Nederlandse politiek

We moeten toe naar een zelfvoorzienende maatschappij waarin geld en overheid alleen nog in de geschiedenisboeken bestaat.

Als de jagers-verzamelaars en de eerste boeren het konden, kunnen wij het met onze technische hulpmiddelen nog beter.

Het grote probleem is dat de maatschappij is gaan geloven in de illusie dat we niet zonder overheid kunnen. Het is echter andersom. We kunnen prima zonder overheid en geld.

Deze twee zaken staan een samenleving gebaseerd op vertrouwen, waarheid en vrijheid in de weg.

Met vriendelijke groet

Johannes

Geld hoeft niet te worden afgeschaft. Het is een prima ruilmiddel in een moderne, beschaafde samenleving. Geld dient alleen gekoppeld te worden aan edelmetalen en het liefst moeten er ook muntjes worden geslagen van deze metalen, zodat de weelde verspreid kan worden onder de bevolking op basis van echte vrijemarktwerking en geen centraal geleid monopoliekapitalisme.

Mike

Klinkt als muziek in de oren, Johannes. Het moet dan wel een samenleving worden naar behoefte en niet naar hebzucht en met de focus op lokaal i.p.v. globaal. Hoe krijg je een collectief zo bewust dat ze zo willen en kunnen leven? In de natuur heb je rupsje nooit genoeg; mensen hebben dat trekje ook. Technische hulpmiddelen zijn mooi en handig, maar maken het echter ook complexer om regel-/ overheid loos te leven. In veel gevallen zal een vrije marktwerking de aanbodzijde goed kunnen reguleren, maar als hebzucht – honger naar rijkdom en macht - groter is dan het algeheel belang, en wie bepaalt dan wat het algeheel belang is, is de kans groot de er snel instabiliteit ontstaat. Bij een systeem zonder overheid heb je aan 1 rotte appel genoeg om anderen aan te steken, dus aan een rechterlijke macht ontkom je al niet.

Denkende hierover denk ik niet dat we ontkomen een aan systeem dat we nu hebben, maar dan zoals Mike aanhaalt een stabiel, onderlegd financieel systeem. Minder regels. Minder ruimte voor corruptie en veel minder tolerantie hiervoor. Een ander opleidingsprogramma die niet door het bedrijfsleven of een linkse agenda bij elkaar is gelobbyd. En ook bijvoorbeeld het invoeren van militaire dienst voor een korte tijd. Een systeem op basis van eerlijkheid en waardigheid. Of zoals Mike aanhaalt waar de regels en leer van het Christendom gelden, maar hoe krijg je mensen zover? Dat is een brug te ver denk.

Echter vraag je aan een ander hoe hij/ zij dit voor zich ziet, zal je waarschijnlijk een ander antwoord krijgen, dus hoe maak je dan een efficiënt, robuust democratisch systeem? Laatst was er een topic door Henk aangemaakt, hier vind je denk ook wel interessante inzichten (ik zal kijken of ik het nog kan vinden – misschien dat een ander precies weet waar dit staat/ hoe dit heette?).

Mensen die er in geloven dat de maatschappij zelfvoorzienend en zonder overheid kan opereren moeten de maatschappelijke instituties overnemen en de rest van de samenleving op zelfvoorzienendheid voorbereiden.

Financiële systemen vragen om centrale coördinatie en beperken de vrijheid zodoende. Bovendien is geld volgens mij een katalysator van hebzucht. Net als goud.

Zelfvoorzienend betekent ook je alles wat in je macht ligt mag doen om je leven en bezit te beschermen. Een soort natuurrecht

Voor een heldere kijk op de echte maatschappelijke problemen, raadpleeg woeih.com.

We moeten toe naar een zelfvoorzienende maatschappij waarin geld en overheid alleen nog in de geschiedenisboeken bestaat.
Helemaal mijn idee. Dit is iets dat kan evolueren vanuit de SAMENleving, niet wat ons door machthebbers opgelegd wordt. Als hierin een kritische massa wordt bereikt is een overheid in de huidige vorm volstrekt overbodig.

Dick

Stel je wilt communiceren, dan doe je dan niet meer met postduiven of rooksignalen. Een telefoon is zoveel makkelijker en sneller. Dus hoe kom je aan een telefoon? Zelf een telefoon maken is te complex en telefoons als staatseigendom is een slecht idee. Dus je moet hem kopen, maar als geld niet bestaat waar betaal je het dan mee? Ik heb niet de illusie dat je een telefoon ruilt voor 5kg aardappels en bovendien zit zo'n bedrijf daar ook niet op te wachten.

Precies, ssrdam. Wat hier wordt gepropageerd wordt ook wel 'ancap' (anarchistic capitalism) genoemd. Met anarchisme dien je niet de associatie te hebben met linkse antifa-gastjes, maar mensen die elke vorm van overheid afwijzen zonder dat ze hoeven te rellen of plunderen. Zij stellen hier authentiek vrijemarktkapitalisme tegenover en zien alles als een 'vrije markt', dus ook een 'free market of ideas' bijvoorbeeld. Alles komt voort vanuit het volk en wordt vanuit het volk zelf geregeld. Dat kan met of zonder geld, afhankelijk van wat We The People willen, Idem met bijv. een leger of politie, dat zijn dan gewoon burgermilities.

Klinkt allemaal hartstikke mooi, maar het zal aan omderlinge egostrijd tenonder gaan. Vandaar dat de Founding Fathers ook geen ancap-aanhangers waren en in de Amerikaanse grondwet uitgaan van een zo klein mogelijke overheid. De enige reden waarom dit al die jaren niet reeds tot een uiterst succesvolle samenleving heeft geleid is omdat globalisten voortdurend deze verlichte ideeen hebben weten te saboteren.

Totdat Donald Trump aan boord kwam. Geef de beste man nog eens 4 jaar en er zal definitief worden afgerekend met deze saboteurs die er alles aan willen doen om dit Amerikaanse experiment in (gedeeltelijk) zelfbestuur te doen mislukken. Logisch, want anders wordt dit een lichtend voorbeeld voor de hele wereld en dan kunnen de globalisten wel inpakken met hun neomarxistische onderdrukking en slavernij!

Ik ben dus geen ancap-aanhanger en zie dit als een volkomen onrealitsisch alternatief voor wat we nu hebben. Soms kom je bij compleet het tegenovergestelde doen van wat we nu hebben uiteindelijk uit op precies hetzelfde. Dit hebben we bij de Franse Revolutie ook al gezien. Gaan jullie idd maar aardappelen ruilen voor telefoons, ik houd het wel bij gouden, zilveren of koperen muntjes, als je het niet erg vindt.

Mike

Kun je die muntjes opeten? De winkels liggen momenteel vol met muntjes voor de schoen. Ga ik straks halen.

....waren en in de Amerikaanse grondwet uitgaan van een zo klein mogelijke overheid. De enige reden waarom dit al die jaren niet reeds tot een uiterst succesvolle samenleving heeft geleid is omdat globalisten voortdurend deze verlichte ideeen hebben weten te saboteren.

Totdat Donald Trump aan boord kwam. Geef de beste man nog eens 4 jaar en er zal definitief worden afgerekend met deze saboteurs die er alles aan willen doen om dit Amerikaanse experiment in (gedeeltelijk) zelfbestuur te doen mislukken. Logisch, want anders wordt dit een lichtend voorbeeld voor de hele wereld en.....

Komt hier die egostrijd dan niet alles weer vernielen?

Nee, want Trump en de white hats hebben God aan hun zijde. Het is jammer dat er verstokte christenen zijn die maar vol blijven houden dat de antichrist nog moet komen en dat Trump de tweede hoorn vertegenwoordigt van Het Beest. Om compleet moedeloos van te worden. Keihard bidden en op je gat blijven zitten, dan komt God ons vanzelf redden. Zucht...

Mike

Nee, want Trump en de white hats hebben God aan hun zijde. Het is jammer dat er verstokte christenen zijn

zoals ik?

die maar vol blijven houden dat de antichrist nog moet komen

Openbaringen moet nog starten ja. Maar over die antichrist staat:

..het is de laatste ure en gelijk gij gehoord hebt dat de antichrist komt, zo zijn ook nu vele antichristen geworden; waaruit wij kennen dat het de laatste ure is.
Zij zijn uit ons uitgegaan (!) , maar zij waren uit ons niet....enz.

en dat Trump de tweede hoorn vertegenwoordigt van Het Beest.

Ohw, nee geloof ik niets van

Om compleet moedeloos van te worden. Keihard bidden en op je gat blijven zitten, dan komt God ons vanzelf redden. Zucht… 

Hoe meer ik lees hoe beter ik het / je begrijp hoor. Maar ik probeer ook jou iets te laten zien, namelijk dat er ook nog een ander ‘soort’ christen is, dan de ‘verstokten’ die jij kent.

Het lijstje wat ik heb genoemd als het gaat om alles wat ik nog kan aanleren en beoefenen, kan mij eigenlijk best wel goed van pas komen  in de nieuwe samenleving die jij beoogt, of niet.

tegenwoordig worden letterlijk op elk topic goddelijke discussies gevoerd

Kunnen we dat niet beperken tot een enkel topic dan kan ik dat overslaan

Bovendien vraag ik mij af, .... heeft Mike nu nog wel voldoende tijd over voor andere zaken?

Maak je om mij geen zorgen, Henk. Het is juist essentieel dat het spirituele aspect van allerlei zaken aan de orde komt, we leven in een spirituele oorlog tussen goed en kwaad!

Mike

Krijg toch steeds meer de indruk dat ik een bijbelstudie aan het volgen ben hier als een soort virus, ... bij elk onderwerp. Kan dat niet in een onderwerp persoonlijke ontwikkeling of zoiets, ...

Het probleem met strenggelovige christenen is dat ze helemaal geen eigen mening hebben, daarom strooien ze ook met bijbelteksten. Toch is dit forum er voor iedereen en ben ik niet van plan iemand als Sio te censureren.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.541
Leden
8.664
Nieuwste lid
pioenroos
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan