Dorien,
Laten we er inderdaad maar eens goed om lachen. Je hebt nu in nabije kring te maken met een kankergeval. De Nieuwe Germaanse Geneeskunde van dr. Hamer schrijft diverse soorten kanker, maar ook andere ziektes, toe aan 'conflicten'. Volgens hem bestaan er geen kankerverwekkende stoffen. Om de een of andere reden blijven we toch maar het liefst in onze kop hangen en denken we het daar op te lossen door dingen weg te denken, te wensen of te mediteren.
Dat kanker met stress te maken heeft en dat conflicten daarbij een rol spelen, ontken ik geenszins. Toch wordt het tijd dat we ziekte gaan zien als een verstoorde biochemie. Dit is een FYSIEK en BIOLOGISCH proces en moet ook op dat niveau opgelost worden. Simpel gezegd kan er niets groeien op een ongezonde bodem. Als je grond schraal en onvruchtbaar is dan kun je erbij gaan zitten en positieve vibraties uit willen stralen zoveel je wilt, de grond zal er daardoor niet zijn mineraaltekorten mee aanvullen. Ziekte wordt veroorzaakt door een gebrek aan de juiste vetten en mineralen, maar ook uitdroging (waterstofgebrek) en verstikking (zuurstofgebrek). Punt.
We moeten oppassen dat we niet in moderne varianten van toverdokterij vervallen met een pseudo-spiritueel randje. Het heeft niets te maken met het ontrieven van geesten of een verstoord karma uit een vorig leven. Deze 'verklaringen' komen voort uit de geest (ons hoofd) en maken de dingen allemaal hopeloos ingewikkeld en bovendien zit er een element van schuld en angst bij, twee dingen die al gauw de kop opsteken als we in ons hoofd zitten. De denkfout die we keer op keer maken is dat het 'spiritueel' is als we vanuit ons bewustzijn (ons hoofd, hogere chakra) bezig zijn.
Wat de natuurvolkeren van Price steevast lieten zien dat de ultieme spiritualiteit vanuit een AARDEbewustzijn of MOEDERbewustzijn afkomstig is, van ONDERUIT dus. Niet top-down, maar bottom-up. Kijk naar de geschiedenis van de mensheid. Er is nog nooit wezenlijke verandering gekomen vanuit de top, maar wel van onderuit, vanuit ons, we the people, de basis van de piramide. Zo werkt het in je lichaam ook. Laten we ons lichaam nu eindelijk eens geven wat het nodig heeft, zodat het zichzelf kan helen en ingewikkelde, pseudo-spirituele theorieen achterwege laten. Keep it simple.
De natuurvolkeren van Price hadden geen rare gedachtenkronkels. Ze hadden geen misdaad en geen geestesziekte, waren niet alleen fysiek, maar ook mentaal in balans. Wie doet het dan beter, zij of wij? Misschien moeten we eens leren wat minder met onszelf bezig te zijn en meer met anderen. Uit het boek Voeding en fysieke degeneratie van Weston Price:
De cultuur en de beschaving van de blanke zijn materieel van aard. Zijn maatstaf voor succes is: “Hoeveel eigendom heb ik voor mezelf vergaard?”
De cultuur van de roodhuid is spiritueel van aard. Zijn maatstaf voor succes is: “In hoeverre ben ik dienstbaar geweest voor mijn volk?”
De beschaving van de blanke is een mislukt experiment. Zij valt zichtbaar om ons heen uiteen. Zij heeft op alle fronten gefaald. Wie afgaat op resultaten, kan deze stelling onmogelijk weerspreken.
— Ernest Thompson Seton
Mike