oorlog tegen de boer

HALLE - Gelderse aardappelboeren zitten met de handen in het haar. Vanwege strengere milieueisen moeten ze voor 1 oktober hun aardappelen hebben geoogst. Maar door een nat voorjaar zijn de meeste aardappelen nog niet volgroeid. Volgens landbouworganisatie LTO zullen veel boeren wachten met oogsten en nemen ze een straf voor lief.

De verplichting om voor 1 oktober te oogsten, heeft te maken met milieuregelgeving. Doel is onder meer de kwaliteit van het oppervlaktewater te verbeteren. Uit onderzoek van de Wageningen Universiteit blijkt dat laat oogsten zorgt voor een toename van nitraat in de bodem en het oppervlaktewater. Daarom heeft het Ministerie van Landbouw en Visserij voor de landbouw een kalender opgesteld. Daarin staan allemaal regels en deadlines voor het zaaien, planten en oogsten van gewassen.

- "De terugkeer van de wolf zou moeten leiden tot een omslag in het denken over hoe we hier dieren houden."

"Dus als er een gebied is waar een wolf zich vestigt, een territorium met jongen heeft bijvoorbeeld, moet je daar dan nog wel een type veehouderij toepassen die juist heel kwetsbaar is? Of moeten we daar zorgen dat we daar weer begrazing met grote koeien en paardenrassen gaan doen in natuurlijk kuddeverband die prima in staat zijn om de wolf af te schudden."

- "Het is een harde boodschap voor de schapenboer die moet wijken voor de wolf."

"................, maar ik denk wel dat waar we als Nederland voor staan met de klimaatverandering, de biodiversiteitsCRISIS, hoe kunnen wij over een honderd jaar eruit zien dat we als Nederlandse samenleving met natuur in een duurzaam verband waarbij ook wij mensen nog een hele mooie plek hebben. Dan is dat wel één van de oplossingen."

1694444046181.png

Al dagenlang trekken hier in Zeeland per uur vele groepjes ganzen over. Nooit eerder meegemaakt. Ervaren meer mensen dit? Complot, de oogst oid opvreten? Het is gewoon vreemd.

Al dagenlang trekken hier in Zeeland per uur vele groepjes ganzen over. Nooit eerder meegemaakt. Ervaren meer mensen dit? Complot, de oogst oid opvreten? Het is gewoon vreemd.
Ook veel ganzen op de grens W-Vlaanderen en Frankrijk. Ik zal et es voorleggen aan een ervaren vogelspotter.

Ook veel ganzen op de grens W-Vlaanderen en Frankrijk. Ik zal et es voorleggen aan een ervaren vogelspotter.
Vlgs mn neefje uit Yerseke: Het viel mij ook al op dat er flinke aantallen terug zijn in het natuurgebied waar ik vlakbij woon. Het zou kunnen dat het voor diverse soorten ganzen een goed broedseizoen geweest is afgelopen voorjaar, waardoor er meer ganzen deze kant op komen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.537
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan