Natuurlijke lichamelijke verzorging

Maurik, ik gebruik nog steeds vaatwastabletten, heb hier geen alternatief voor gevonden.

Hier 19 manieren om je huis schoon te maken op een natuurlijke manier, er staat ook iets tussen om je vaatwasser te reinigen.

http://wellnessmama.com/6244/19-natural-cleaning-tips/

Leuk topic dit! Ik gebruik al een paar maanden alleen natuurlijke gezichtsverzorging en sinds een maand was ik mn haar met bakingsoda. Dit is nog niet helemaal een succes, probeer het nu maar twee keer per week te wassen maar dat is eigenlijk te weinig. Hoop dat mn haar er snel aan gaat wennen, want mn geduld begint wel een beetje op te raken. Maar ik hou nog even vol!

Maar waar ik nog steeds last van heb is ontzettende jeuk na het douchen, zijn er meer mensen die daar last van hebben? Ik heb denk ik alles al geprobeerd maar niks helpt tot nu toe :(

@cham er zijn ook sulfaatvrije blokjes, die zijn al een stuk milieuvriendelijker. Als je die nog niet gebruikt ;)

@Fem,

Ik was mijn haar ook 2x per week met bica maar het werd pas veel beter nadat ik ook appelazijn erna gebruikte en dit een aantal minuten liet intrekken om het daarna af te douchen.

Geen jeuk.Verder was ik het haar nog eens per week zonder bica ,emkel goed afdouchen en klaar.

ad

Hoi ad,

Dankje voor de tip, maar gebruik inderdaad al appelazijn met water. Heb erg lang haar en anders is het niet te kammen. Mijn haar is overigens mooi schoon na het wassen, maar wordt nog steeds erg snel vet. Had gehoopt dat dit minder zou worden, maar ik moet geduld hebben heb het jaren elke dag gewassen.

Het zijn vooral mn armen en benen die intens jeuken na het douchen, schijnen heel veel mensen last van te hebben. Maar niemand heeft een oplossing.

Ik spray me nu na het douchen en voor het afdrogen in net een appelazijnoplossing, maar dit helpt ook niet helaas.

Quote:
Het zijn vooral mn armen en benen die intens jeuken na het douchen, schijnen heel veel mensen last van te hebben.

hoi Fem, ja ik dus ook! Heb je een vitamine c-douche?

Ik niet, maar staat nog op mijn verlanglijstje.

Fem,

Kan de jeuk na het douchen te maken hebben met de temperatuur van het water?

Ook is het mogelijk dat het wasmiddel waar de handdoeken mee gewassen zijn deze reactie veroorzaakt.

ad

Quote:
Kan de jeuk na het douchen te maken hebben met de temperatuur van het water?

Ook is het mogelijk dat het wasmiddel waar de handdoeken mee gewassen zijn deze reactie veroorzaakt.

Hoi Ad, misschien heb je gelijk over die temperatuur: maar volgens mij betekent het dat die temperatuur je lichaam aanzet om te gaan ontgiften via de huid wat op een andere manier niet goed is gelukt misschien?

Ik was mijn handdoeken met eco-wasmiddel en ik heb die jeuk al voor dat ik me afdroog.

Ik vrees dat het van binnenuit komt of misschien toch iets met het water?

Ik had inderdaad ook bedacht dat het aan de handdoeken zou kunnen liggen, maar die was ik nu alleen maar met een beetje azijn op een hoge tempratuur dus geen wasmiddel meer. Helpt helaas ook niet.

Ik probeer zo kort mogelijk en zo koud mogelijk te douchen, maar ook dit helpt niet. Ik heb ook totaal geen droge huid.

Ik krijg trouwens ook ontzettend jeukende benen als ik nat regen tijdens het fietsen.

Die vitamine c douche klinkt heel interessant, helaas woon ik in een studentenhuis dus is dat geen optie voor mij.

Wat bij veel mensen ook werkt is s avonds douchen in plaats van s ochtends. Waarom dit werkt weet ik niet, maar misschien een optie voor jou lievergezond. Bij mij werkt dit helaas ook niet.

@cham: handige lijst. Ik ga straks direct de vaatwasser reinigen. Ik deed altijd al azijn in de wasmachine, werkt prima. De vaatwasser hebben we nog niet zo lang, maar wat een zegening zo'n apparaat. Ik vind de vaatwasblokjes wel een nadeel, ik las op het forum dat je gerust een half blokje kunt gebruiken, en ik moet zeggen: hier werkt dat prima.

@fem: bakingsoda is ook helemaal niet goed voor je haar, het is heel basisch, en je haar heeft een veel zuurdere PH. Ik denk dat je lang kunt wachten voor het goed gaat werken. Ik heb maandenlang geworsteld met Aleppozeep en appelazijn. Ben er in maart mee begonnen, en in juli had ik zo'n vette bos met haar, kon er niks meer mee. Bijna bezweken voor commerciele shampoo. Toen overgestapt op de babyshampoo van De Traay: Babybee. Ik heb alle ingredienten gecheckt op internet, en het is allemaal natuurlijk. Een hele verademing!

@fem, ik zal eens kijken voor de sulfaatvrije. Het zou fijn zijn als je ze zelf kunt maken.

Ik ga deze maar eens proberen als ik alle ingrediënten in huis heb:

http://www.autumnandfall.nl/2013/05/diy-hoe-maak-je-vaatwastabletten.html?m=1

@San, Er staan veel leuke en handige dingen op wellnesmama van wapf recepten tot je make-up zelf maken en ook voor kids.

De vaatwasser vind ik echt super ja, wil niet meer zonder :-). Een halve scheelt idd ook al in de portemonnee.

Mocht het recept goed zijn dan laat ik het weten..

Hoi san,

Bakingsoda heeft een ph van 9, gelijk aan de ph van zeep dus. Een lepel bakingsoda op een groot glas water zorgt ervoor dat de ph weer ongeveer 7 is, gelijk aan water dus. Maar dit verklaard misschien ook wel waarom bij jou de allepozeep niet werkte. Mijn haar wordt wel heel schoon hiervan, alleen het is net zo snel weer vet als met de natuurlijke shampoos die ik eerst gebruikte. Dus eigenlijk i er niet zoveel verschil n ben ik aan het zeuren ;) De appelazijn met waterheeft als de verhoudingen goed zijn dezelfde ph als je huid, namelijk een ph van 5,5, daarom is het goed om je haar hier mee na te spoelen.

Wel heel fijn dat de babyshampoo goed bij je werkt!

Leuk cham, ben benieuwd of het werkt! (Niet dat ik een vaatwasser heb, maar voor ooit..)

Ziet er goed uit Cham! Ik heb alles in huis, dus zal ze een creeeren!

Ik heb vandaag mijn zelfgemaakte deodorant op, na 5 uur ruiken mijn oksels nog heerlijk!

Eetlepel bica, eetlepel baksoda, beetje water, beetje olijfolie, paar geurdruppels, roeren en klaar!

(Voorheen gebruikte ik h202 en dan inwrijven met kokosolie, helaas werkt dit (nog) niet)

@cham: goede tip van die vaatwasblokjes! Behalve dat ze duur zijn zijn ze ook flink giftig, vandaar dat ik overgestapt ben naar een halve. Ik doe dit ook met wasmiddel, dat maak ik nog niet zelf. Ik gebruik een parfumvrije ecovariant. Op de verpakking staat 50 ml., ik gebruik 25. Werkt net zo goed. Als wasverzachter gebruik ik schoonmaakazijn, maar de meeste was heeft geen verzachting nodig.

Nu ik het recept zo lees ga ik die vaatwasblokjes zelf maken, lekker makkelijk en milieuvriendelijk. Heb ik tenminste ook niet het idee dat de vaat vol gif zit.

@fem: nee voor mij werkte het idd niet, die zeep. Ben zeker blij met die babyshampoo! Bijna alle natuurlijke shampoos bevatten toch nog een paar gekke bestanddelen, en dat is met deze gelukkig niet. Het ruikt ook nog eens lekker, geparfumeerd met essentiele olie. Appelazijn vond ik maar stinken ;-)

Haha ja appelazijn stinkt behoorlijk, maar ik voeg er wat essentiële oliën aan toe! De geur van appelazijn verdwijnt als mn haar droog is en de geur van de olie blijft wel hangen, werkt perfect voor mij!

Vervelend is dat he, dat je zelfs bij natuurlijke merken de hele ingrediënten lijst met checken. Net zoals lush ook gewoon nog sulfaten toevoegd in veel producten. Mocht ik de bakingsoda zat zijn na een tijdje ga ik zeker die babyshampoo checken!

Omdat het gebruik van zeep om jezelf te reinigen me niet natuurlijk leek - dat deden onze verre voorvaders ook niet -, heb ik de afgelopen maand als experiment geen zeep meer gebruikt bij het douchen. En dat is me eigenlijk zeer goed bevallen. Ik was mezelf dus alleen nog met water en na het douchen smeer ik mijn hoofd en haar (gemillimeterd) in met ongeraffineerde castorolie (wonderolie) en de rest van mijn gezicht en hals met een klein beetje ongeraffineerde extra vierge kokosolie, omdat de castorolie niet zo lekker ruikt. De castorolie gebruik ik dan ook alleen voor de gezondheid van het haar. Ik heb de afgelopen maand geen klachten gehad. Zelf heb ik ook geen moment de indruk gekregen dat het een negatief effect had. Het voelt als een overwinning op de zeepverslaving waar de meeste mensen aan lijden. Jammer van de lekkere Ritualsgeuren van na het douchen, maar dit voelt veel beter zo. Ik gebruik ook al maanden geen deo (Weleda) meer, maar ruik mezelf weleens. Een spuitflesje met 3% H2O2 helpt wellicht, dus dat ga ik proberen, maar de zweetlucht is indien aanwezig volgens mij niet zo sterk.

Mijn castorolie heb ik gekocht bij castorolie.nl en is via een proces van langzame verhitting verkregen. Ik denk dat het wel veilig is, maar ik heb toch even de webshop een paar vragen gesteld. Bedankt voor de tip.

Zeep wordt al honderden jaren gebruikt hoor. Ik denk zeker langer dan castorolie,

Met een goede zeep gemaakt van dierlijk vet, olijfolie of kokosolie zonder verdere toevoegingen behalve wat kruiden is volgens mij niets mis.

Een schijfje verse citroen onder de oksels wrijven werkt ook goed tegen transpiratiegeur.

Quote:
Ik heb maandenlang geworsteld met Aleppozeep en appelazijn. Ben er in maart mee begonnen, en in juli had ik zo'n vette bos met haar, kon er niks meer mee.

HEb je je haar wel eerst gestript? als je natuurlijke spullen gaat gebruiken eerst je haar strippen, heel waarschijnlijk zitten er siliconen in die je er met natuurlijke spullen niet meer uit krijgt. Die krijg je er alleen uit met sls, dus een shampoo met sls en zonder siliconen, eenmaal gebruiken en dan overgaan op natuurlijke produkten. Ik heb eerder te droog haar van allepzeep. Ik was alleen nog met conditioner.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan