Mike,
Aangezien ik op diverse plekken last heb van mijn gewrichten, mede door het dunner worden van het kraakbeen, probeer ik dus te achterhalen wat hier de oorzaak van is. Het lichaam rooft mineralen (als deze onvoldoende aanwezig zijn) uit spieren, weefsel, kraakbeen enz wanneer het lichaam te zuur is zodat het weer meer in balans (basisch) komt. Ik weet dat je geen voorstander bent van de zuur-base theorie, maar ik heb als indicatie de pH gemeten van mijn ochtendurine. Deze had een pH van 5.5, verzuurd dus. Op je eigen site heb je twee artikelen staan over Zuur en Basen en hier vertel je het volgende: "Je kunt simpelweg niet bepalen of een voedingsmiddel gezond is of niet, dat is absurd. pH staat trouwens voor potential of hydrogen, de dichtheid van waterstof. Waterstof is zuurvormend. Hoe meer waterstof een voedingsmiddel bevat, hoe lager de pH is. En dit is waar de alternatieve en reguliere theorie samenkomen en waaruit pijnlijk duidelijk wordt dat dit twee kanten van dezelfde dogmatische medaille zijn. Verzadigd vet is namelijk verzadigd omdat het rijk is aan…waterstof. Ons lichaam draait echter op het zuurvormende waterstof en het basische zuurstof. Het zeer evenwichtige waterstofperoxidemolecuul laat dit mooi zien: H2O2, twee moleculen waterstof en twee moleculen zuurstof. Dit lichaamseigen molecuul geeft aan dat beide van evenveel belang zijn. Sterker nog, de natuur geeft de voorkeur aan zuurvormend boven basisch".
Een pH van 5.5 houdt dus eigenlijk in dat ik goed bezig ben aangezien ik volledig volgens de richtlijnen van WestonPrice eet en dus veel (dierlijke) verzadigde vetten binnen krijg, maar van de andere kant ontwikkelen ziektes zich in een verzuurd lichaam, nogal tegenstrijdig dus! Ik heb voldoende maagzuur (spiertest) maar toch lijkt het erop dat er onvoldoende natriumbicarbonaat aangemaakt wordt. Ik kan dus Bica gaan innemen, maar een dagelijkse inname van Bica raad jij in eerdere posts af. Of moet ik zorgen voor meer zuurstof (basisch) op celniveau dmv foodgrade waterstofperoxide? Of misschien veel water drinken, uiteraard met sole?