve vormen methylcobalamine en adenosylcobalamine (= dibencozide).

Bij onze zoon houden we de dagdosering van 5000 mcg aan. Ik zie in jouw geval geen argument waarom er minder dan 5000 mcg zou moeten ingenomen worden. Mijn zoon heeft een lichaamsgewicht van ruim 20 kg.

De link had ik neergezet om de reden dat de afgelopen maanden bij mijn zoontje gebleken is dat er een versterkend effect is van reflexintegratie (kan onder de vorm van oefeningen uit het INPP, Masgutova d.m.v. de MNRI, en RMT van Blomberg) op het herstel van zijn B12 tekort. Naast dit tekort bleek in zijn geval de gevolgen van een dubbele navelstrengomstrengeling tijdens zijn geboorte d.m.v. ontregelde reflexen hem te belemmeren. Hierbij hebben we naast kinesiologe ook een osteopaat geraadpleegd die inmiddels heel enthousiast over de werking van deze therapie geworden is.

Deze positieve wisselwerking van B12 met edu-kinesiologie werd bevestigd door dr. Reijnen. Het goede nieuws is dat wij daar niet meer op vervolgconsult hoeven te gaan om de reden dat hij grotendeels hersteld is. Wij zijn hier enorm opgelucht en zien alle dagen een enthousiast en ondernemend kind dat graag naar school gaat en heel opmerkzaam geworden is.

Bijgaand nog wat achtergrondsinformatie over de methyl- en adenosylcobalamine.

In het lichaam komt vitamine B12 voornamelijk voor in de actieve co-enzymvormen methylcobalamine (bloedplasma, celcytoplasma, cerebrospinale vloeistof) en adenosylcobalamine, ook wel dibencozide genoemd (weefsels, celmitochondriën). In het bloed is 20-25% van het vitamine B12 gebonden aan het transporteiwit transcobalamine II en 80% aan haptocorrinen* (ook wel transcobalamine I genoemd). Alleen aan transcobalamine II gekoppeld vitamine B12 wordt in lichaamscellen opgenomen - deze fractie van vitamine B12 in serum wordt aangeduid met actief-B12 of holo-TC (holo-transcobalamine II). In de cel opgenomen vitamine B12 wordt in lysosomen losgemaakt van transcobalamine II en zo nodig omgezet in methyl- of adenosylcobalamine. B12 dat reeds de cel ingaat als methyl- of adenosylcobalamine hoeft niet verder omgezet te worden tenzij er op dat moment een andere verhouding methyl-/adenosylcobalamine in de cel nodig is.

Het lichaam heeft een vitamine B12-voorraad van circa 2-5 mg, waarvan het grootste deel in de lever opgeslagen is. Dagelijks verdwijnt 0,1-0,2% van de totale lichaamsreserve van B12 via urine en gal. De voorraad raakt normaliter langzaam uitgeput, mede door enterohepatische recirculatie (heropname vitamine B12 uit gal).Een vitamine B12-tekort, dat kan ontstaan als de voorraad onvoldoende aangevuld wordt (onvoldoende inname of absorptie) en/of het verlies toegenomen is (oxidatieve stress, verstoorde enterohepatische recirculatie), ontwikkelt zich meestal sluipend over een periode van jaren.

Een pluspunt van suppletie met methyl- en/of adenosylcobalamine is dat het lichaam direct beschikt over de biologisch actieve (co-enzym)vormen van vitamine B12. Aangezien oxidatieve stress een rol kan spelen bij een functioneel vitamine B12-tekort kan suppletie met een gereduceerde vorm van vitamine B12 (methylcobalamine) voordelen hebben boven een geoxideerde vorm van vitamine B12 (cyanocobalamine, hydroxocobalamine).Onderzoek suggereert dat een grotere verbetering van de cobalaminestatus optreedt na inname van methyl- en adenosylcobalamine dan na inname van cyanocobalamine; meer cobalamine wordt opgeslagen in de lever en minder cobalamine verlaat het lichaam met de urine (langere halfwaardetijd). Bovendien kan methylcobalamine in het lichaam direct worden benut als methyldonor. Er zijn aanwijzingen dat suppletie met methyl- en/of adenosylcobalamine tot betere klinische resultaten leidt dan suppletie met cyano- en/of hydroxocobalamine.
 
* dag viviane

dit is weer adembenemend en goed !! voel me zo goed als de b12 neem van bonusan ...dan denk ik toch ...waarom zou er niet meer van nemen ?

tis niet te geloven ...waar u dit toch allemaal vind en ben u daar heel dankbaar voor.
vind het alleen raar dat ik smiddags toch terug even een dipje krijg ?
sharro
 
Dag Sharro,

Uit je reactie kan je afleiden dat je goed reageert op de combinatie van B12 met methyl- en adenosylcobalamine. Vooral mee doorgaan is de boodschap.

Het dipje kan verband houden met een overgevoeligheid voor een voedingsbestanddeel dat je tijdens de lunch ingenomen hebt. Zelf had ik dit vroeger ook.
 
* dag viviane

wat ben ik heel blij voor je zoontje ...je ziet wel he dat het kan en volhouden is de boodschap ...super vind ik dat .
moet hij dan de medicatie verder blijven nemen ?! ik neem aan van wel?

de vit.b12 van bonusan die u me aanrade neem ik en dat gaat ook goed ...men haar krijgt meer structuur en men uiterlijk ook of het nu daar door komt ? ...geen idee maar het zal zeker helpen .

nu vroeg ik me af of ik er geen 2de zou nemen deze middag ?

bedankt viviane

 
Dag Sharro,

Mijn zoontje neemt nog altijd zijn 1 zuigtabletje op een dag in om reden dat hij nog verdere ondersteuning van zijn zicht nodig heeft. Toen we bij het bijbestellen 2 daagjes oversloegen, merkten wij dat hij minder fit en sneller moe was.

Leuk dat je dat je haar merkbaar beter valt. Ik zie geen argument waarom je geen 2e tablet zou mogen nemen. Hier een familielid in mijn omgeving die ook met de B12 met dezelfde werkzame stoffen begonnen is en hij zit momenteel op dagdosering van 3 tabletjes van 7500 mcg methylcobalamine, 7500 mcg dibencozide en 1200 mcg foliumzuur. Ook hij meldt een positieve evolutie en voelt zich beduidend beter dan voorheen. Had heel wat dokters geraadpleegd die hem gewoon aan het lijntje hielden. Het grote probleem in Vlaanderen is dat via het reguliere kanaal de B12 met eerder genoemde werkzame stoffen niet wordt aangeboden en veel teveel mensen onnodig gezondheidsklachten hebben die niet hoeven. Moesten ze dit aanbieden en voor een stuk vergoeden, dan zou er heel wat op de gezondheidszorg bespaard kunnen gaan worden.
 
Wat positief allemaal zeg ...maar zou ik de iname verdelen 1smorgens en 1smiddags ?

Je zoontje heeft het nodig en een blij kind zien dan zijn de ouders ook blij en positief ...toch

We blijven positief Viviane

Sharro
 
*dag viviane

hoe gaat het nu met je zoontje ?
en mag ik vragen wat je familielid nu neemt ?! welk merk bedoel ik ?

sharro
 
Lukt het ophogen van de B12 goed bij je ?

Op cognitief vlak gaat het heel goed met mijn zoon. Hij is heel helder, alert en opmerkzaam. Op school kan hij nu goed mee en hij komt enthousiast thuis. Hij heeft een schat van een juf die hem goed & leuk aanstuurt. De schoolwissel met kleinere groepen en een meer persoonlijke begeleiding blijkt in zijn geval een heel goede keuze geweest te zijn.

De achterstand in zijn visuele ontwikkeling ten opzichte van leeftijdsgenootjes is hij momenteel aan het inlopen door de combinatie van B12-suppletie en vooral reflex integratie oefeningen van Masgutova (=MNRI).

Een nog aanwezige ATNR-reflex bleek zijn leesontwikkeling te bemoeilijken. Visuele training heeft hem ook deugd gedaan. Hier zijn we voorlopig even mee gestopt om de reden dat we momenteel meer winst kunnen behalen met maatwerk reflex integratie oefeningen ten opzichte van de van visuele training. We moesten hiervoor ook elke week op pad trouwens in combinatie met de logopedie die hij krijgt.

Ik zet er nog 2 interessante links bij die ingaan op het verband tussen licht B12 tekort bij de moeder tijdens de zwangerschap en verhoogd risico op dyslexie bij het kind & de invloed van nog aanwezige ATNR en het optreden van leerproblemen bij het kind - zie hiervoor :
http://www.inpp.nl/atnr/
http://www.rug400.nl/rug400_2/rug_definitief.dev/sites/default/files/Vit. B12 & dyslexie.pdf

Het andere familielid neemt ook de B12 Trio Forte van apotheek Mierlo-Hout in. 2 * 2 B-12 tabletjes per dag verdeeld over 's morgens en 's avonds. Het is voor deze persoon een zoektocht van jaren geweest en deze is heel tevreden dat er nu een goed werkende oplossing voor hem gevonden is. Zoals eerder aangegeven worden in Vlaanderen nog altijd niet de B12 supplementen met de werkzame stoffen methyl- en
adenosylcobalamine aangeboden.
 
dag viviane

het gaat goed ...en slaap ook iets beter en ik denk moest ik nog hoger gaan wat betreft de b12 ... dat het nog beter zou gaan hoor.maar durf dit niet goed .
en ook je familielid is geholpen !! wat goed zeg .

ben al heel blij dat je zoontje hem goed voelt en veel steun van de juf krijgt ...
er zijn dan toch mensen met een beetje begrip en hulp .

ik neem b12 coenzym van bonusan ...maar er spreken sommige over 5000methyl

sharro
 
Gewoon voor de combinatie van methyl- en adenosylcobalamine gaan om de reden dat er aan beide varianten in het menselijk lichaam een tekort kan zijn.

Bijgaand link die de verschillende B-12 varianten onder de loep neemt
http://b12vitaminetekortpodium.blogspot.be/2011/06/vitb12-niet-alle-cobalamine-vormen-zijn.html


 
dag viviane

wou nog even vragen of je zoonje soms geen bijwerkingen had ?in het begin toen hij dat nam ? of je familielid ?

sharro
 
Viviane, ik wilde de link van de 24e over vit B-12 lezen maar zie dat het heel veel tekst is. Dan kijk ik op "afdrukvoorbeeld" en zie dat er teksten door elkaar staan, dus afdrukken is niet handig. Ik dacht, misschien is dit een heel boek, dat boek wil ik dan wel hebben. Maar dat heb ik (even snel) niet gevonden. Wel uiteraard verwijzingen.
Misschien moet ik perse inloggen zodat ik wel kan printen?
Mijn kleinkinderen hebben allebei dislexy en zag een erband met vit B-12 en leerproblemen.
 
@ Sharro

In het begin had mijn zoontje 1 dag ontgifting verschijnselen. Dit valt op te lossen door voldoende water te drinken. De andere persoon in kwestie hebben we meteen meegegeven dat hij voldoende water dient te drinken. Deze heeft nog niets van bijwerkingen gemeld.

@ Liesje

Jammer genoeg had de link betrekking geen op een boek. Bij 2 % van de diagnoses van een B-12 tekort treden er inderdaad visuele problemen op of een vertraagde visuele ontwikkeling die in het geval van mijn zoon in combinatie met een neurologische ontwikkelingsvertraging naar boven kwam. Het meest voorkomend is in dat geval een niet optimale oogsamenwerking. Bij jonge kinderen valt dit door reflex integratie therapie en visuele training te behandelen.

Qua boeken kan ik je de volgende titels aanraden :
http://www.bol.com/nl/p/is-het-misschien-vitamine-b12-tekort/1001004011518007/
Hierin zit is een hoofdstuk gewijd aan het verband tussen B12 tekort en leerproblemen. Tevens zit er meerdere vragenlijsten waarbij je kan bepalen of er B12 tekort speelt.

Qua reflex integratie :
http://leerproblemen.eu/?page_id=1389

Tenslotte is het boek van Wendy Peerlings ook een tip m.b.t. passende hulpmiddelen en beschikbare technieken op het vlak van het behandelen van leerproblemen
http://www.bol.com/nl/p/remedial-teaching-en-psychomotoriek/1001004011590518/





 
dank u viviane

wat had u zoontje dan van bijwerkingen ?als ik vragen mag ?

ik bben wat draaierig na men 2de pilletje s'avonds .en ook men evenwicht een beetje...

 
Voor alle duidelijkheid krijgt hij de B12 Trio Forte. Wat ik die ochtend bij hem zag is dat hij geen puf had om op te staan en enkel wou slapen. De dokter gaf aan dat dit een duidelijk signaal was dat de behandeling aansloeg en in de beginfase de klachten voorlopig erger kunnen worden. Dit bleek in zijn geval ook volledig te kloppen.

Ik vermoed dat het in jouw geval beter is om terug te gaan naar de dosering van 1 tablet per dag om de reden dat de werkzame stoffen gebonden zijn aan glucosaminezout.

Hierover valt op de site van Orthokennis het volgende terug te vinden
Wanneer 5-methyltetrahydrofolaat gebonden wordt aan glucosaminezout is het mogelijk om de biologisch actieve vorm stabiel te houden en heeft het optimale opneembaarheid. Daarnaast is het in staat om de bloed-/hersenbarrière te passeren, in tegenstelling tot de ‘gewone’ (synthetische) vorm van foliumzuur. Studies laten daarbij zien dat 5-MTHF gebonden aan glucosaminezout een hogere wateroplosbaarheid, stabiliteit en biologische beschikbaarheid heeft dan 5-MTHF gebonden aan calciumzout.
 
Zo dacht ik er ook over Viviane 1te nemen ... Wat ik dan niet goed begrijp
Is dat de meeste methyl nemen en dat zou goed zijn .

Weet u daar meer van 5000 dan ?

Sharro
 
Adenosylcobalamine speelt een rol in de vorming van myeline en nucleo proteïn synthese in de mitochondriën. Het is van belang voor de energiehuishouding van de cellen.

http://www.msweb.nl/preklinisch/2374
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mitochondrion

Methylcobalamine is van belang voor de werking van de hersenen en het zenuwstelsel.

Een hele interessante uiteenzetting over alle B12 varianten valt terug te vinden op :
http://tekortaanvitb12.blogspot.be/2014/03/welke-vorm-van-vitb12-is-de-beste.html

Andere interessante links voor je :
http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/vitamine-b12/vitamine-b12-en-ms/
http://deelbewust.com/introductie-b12-tekort/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
530.985
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan