Dank Mike.
Kiemen verwijderen valt natuurlijk niet altijd mee.
Mijn vriend had het pas over de kiem in knoflook, dat als je die eruit haalt dat je dan ook minder last hebt van die geur geloof ik (heeft hij minder last van mijn knoflookgeur
)
@Hilda: dat blenden van het hele graan/eieren/water voor pannekoekbeslag heb ik sinds kort ook uitgevonden (na wellen/kiemen) ipv dat je de vlokken of meel koopt van bepaald graan.
Daar wilde ik het hier nog over gaan hebben zelfs, maar je bent me voor!
Het heeft zo veel voordelen: ik maak nu zo mijn gierstpannekoekjes door wellen (8 uur) / kiemen (2 uur) en blenden (vloek en een zucht) met water en eieren.
Idd erg lekker en handig: plus je hebt zo gezondere voeding, ook omdat oxidatie minder heeft kunnen plaatsvinden en vanwege het kiemen etc.
Plus, en dat vond ik zo jammer van ander graan dan graan met gluten: eerder lukte het me niet om de pannekoeken goed plakkerig/glad te krijgen met bijv haver of boekweit: maar door dat blenden gaat het ineens als een tierelier, nu bij mij met gierst ook, maar vast met elk glutenvrij graan ook.
En als je glutenvrij of ander graan met hele korrel koopt is het ook nog goedkoper!