Wie nu opgeeft is onderdeel van het probleem. Het systeem wil juist dat je gedemotiveerd raakt. Wie zich laat demotiveren denkt nog steeds vanuit de vrijheden die we nu nog hebben, de motivatie moet komen uit het vooruitzicht dat we op het punt staan deze vrijheden voorgoed te verliezen.
Precies!! Als ik terug denk aan de verhalen van mijn grootouders over hoe hun dagelijkse leven was, o.a. vanaf 6 jaar elke dag 5 km lopen naar school, ook 's winters, maar dan met stro in de klompjes en bij thuiskomst even opwarmen/eten bij de kolenkachel en hup voor de dieren zorgen. Dan zijn heel wat mensen de laatste 75 jaar verworden tot verwende slecht geïnformeerde hedonisten. Ben oprecht blij voor hen dat ze dit nu niet hoeven mee te maken, allemaal hun bijdrage aan het verzet gegeven en dan hun inspanningen zo afgebroken te zien worden. Zo intriest. Het is een lastige strijd, maar we moeten doorzetten, het kaarthuis gaat absoluut instorten, natuurlijk geven ZE zich niet zomaar gewonnen. De belangen zijn groot en er is jaren naar toe gewerkt. Naast de demo's, dragen alle acties (geld beschrijven, pamfletten ophangen, gesprekken etc.) die je kunt doen een steentje bij, beter dan lijdzaam zitten afwachten, dunkt me.
Heb door dat vreselijke filmpje waarin die oude mevrouw geslagen wordt, nu wel weer 2 mensen die ook meegaan naar Berlijn de 29e, komt daar dan toch nog wat positiefs uit voort.