Ontgiften via dierlijke voeding?

• Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Goede vraag Dennis, maar ik denk dat het antwoord zich niet concreet laat vangen!

Het is in elk geval positief als de darmen gif kunnen uitscheiden.

Dat is de ideale normale weg, naast bijv zweet en urine.

Ik denk niet dat dat een vergiftigingsreactie is: want het is een teken dat het er op de goede manier uitkomt.

Maar jij bent misschien bang dat het groenzwarte wat eruit kwam, dat dat geen oude rommel is, maar dat dat van hetgeen komt wat Mike net gegeten heeft.

Ik denk dat Mike dat wel kan weerspreken.

Vergiftiging laat zich vaak niet zien in een "reactie" om het maar zo te zeggen, dat is een kwestie vaak van oppotten en indikken als de uitscheidingsorganen het niet meer aan kunnen, want daar gaat het natuurlijk om.

Want wat is vergif eigenlijk?

Daar begint het al.

Iets is natuurlijk pas echt vergif als het iets onaangenaams met je lichaam doet en als je er niet op tijd vanaf kan komen voor je last krijgt van dat negatieve.

Je kunt vergiftigd worden wat je wil maar als de uitscheidingsorganen goed werken: geen probleem.

Ik moet denken aan mijn reactie op MSG laatst die zo heftig was: dat heb ik in tijden niet meer zo gehad.

Ik had heel erge last van mijn hoofd en ik was 2 dagen ontzettend beroerd.

Was dat een vergiftigingsreactie?!

In elk geval was het nog een reactie op iets dat echt niet goed is.

Dat is nog positief.

Maar was het een allergische reactie en hoe onderscheidt die zich van een vergiftigingsreactie?

(om het nog maar even moeilijker te maken)

En vroeger heb ik het waarschijnlijk veel gegeten maar had ik geen enkele reactie, maar dat kan nog zijn omdat mijn lichaam er nog raad mee wist, maar ook dat is natuurlijk maar de vraag, want ik ben nu wel al 5 jaar zwak, ziek en misselijk.

Ik las pas op 1 van die sites van jou dat mensen die veel koolhydraten eten, dat die niets merken van de msg-vergiftiging.

Waar men dat vandaan haalt geen idee, maar de gedachte is wel aansprekend haha.

Dat die heftige reactie van mij een teken was van dat ik nu door koolhydratenminderen en vetophoging in mijn dieet op de goede weg zit.

Trouwens mijn vetmetabolisme is op het moment echt niet optimaal.

Ik ben flink beroerd aan het worden van vet eten geloof ik.

In die zin kan alles vergif zijn als je lichaam er niets mee kan en het niet makkelijk kan omzetten.

Lichamelijk gezien is er in essentie geen verschil tussen ontgifting van oude rommel en een acute allergische reactie. Waarom niet? Omdat het allebei ontgifting is en dus uitstoting door het lichaam van iets wat niet gewenst is. Ziekten, allergieen, intoleranties, het is allemaal een ontgiftingsproces. Dit maakt het soms lastig te bepalen of een bepaald voedingsmiddel nu positief ontgiftend werkt en dus oude rommel helpt verwijderen of juist vergiftigend werkt en door het lichaam als ongewenst wordt beschouwd en eveneens een ontgiftingsreactie opwekt. Hier is ook geen eenduidig, pasklaar antwoord op. Voedsel is zo goed of slecht voor je als het verteerd en opgenomen kan worden. Lastig, maar het is niet anders. Vandaar de uitdrukking: one man's food is another man's poison.

Mike

Quote:
Vandaar de uitdrukking: one man's food is another man's poison.

Ik ben toch wel een beetje verbaasd om dit van jou te lezen Mike. Impliceert dit niet dat er geen universeel gezond dieet bestaat dat voor iedereen geldt? Of betreft dit dan eerder de fine-tuning? Ik kan me toch wel voorstellen dat als bijvoorbeeld de Eskimo's op een agrarisch dieet worden gezet met veel groente en ook granen, dat zij er niet goed op functioneren. Zo kan ik me ook voorstellen dat als een Nederlander op een Masai-dieet wordt gezet, dat die daar ook niet goed op functioneert. Een volk kan zich ook een richting in ontwikkelen. Het bloedgroependieet mag dan misschien te simplistisch zijn, maar hoe zit het dan met het genotype-dieet of een nog geavanceerdere vorm van onderscheiding. Ik voel me niet deskundig genoeg om hier iets zekers over te zeggen, maar veel hangt wel af van enzymen denk ik. De ene mens maakt geen lactase aan, de andere wel. Zo zijn er misschien ook wel mensen die fytase aanmaken of andere enzymen weer missen waardoor vlees of vet te zwaar valt.

Ik ken iemand die helemaal niet van vet eten houdt, geen enkele soort vet. Als ze te vet eet krijgt ze meteen een soort zweetaanvallen en puisten. Is dit dan een degenereerde of slecht ontwikkelde spijsvertering of gewoon iemand die anders in elkaar zit, ook al is het alleen qua darmflora.

Dennis,

Quote:
Impliceert dit niet dat er geen universeel gezond dieet bestaat dat voor iedereen geldt? Of betreft dit dan eerder de fine-tuning?

Je haalt twee dingen door elkaar. Allereerst hebben we allemaal hetzelfde nodig. Dit blijkt overduidelijk uit de research van Price. Je hebt grizzlyberen, bruine beren en ijsberen en ze maken allemaal verschillende voedselkeuzes op basis van het ecosysteem en klimaat waain ze zich bevinden, maar allemaal eten ze berenvoedsel en dat komt essentieel op hetzelfde neer. Het mooie van de natuur is dat dezelfde basisprincipes weliswaar gelden, maar dat er meerdere wegen naar Rome zijn. Afhankelijk van het klimaat en het ecosysteem zijn er verschillende keuzes beschikbaar die tot hetzelfde basisvoedsel leiden.

De verwarring ontstaat als je bij mensen bijv. concludeert dat vetten en eiwitten de voorkeur hebben boven koolhydraten (vetverbranding boven suikerverbranding) en vervolgens moet constateren dat de een hier bijzonder wel bij vaart en de ander totaal niet. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat er verschillende 'types' zouden bestaan, maar niets is minder waar. Het geeft alleen maar de mate van beschadiging en verzwakking (degeneratie) aan waarin iemand verkeert, uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde nodig.

Voor de een is de weg terug naar de basis dus een veel langere en moeizame dan voor de ander. Veel heeft ook te maken met je eigen basis, die je van je ouders hebt meegekregen (of niet). Maar goed, je hebt het boek van Price gelezen, dus je weet waar ik het over heb. Er bestaan dus geen genotypes, metabolische types of bloedtypes. Ook de ayurveda, die 3 types erkent, nl. vata, pita of kapha, doet dit uitsluitend op therapeutische basis. Zelfs moderne ayurvedische artsen respecteren dit principe te weinig, nl. dat de ayurveda streeft naar vereniging van de 3 types, zodat je een 3-dosha type wordt. Dat noemen we nou heel-ing, heel worden!

Quote:
Ik ken iemand die helemaal niet van vet eten houdt, geen enkele soort vet. Als ze te vet eet krijgt ze meteen een soort zweetaanvallen en puisten. Is dit dan een degenereerde of slecht ontwikkelde spijsvertering of gewoon iemand die anders in elkaar zit, ook al is het alleen qua darmflora.

Laat me raden: is die persoon dun en tenger en vaak ziek, zwak of misselijk? Jij kent het boek van Price, dus je weet dat het natuurlijke ontwerp gebaseerd is op breed, rond, vol, symmetrisch. Hoe meer mensen daarvan afwijken, hoe zwakker ze worden. Het is dus absoluut een geval van degeneratie!

Mike

Quote:
is die persoon dun en tenger en vaak ziek, zwak of misselijk?

Vrij dun en tenger inderdaad wel, vaak ziek, zwak of misselijk weet ik niet. Ik zal eens navragen.

Quote:
Hoe meer mensen daarvan afwijken, hoe zwakker ze worden.

Met die vraag loop ik ook al een tijdje rond. Geldt dit dan voor iedereen? Ik ben ook tenger en dun gebouwd, maar zelden ziek, zwak of misselijk. Ik heb als baby zelfs flesvoeding gehad en als kind geen uitgesproken gezond dieet met de juiste vetten. Ik eet ook pas biologisch sinds ik volwassen ben. Mijn lichaamsbouw getuigd duidelijk van degeneratie, maar toch denk ik niet dat mijn hersenen ondergemiddeld ontwikkeld zijn en mijn immuunsysteem evenmin. ???

Tja Dennis, als je hersenen onderontwikkeld zijn kun je dat zelf helaas niet meer vaststellen nietwaar?

Ennuhh... ik heb je hoed gezien, duidelijk degeneratie!

Ik spreek trouwens niet alleen over mezelf, maar over veel andere mensen ook. Ik ken genoeg mensen die een kaak- of lichaamsversmalling hebben, maar eerder bovengemiddeld, dan ondergemiddeld bewust en intelligent zijn.

Ik denk dat het lichaam de hersenen als essentieel ziet, en dus bouwstoffen leent van het skelet om o.a. de hersenen te voeden. Daar zul je het dan nog niet zo snel merken denk ik.

Quote:
Tja Dennis, als je hersenen onderontwikkeld zijn kun je dat zelf helaas niet meer vaststellen nietwaar?

Ennuhh... ik heb je hoed gezien, duidelijk degeneratie!

:-) :D :lol:

Mike

@ Mike ik heb enkele keren getracht een reactie te plaatsen bij leverreiniging. Tot nu toe lukt het niet. Maar misschien dat er straks in één keer 4 dezelfde reacties staan :oops:

Daarom probeer ik het via deze topic:

Is gelige lichte ontlasting een goed teken of juist niet? (beetje licht olijfgroen/geel) Zo'n beetje sinds ik rauwe melk drink.

En bedoel je dat je als je na je appelsmoothie een glas bitterzout neemt, dit de uitstoot van gal(stenen) bevordert? Of is het bitterzout enkel nodig als je een soort van koliek voelt aankomen?

Ik wil de appelsmoothies gaan proberen om mijn lever te reinigen. Ik kan nl niet de verkorte versie van de reiniging doen aangezien ik geen eieren verdraag.

Als ik het goed begrepen heb: een week lang appelsmoothie, rauwe melk mag, ander dierlijk vet zoals vlees liever niet, de dag van reinigen geen dierlijk vet. Ik alleen niet terugvinden hoe vaak ik die week bitterzout dien te nemen. Dagelijks of enkel op de dag van reiniging. Tijdens de voorbereiding werk ik gewoon en de dag van reiniging ben ik vrij.

Graag zou ik een suggestie hebben, van wat ik dan kan eten als dierlijk vet, als vlees af te raden is in de week voor de reiniging.

Quote:
Ik denk dat het lichaam de hersenen als essentieel ziet, en dus bouwstoffen leent van het skelet om o.a. de hersenen te voeden. Daar zul je het dan nog niet zo snel merken denk ik.

Daar heb je helemaal gelijk in. Het compromis in de gezichtsstructuur dat het lichaam bij de meeste mensen treft is het voorhoofd zo breed mogelijk houden, zodat er voldoende ruimte is voor de hersenen en alle aansturende hormoonklieren die daar zitten (hypothalamus, hypofyse, epifyse) en het gezicht vanaf het middelste gedeelte of onderste gedeelte 'in te laten klappen'.

Bij mij zie je bijvoorbeeld dat het bij het onderste gedeelte van mijn gezicht fout is gegaan. Mijn bovenste tandboog is mooi rond en daar vertonen alle tanden en kiezen een mooie, symmetrische ligging, maar mijn onderkaak is onvoldoende naar voren gekomen, waardoor ik een overbeet heb en de tanden en kiezen in mijn onderste tandboog lichtelijk in de verdrukking zijn gekomen. Hierdoor is ook de aansluiting tussen de onder- en bovenkaak niet goed, waardoor mijn kaken in ruststand ('s nachts) over elkaar heen schuiven i.p.v. op elkaar rusten.

Mike

Quote:
Is gelige lichte ontlasting een goed teken of juist niet? (beetje licht olijfgroen/geel)

Dat is een 'uitgeknepen lever', een lever die zich rechtstreeks van gifstoffen ontdoet en geen tijd neemt om deze via de galblaas te lozen. Het kan zijn dat de lever een goede reden heeft om de galblaas te omzeilen, omdat dit romel is die dringend geloosd moeten worden en er is geen tijd te verliezen. Het kan echter ook duiden op verstopte galkanalen, waardoor de lever de galblaas wel moet omzeilen.

In principe is het altijd een goed teken als iets dergelijks gebeurt, maar de manier waarop je dit interpreteert en de verdere actie die je daarop oderneemt is natuurlijk wel van belang. Het is geen overbodige luxe om de lever en galblaas verder te ondersteunen met hun reinigingswerkzaamheden.

Quote:
En bedoel je dat je als je na je appelsmoothie een glas bitterzout neemt, dit de uitstoot van gal(stenen) bevordert? Of is het bitterzout enkel nodig als je een soort van koliek voelt aankomen?

Beide zijn mogelijk. Na je appelsmoothie een glas bitterzout nemen kan zinvol zijn, want dan heb je nl. alle ingredienten van de lever- en galblaaszuivering van Hulda Clark en Andreas Moritz: appelzuur om de stenen los te weken, olijfolie om de galblaas in beweging te zetten en bitterzout om de 'sluizen open te zetten'. Het is in ieder geval raadzaam om bitterzout bij de hand te hebben in het geval van een galkoliek. Ik heb er 3 gehad en had gewild dat ik dit allemaal toen geweten had, dan had ik mezelf een hoop pijn en ongemak bespaard!

Mijn protocol voor de leverreiniging vind je hier:

http://www.fonteine.com/lever_gal_flush.html

Kies de onderste reiniging.

Mike

Bedankt, ik heb het doorgenomen en dat moet te combineren zijn met mijn werk. Dan maar wat vaker naar het toilet daar en misschien een extra broek neerleggen voor het geval dat :mrgreen:

In de flush beschrijving staat, gedurende de voorbereiding / reinigingsperiode geen vlees en zo min mogelijk dierlijke zuivel.

Nou heb ik volgens mij ergens op het forum gelezen dat rauwe melk en - boter geen probleem is, klopt dat? Ik drink nu met kefir erbij opgeteld, zo'n anderhalve tot 2 liter per dag. Kan ik dit blijven doen, of heeft het een negatieve invloed op de uiteindelijke reiniging.

Hoe eet ik anders zo koolhydraatarm mogelijk tijdens deze 4 weken?

En mag er bij de theelepel bitterzout/ halve liter water in de ochtend, sole en H2O2 én eventueel citroen toegevoegd worden?

Quote:
Bedankt, ik heb het doorgenomen en dat moet te combineren zijn met mijn werk. Dan maar wat vaker naar het toilet

Haha, ik zou het je niet aanraden in elk geval. Dit kun je volgens mij beter doen als je een vrije dag hebt.

Ik bedoel eigenlijk de weken van voorbereiding als er iedere ochtend een theelepel bitterzout genomen moet worden.

Nee, niet de dag zelf haha, dat is vragen om een bijnaam :D

Ik eet de laatste weken vaak in de ochtend volle gepasteuriseerde biologische kwark. Wat ik merk is dat ik op die dagen veel vastzittende slijm ophoest. Geen dikke klotters waar je zwaar van gaat hoesten, maar subtiele taaie slijm die moeilijk los komt. Zou dit ook een ontgiftigingsreactie zijn?

Ik denk dat dit heel goed zou kunnen, ik heb dit behoorlijk lang gehad na het drinken van rauwe melk, nu al een heel stuk minder. Ik voelde mij altijd erg opgelucht/schoon hierna.

Net nog gelezen over wat de kleur van ontlasting betekenen kan:

Bij deze een kopietje:

Kleur van ontlasting – Alles over o.a. groene & grijze stoelgang

Ontlasting wordt door velen als een onsmakelijk onderwerp beschouwd. Je uitwerpselen bestaan echter grotendeels uit de ballaststoffen van hetgeen je ongeveer een etmaal eerder hebt gegeten. Aan de hand van je stoelgang kun je bovendien veel herleiden m.b.t. je lichamelijke gesteldheid en gezondheid. Daarom hierbij alles over de kleur en samenstelling van de ontlasting van volwassenen, kinderen en baby’s…

Ontlasting is bruin van kleur – Hoe ontstaat een bruine stoelgang?

Menselijke ontlasting is onder normale omstandigheden koperbruin tot donkerbruin van kleur. Deze kleur is te danken aan galkleurstof (bilirubine). Galkleurstof ontstaat in de lever bij de afbraak van rode bloedcellen. In het gunstigste geval zijn de uitwerpselen egaal van vorm en van kleur, en samengepakt tot een stevige, maar enigszins flexibele “worst” die aan een stuk de anus verlaat. Bij ideale en optimaal samengestelde ontlasting is gebruik van toiletpapier niet of nauwelijks nodig.

Ontlasting is groen van kleur – Hoe ontstaat een groene stoelgang?

Groene ontlasting bij volwassenen ontstaat doorgaans door een teveel aan galkleurstoffen in de stoelgang. Een overschot aan galkleurstoffen in de ontlasting is het gevolg van een oververzadigde galblaas. De galblaas kan worden overbelast door overmatige productie van gal door de lever, een verminderde uitscheiding van galzouten door de galblaas of een verhoogde concentratie van cholesterol in de gal. Kortom: groene ontlasting ontstaat meestal door problemen met de galblaas of lever.

Je ontlasting kan overigens ook groen kleuren wanneer je veel groene bladgroenten of groene koolsoorten hebt gegeten (bladgroen / chlorofyl). Omdat de spijsvertering van een baby nog niet volledig ontwikkeld is, wordt de ontlasting van een baby extra snel groen door groene groenten en groene fruitsoorten.

Ontlasting is geel van kleur – Hoe ontstaat een gele stoelgang?

Je stoelgang krijgt een “vies gele” tot oker-achtige kleur als galkleurstof niet uit de lever en/of galblaas kan wegvloeien. Dit gebeurt meestal door een verstopping van de galbuis of leverbuis door toedoen van galstenen, leverstenen of gezwellen. Ook een galblaasontsteking kan gele (of okerkleurige) ontlasting veroorzaken.

Als galkleurstof niet wegstroomt, krijgen op den duur ook de huid, de mondslijmvliezen en het oogwit een geelachtige gloed/kleur (geelzucht). Gele of okerkleurige ontlasting (of geel slijm bij de ontlasting) kan overigens ook ontstaan door overmatig alcoholgebruik. Hierdoor scheidt de lever meer afvalstoffen uit in de ontlasting. Baby’s die borstvoeding krijgen, hebben ook gele tot okerkleurige ontlasting; dit wordt borstvoedingspoep genoemd.

Ontlasting is grijs van kleur – Hoe ontstaat een grijze stoelgang?

Een grijze stoelgang ontstaat meestal door problemen met de alvleesklier. Wanneer de alvleesklier geïnfecteerd of de alvleesklierbuis verstopt raakt, worden er te weinig vet-verterende enzymen (lipase) uitgescheiden. Zodoende ontstaat vet-diarree (steatorroe), wat zich uit in een grijze tot grijswitte, vette, brijige ontlasting (stopverf-ontlasting).

Vet-diarree kan overigens ook ontstaan door een (extreem) vetrijk dieet of malabsorptie (verminderde voedingsstof-opname door de dunne darm). Grijze ontlasting kan echter ook duiden op een leverfunctiestoornis of een hoge concentratie van gisten in de ontlasting, bijvoorbeeld door een schimmelinfectie (candida e.a.). Bij baby’s kan de ontlasting wit-grijs tot cement-grijs zijn door het eten van bloemkool en/of bananen. Hetzelfde geldt als de tandjes doorkomen (door het zuur dat het tandvlees week maakt).

Ontlasting is rood van kleur – Hoe ontstaat een rode stoelgang?

Een roestbruine tot roodbruine stoelgang is meestal te wijten aan voeding met veel rode kleurstoffen (rode kool, rode bietjes, rode paprika e.a.). Echter: als er helderrode (bloedrode) sporen in de ontlasting zitten, dan duidt dat doorgaans op een bloeding in het uiteinde van het spijsverteringskanaal (anus of endeldarm). Bloedingen kunnen ontstaan door aambeien, abcessen of tumoren, maar ook door (acute) ontstekingen, bacteriële infecties of wondjes. Des te donkerder de rode sporen, des te hoger in het spijsverteringskanaal zit de oorzaak van de bloeding.

Ontlasting is zwart van kleur – Hoe ontstaat een zwarte stoelgang?

Zwarte ontlasting kan duiden op ‘melena’ (geoxideerd “oud bloed”). Als een bloeding zeer hoog in het maagdarmkanaal gelegen is (slokdarm, maag e.a.), dan krijgt bloed namelijk de kans om te oxideren en zich te vermengen met de ontlasting. Zodoende ontstaat dan een gitzwarte, kleverige, teerachtige substantie met een typerende geur. De hoeveelheid bloed die leidt tot melena wijst op een aanzienlijke bloeding (zweer, perforatie, tumor e.a.). Zwarte ontlasting dient dan ook uiterst serieus te worden genomen.

Let wel: ook koolstoftabletten tegen diarree (Norit e.a.) of een overschot aan het mineraal ijzer in je bloed (ijzertabletten e.a.) kan zorgen voor zwarte ontlasting. Tot slot is ook de ontlasting van pasgeboren baby’s van nature zwart; deze wordt “meconium” genoemd.

Ontlasting is lichtbruin van kleur – Hoe ontstaat lichtbruine stoelgang?

Ontlasting kan zeer lichtbruin van kleur zijn. Middenbruine tot bleekbruine (ontkleurde) ontlasting is meestal te wijten aan een gebrekkige voedselvertering of een (extreem) zuivelrijk dieet. Het kan echter ook duiden op hepatitis A of een defect van lever, gal, darmen of alvleesklier.

Kleur van ontlasting – Tot slot

Verkleurde ontlasting heeft in de meeste gevallen niets te maken met een medische aandoening. Zo kunnen bepaalde voedingsmiddelen, bepaalde medicijnen en bepaalde kleurstoffen je stoelgang van een ongebruikelijke kleur voorzien. Ook slijm is doorgaans volkomen normaal, zolang er maar geen sprake is van zwartheid, rode bloedsporen, pus en/of wormpjes. Harde keutels duiden meestal op een trage stoelgang of gebrek aan water of voedingsvezels. Zachte, brijachtige of waterige ontlasting (diarree) duidt meestal op een vetrijke voeding, slechte onttrekking van water of een virusinfectie (griep e.a.).

Dankzij een tip van Dennis doe ik me al weken regelmatig tegoed aan een pakket van 5 kg wild hertenvlees. Het kan geen toeval meer zijn: telkens als ik de dag ervoor hert heb gegeten, heb ik de volgende ochtend meerdere malen een grote hoeveelheid groen-zwarte ontlasting.

Het WAPF- voedingspatroon komt voor mij neer op een dagelijkse lever/gal-renigining en is verreweg het meest ontgiftende voedingspatroon dat ik sinds 2006 heb uitgeprobeerd. Voor wie zich verwondert over hoe het toch kan dat ik nu al 6 jaar dagelijks ontgift, maak jezelf geen illusies: je wordt niet op een dag 'gezond' wakker, dit is een geleidelijk proces op basis van een prioriteitenlijst van je lichaam zelf, dat vaak met terugwerkende kracht opereert. Afhankelijk van de opgebouwde schade en de ontgiftingscapaciteit van je lichaam zal de een er langer over doen en de ander korter.

Zoals eerder vermeld in andere topics heb ik een ernstig primair galblaasprobleem en secundair alvleesklierprobleem. Dit ben ik dankzij de zeer ontgiftende, hoogwaardige dierlijke voeding nu sneller en beter dan ooit stukje bij beetje aan het verhelpen. Tijdens lezingen zeg ik ook vaak: ik zeg niet dat ik gezond ben, wel ben ik gezonder dan ooit!

Mike

Misschien beetje vies verhaal maar sinds tweede kerstdag hoest ik behoorlijk veel en komt er erg veel slijm naar boven variërend in kleur van geel tot groen. Heeft dit ook met ontgiften te maken? Ik ben verder niet ziek en voel me ook goed. Ook hier wordt sinds kort vlees van gras gevoerde runderen gegeten dus misschien dat dat er mee te maken heeft.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan