ms en beter worden met voeding ?! heeft er iemand wat raad

‘Dierlijke- en verzadigde vetten spelen een bepaalde rol in de ontwikkeling van MS. ’
Ik zit het Jelinek dieet voor ms patienten te lezen. Had er nog nooit van gehoord, maar is in sommige dingen nogal tegenstrijdig met WP. Iemand hier bekend mee?
 
Wie vertrouw je meer, onze voorouders of de hedendaagse 'experts'? Hier een relaas van een vrouw met MS die zich baseert op diverse voedingspatronen, waaronder ook WAPF, en hier goede resultaten mee boekt:

https://energiekevrouwenacademie.nl/ms-hoe-voeding-mijn-medicijn-werd/

Mike
 
Uit dat stuk hier boven valt er alleen hier nog iets op aantemerken:

Van twee stuks fruit naar vier à vijf stuks fruit.

Af en toe wat bramen of bosbessen lijkt me heter, ivm alle suikers.

We reduceren vlees tot tweemaal per week. Bij voorkeur ‘grass fed meat’.

Grass fed is goed, maar 2x per week vlees mag wel iets meer.


 
‘Verzadigde vetten en omega-6 vetzuren stimuleren het immuunsysteem, waardoor de aanvallen op de lichaamseigen stof Myeline juist erger wordt.
Omega-3 vetzuren onderdrukken het immuunsysteem, waardoor deze minder agressief de lichaamseigen Myeline zal aanvallen.’

Wat vinden jullie van deze quote??
 
Bron graag.

Komt op mij over als iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Van omega-3 is bekend dat het ontstekingsremmend werkt, terwijl omega-6 ontstekingen bevordert. Teveel O-3 is echter ook bloedverdunnend en kan zelfs hersenbloedingen veroorzaken. Tegelijkertijd kennen we kankerremmende O-6 vetzuren als CLA en bestaat ons brein voor 60% uit vet, waarvan 10% het O-6 vetzuur arachidonzuur. Uiteindelijk draait het allemaal om BALANS. Juist daarom zijn grasgevoerde producten ook zo evenwichtig van verzuursamenstelling.

Waarom verzadigd vet op 1 hoop wordt gegooid met O-6 is mij een raadsel, vandaar ook graag de bronvermelding.

Mike
 
Bron: https://www.optimalegezondheid.com/het-jelinek-dieet/

Niet voor mij want ik ben overtuigd wp. Maar ik ben op een forum voor ms patienten terecht gekomen waar dit dieet wordt opgehemeld en dat vindt ik zorgwekkend. Ik heb al een paar keer een opmerking daarover geplaatst maar dat wordt me niet in dank afgenomen terwijl ik alleen maar wil waarschuwen....
 
De man achter deze website is Robert Jan Hendriks, een ondernemer uit Utrecht die zelf gezondheidsklachten had. Hij speelt open kaart (zijn adres staat zelfs op de site), dus ik denk dat hij het hart op de juiste plaats heeft en ik vermoed geen dubbele agenda. Het is dus eerder wat ik al dacht: hij heeft de klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt.

Ondertussen is hij behoorlijk succesvol: hij schermt met een miljoen bezoekers per maand en hij verkoopt een e-book en een 4-maandelijkse cursus. Ik begrijp dat de hele MS-community met hem wegloopt. Daar ga jij niets tegen beginnen, Pops, dus zorg dat je niet op deze overmacht stukloopt.

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan