Multivitamine

Nou Zonne, misschien toch alle reden om het boek aan te schaffen. Daar staat nog zoveel meer info in.

Ik kon plantaardige eiwitten trouwens ook niet verteren toen ik mezelf zo ellendig voelde.

Tanja, klinkt allemaal heel logisch. Ik denk dat de dietiste nu eerst wil reinigen met de groenten en ook met de enzymen ( buiten de maaltijden om genomen ).
Misschien dat de volgende stap dan enzymen bij de maaltijd is ?!

Binc, ik heb idd ook best moeite met plantaardige eiwitten geloof ik. Oa dus met boontjes en erwtjes moet ik ook niet in grote hoeveelheden eten. Daarom houd ik het nog lekker bij vis en vlees als eiwitbron.

Binc en Tanja, weer allebei bedankt voor het meedenken !

Ben je bij een natuur diëtiste?
Toen ik bij de natuur diëtiste in behandeling was adviseerde ze precies hetzelfde. Heeft mij niet geholpen. Ik verteerde ook geen peulvruchten. Maar ook met bittere groenten had ik moeite zoals asperges en witlof. Achteraf gezien verteerde ik aardappel nog het beste. Daar had ik geen last van. Dus maagomgeving en darm milieu was veel te basisch denk ik waardoor ik geen enkele eiwit verteerde.

Volgens de combur-teststicks verteer ik de eiwitten niet goed. 2+
Geen idee waarom ik dat niet goed zou verteren.
Enzymen neem ik al lange tijd, hoewel nooit vantevoren die eiwitvertering getest is.
Dit is weer typisch zo,n voorbeeld dat ik het weer zelf moet uitzoeken.
Ik zit natuurlijk met hetz.g. LAR syndroom maar daar vind ik niet dat mensen bezig zijn met het gezond maken van hun vertering. Daar vind ik helemaal niets.
Zelf vind ik dat mijn vertering beter gaat (lees darmklachten) en op advies van ac.p. Tan spoel ik nu minder, 1,5 of om de 2 dagen en dat gaat goed.
Er gaat natuurlijk vaak 1,5 liter water naar binnen maar of dat goed of slecht is weet ik niet. Daar wordt verschillend over gedacht. Ik denk dat het wel meevalt omdat het water er maar heel kort in blijft. Het reageert allemaal snel.
Maar na 2 dagen is niet alles ingedikt, dus de helft is dunnig. Ik ben een beetje bang dat ik die vertering niet verder goed krijg, ondanks al mijn enzymen.
Eieren eten wil ik eigenlijk niet weglaten
Morgen heb ik een afspraak met Kleipool, eens kijken of hij er iets zinnigs over kan zeggen.
Overmorgen afspraak met CorpusHealth.

Binc je zegt dat je denkt dat je te basis was? Zou je eens met die Combur sticks willen controleren?
Want mijn verhaal nu is begonnen met het feit dat ik te zuur zou zijn, maar te basis is ook niet goed.
Volgens die sticks zou ik nu een waarde van 6 hebben. Maar andere urine-sticks geven 4,5.
Dus in die sticks zit ook verschil.

Binc, ze is orthomoleculair dietiste. Zal idd wel in dezelfde lijn zitten als een natuurdietist. Asperges gaan wel goed bij mij, witlof soms wel soms niet.
Maar volgens de LBA kan ik eiwitten wel goed verteren. Ik heb daar mijn vraagtekens bij.

Aardappel is trouwens een no-go, is een nachtschade en beschadigd je darmslijmvliezen. Zoete aardappel mag wel.

Klopt van die aardappel. Maar ik moest toen wat eten. En bovendien, ik nam heus wel eens een patatje. En dat ging wel goed. Iedereen zondigt wel eens. Ik dus ook.

Ik ook hoor. Want idd je moet toch wat eten !
Ik moet alleen een evenwicht gaan vinden tussen wat deze dietiste ( tot nu toe ) voorschrijft ( groenten en eiwitten ) en WAPF eten.

Het evenwicht zit hem nu juist in de lang getrokken stoofpotten met vlees en groenten en in de bottenbouillons als je daar ook groente bij doet. Sterker nog, door de groente juist mee te laten sudderen gaan er geen vitaminen verloren omdat je niks af giet. Wanneer je groente kookt en af giet zit er nauwelijks nog wat in. Rauw is slecht verteerbaar en een belasting voor je spijsvertering. Je kan ook groente en fruit fermenteren!

Liesje,

Dit wilde ik van te voren al zeggen , maar het kwam er niet van en nu schrijf ik het dan:

Ik wilde even zeggen dat ik het verschrikkelijk vind dat je schoondochter aan kanker is gestorven.

Dorothé

Liesje,

Ik heb je post in dit topic gemist. Ik ben een beetje in verwarring na het laatste bericht wat ik hier net lees dat je schoondochter overleden is. Wat vreselijk! Gecondoleerd en heel veel sterkte toegewenst, en een knuffel!

Wel terugkomend op deze vraag.

Binc je zegt dat je denkt dat je te basis was? Zou je eens met die Combur sticks willen controleren?
Want mijn verhaal nu is begonnen met het feit dat ik te zuur zou zijn, maar te basis is ook niet goed.
Volgens die sticks zou ik nu een
waarde van 6 hebben. Maar andere urine-sticks geven 4,5.
Dus in die sticks zit ook verschil.

In de sticks zit idd verschil. Zoals eerder aangegeven zijn de combur strips het best betrouwbaar. Deze worden ook gebruikt door diabetes patiënten. Desondanks maak jij je nog steeds te druk over de ph van je urine. 6 is helemaal niks mis mee. Je urine is geen graadmeter voor de Ph van je maagomgeving. Van welk merk zijn die andere strips?
De eiwitten in urine kunnen ook nog een indicatie zijn voor een ontsteking. Wil je echt weten of je eiwit verlies hebt dan moet je een microalbumine, eiwit/albumine ratio laten doen met ochtend urine. Bij mij is deze dus ook niet goed. Uitslag bij mij is daarvan verhoogd.

Hoi Binc,

Ik weet het ook niet zeker, maar het is geloof ik niet actueel gebeurd. Omdat ze het echter geschreven had, heb ik wel even mijn medeleven hierover geuit, vandaar,

Dorothé

Oh oké. Ik dacht te begrijpen dat het recent is gebeurd. Dus vandaar.

Zonne,

Ik wilde hier nog even op reageren als voorbeeld van de inname groente.

Ik moet alleen een evenwicht gaan vinden tussen wat deze dietiste ( tot nu toe ) voorschrijft ( groenten en eiwitten ) en WAPF eten.

Ik heb een paar grote pannen bottenbouillon gemaakt. Daarin gaat dus al heel veel groente die je uren achtereen laat trekken. Naast de bouillon heb ik sucadelappen gemaakt. De basis die ik gebruik is de zelf gemaakte bouillon waar de lapjes in gaan sudderen. Bij datzelfde stoofvlees doe ik weer verse groente en kruiden. En er word niks afgegoten. Van bottenbouillon maak ik dan bv soep. In mijn geval courgette soep deze keer. Ik fruit wat courgette aan in koekenpan met oa ui, lente ui en verse knoflook. Dat doe ik in een beetje bottenbouillon koken op laag vuur. Ik heb er ook een stuk Santen bij gedaan. Wanneer afgekoeld pureer ik alles en heb ik dus courgette soep met heel veel smaak van geconcentreerde groenten in combi met vetten en eiwitten. Op eind nog wat room erdoorheen en smullen maar. Zo krijg je meer groenten binnen dan dat je het kookt en af giet.

De groente die ik mee heb laten trekken in de bouillon en stoofvlees eet ik overigens niet. Dat is echt slap geworden dan. Maar daarna die je gewoon weer groenten erbij als je het wilt eten.

Ik maak ook wel bouillon van een mergpijpje of van kippevleugels. Maar ik laat het denk ik minder lang doorkoken dan dat voor een bottenbouillon hoort. De soep ervan wordt wel gelachtig in de koelkast trouwens... En idd er dan later nog groenten doorheen. Dan eet ik per keer soep wel 300 gram groentes. Alleen dat vult nog niet genoeg. Vandaag wat extra kokosolie erdoor gedaan, maar dan nog voel ik me slapjes na een paar uur.

Hoi Zonne,

Toch wel wat meer botten dan 1 mergpijpje? En de groenten en verse kruiden er juist meteen in mee laten trekken. Daarna zeven. Ik denk uit je bericht te lezen dat jij de bouillon alleen als maaltijd gebruikt? Dus zonder verder iets erbij? Je kan er een stevigere soep van maken hoor. Met room erdoor en gepureerde courgette met ui en knoflook. Ook kan je een blok santen door je soep doen dan. Maar leven op een kop bouillon gaat jou sowieso niet lukken aangezien je best wel wat tekorten hebt wat ik van je gelezen heb. Je kan de bouillon beste gebruiken als basis voor stoofpotten. Dus eet gewoon en neem desnoods die bouillon erbij. Niet als alleen hoofdmaaltijd.

Groenten doe ik er later bij, dan vullen ze meer ! Room gaat helaas niet. Santen zal ik nog eens over lezen. En stoofpot eet ik dus nooit, oeps.
Maar goed, wat eet jij dan nog naast een soep als lunch b.v. ?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan