Veel lawaai over de verkiezingen.
Links claimt de overwinning, ietwat voorbarig wellicht, maar het staat in het playbook. Let wel NL is het eerste land en de Eurofielen in de andere landen moeten in een overwinningsmodus komen, dat stimuleert om mee te stemmen met de winnaar. Het bandwagon effect.
Wat ook erg goed werkt om te stuwen en daarmee vooral de kleine partijen om zeep te helpen is het horse race effect. Ook daar wordt actief op gestuurd.Het is niet eens illegaal, wel ondemocratisch, maar met de media die volledig onder controle kan zonder fysieke stemfraude toch flink gestuurd worden.
De onderstaande kamervragen van
@WybrenvanHaga over de wenselijkheid van peilingen, media en sociale media invloeden bij de verkiezingen van november 2023 laten een akelig eerlijk beeld zien. Normaal wordt nergens antwoord op gegeven, maar in dit geval wordt het gewoon toegegeven. Een paar dingen worden duidelijk.1. Verkiezingen is een toneelstukje van en voor het kartel2. Strategisch stemmen werkt voor het kartel3. Het discours in de media bepaalt waar de verkiezingen over gaan.
November 2023 in NL was een mooie proeftuin. zorgvuldig voorbereid door het kabinet zogenaamd te laten vallen op migratie, een thema dat voor 100% te wijten was en is aan 13 jaar Rutte.
Migratie is een klassiek links-rechts onderwerp, wat daarmee werd bereikt is dat onderwerpen zoals C19 en stikstof en CBDC niet van belang waren, daarnaast is migratie alleen internationaal lees EU-achtig op te lossen.
Nu met Europa is er een zelfde verhaallijn uitgezet. links pro-Europa is pro-oorlog en rechts nationalistisch en tegen de oorlog. Daarnaast wordt natuurlijk ook flink gedemoniseerd met het hondenfluitje 'extreemrechts', waarmee de media en politiek eigenlijk zeggen dat die politici en opiniemakers van de 'extreemrechtse' kant vogelvrij zijn.
Lees de kamervragen en antwoorden eens door en zie hoe simpel het volk te manipuleren is in een schijnkeuze tussen 2 partijen die beide niks voor de belangen van de bruger zullen doen.
www.tweedekamer.nl
Vraag 2 Welke invloed denkt u dat de plotselinge stijging van zetels voor de PVV in de peilingen heeft gehad op de publieke beeldvorming en het stemgedrag van de kiezers in Nederland in de laatste dagen voor de verkiezingen? Erkent u dat politieke peilingen en plotselinge verschuivingen in de peildata kiezers ertoe kunnen bewegen om hun stemkeuze aan te passen en/of «strategisch» te stemmen op de partij waarvan de peilingen aangeven dat die de grootste zal worden?
Antwoord 2 ...Het bandwagon effect is lastig te meten, maar volgens een experimenteel onderzoek uit 2013 kwamen onderzoekers uit op een verschil van 2 tot 3 zetels bij een partij op basis van het bandwagon effect. Het is echter moeilijk te bepalen of er een effect is geweest bij de afgelopen verkiezing en zo ja hoe groot het effect is geweest.
Daarnaast identificeert de literatuur ook het horse race effect. Daarbij stemmen kiezers strategisch op wie de grootste partij kan worden om zo samenstelling van coalitie en keuze MinisterPresident te beïnvloeden. Het strategisch stemmen dat voortkomt uit het horse race effect is aanzienlijk groter. Zo bleek uit de Ipsos exit poll dat 17% van de deelnemers aan de Tweede Kamerverkiezingen 2023 strategisch hadden gestemd.
Het is echter niet te bepalen of dit specifiek door peilingen komt, of andere factoren meespelen. In de literatuur is wel ook aandacht voor het mogelijk positieve belang van peilingen als kennisinstrument voor kiezers om zich te informeren bij de oriëntatie van hun keuze. Peilingen maken daarmee onderdeel uit van het landschap van nieuwsgaring en nieuwsverstrekking voor kiezers. De verantwoordelijkheid hiervoor berust bij de media zelf en is geen taak van de overheid. Het is aan de kiezer zelf om te bepalen op welke wijze en op basis van welke informatiebronnen zij tot hun keuze
Zo werken verkiezingen, het narratief gaat over dingen die alleen Europees kunnen worden opgelost, daarmee is meer dan de helft van het werk al gedaan. Alleen een heel duidelijk geluid dat de nationale en regionale en lokale belangen en problemen samenbrengt tot 1 punt, namelijk NEXIT kan hier wat tegenoverstellen. De EU heeft niks opgelost, het creeert juist problemen die alleen de EU op kan lossen, met de nadruk op kan, want dat wordt opzettelijk niet gedaan, daarmee zou de EU zichzelf overbodig maken.