Klinkt als muziek in de oren, Johannes. Het moet dan wel een samenleving worden naar behoefte en niet naar hebzucht en met de focus op lokaal i.p.v. globaal. Hoe krijg je een collectief zo bewust dat ze zo willen en kunnen leven? In de natuur heb je rupsje nooit genoeg; mensen hebben dat trekje ook. Technische hulpmiddelen zijn mooi en handig, maar maken het echter ook complexer om regel-/ overheid loos te leven. In veel gevallen zal een vrije marktwerking de aanbodzijde goed kunnen reguleren, maar als hebzucht – honger naar rijkdom en macht - groter is dan het algeheel belang, en wie bepaalt dan wat het algeheel belang is, is de kans groot de er snel instabiliteit ontstaat. Bij een systeem zonder overheid heb je aan 1 rotte appel genoeg om anderen aan te steken, dus aan een rechterlijke macht ontkom je al niet.
Denkende hierover denk ik niet dat we ontkomen een aan systeem dat we nu hebben, maar dan zoals Mike aanhaalt een stabiel, onderlegd financieel systeem. Minder regels. Minder ruimte voor corruptie en veel minder tolerantie hiervoor. Een ander opleidingsprogramma die niet door het bedrijfsleven of een linkse agenda bij elkaar is gelobbyd. En ook bijvoorbeeld het invoeren van militaire dienst voor een korte tijd. Een systeem op basis van eerlijkheid en waardigheid. Of zoals Mike aanhaalt waar de regels en leer van het Christendom gelden, maar hoe krijg je mensen zover? Dat is een brug te ver denk.
Echter vraag je aan een ander hoe hij/ zij dit voor zich ziet, zal je waarschijnlijk een ander antwoord krijgen, dus hoe maak je dan een efficiënt, robuust democratisch systeem? Laatst was er een topic door Henk aangemaakt, hier vind je denk ook wel interessante inzichten (ik zal kijken of ik het nog kan vinden – misschien dat een ander precies weet waar dit staat/ hoe dit heette?).