Palestina - Israël

Een Israëlische kolonist reed gisterenavond met opzet het 5-jarige Palestijnse kind Adam Hamamrah aan.

-1521471192.jpg


Hit-and-run attacks and other hate crimes by Israeli settlers against Palestinians, referred to as “price tag” attacks, are common in the West Bank and occupied Jerusalem, and are rarely investigated or prosecuted by the Israel authorities.


http://english.palinfo.com/site/pages/details.aspx?itemid=78749

Mark
 
De foto bij het artikel herken ik uit dit filmpje (pas op, geen fijn gezicht). Lijkt erop dat daar de auto in een hinderlaag is gelopen waarbij kinderen gebruikt worden voor propaganda. Nu wil ik niet de acties van kolonisten goedpraten; beide partijen gedragen zich misdadig. Maar bij dit soort berichten weet ik niet wat ik ervan moet denken.
 
Als het je bedoeling was om 'de andere kant van de zaak' te laten zien ben je hier wat mij betreft niet in geslaagd. Zelfs al word je auto met stenen bekogeld, dan nog doe je dit niet!

Mike
 
Ik zou doodsangsten uitstaan als er stenen door de ruit vliegen. Omkeren is geen optie vanwege de (Palestijnse?) auto achter 'm. Hij stopt zelfs nog na de aanrijding, maar als het stenen gooien doorgaat, kan ik 'm geen ongelijk geven dat 'ie doorrijdt.

De kinderen worden expres midden op de weg neergezet en papa heeft de fotocamera al klaar staan. Triest.

Natuurlijk moeten kolonisten daar weg, maar dat betekent niet dat de Palestijnen niets fout kunnen doen. Of wel soms?
 
Jasper, als je zoals de Palestijnen al decennia lang wordt onderdrukt, gebombardeerd, vermoord en er steeds meer land van je wordt afgepakt, dan is het niet gek dat er verzet komt. Verzet tegen de Israëlische onderdrukker.

In WWII kwamen Nederlanders ook in verzet, maar de nazi's waren de agressors.

Mark
 
Precies. In Israel mag er door het leger gericht geschoten worden op stenengooiende Palestijnen, die bovendien maar liefst 20 jaar gevangenisstraf kunnen krijgen onder militair recht, terwijl Israeliers onder burgerrecht vallen. Dit is 's werelds meest langdurige moderne militaire bezetting! Als ze zich hadden gedragen als migranten i.p.v. bezetters was dit allemaal niet gebeurd!

Mike
 
Natuurlijk snap ik het Palestijns verzet. Echter, in bovenstaand filmpje worden Palestijnse kinderen geslachtofferd door hun vaders en oudere broers (de mensen met de camera's) ter promotie van hun zaak. Dat lijkt me een moreel verwerpelijke vorm van verzet.

Wellicht zijn er Israëlische automobilisten die opzettelijk kinderen aanrijden. Maar in dit geval is het duidelijk uitgelokt en kan ik de bestuurder geen ongelijk geven, omdat hij z'n leven niet zeker is.

Zoals gezegd betekent dat niet dat de kolonisten daar kunnen blijven. Op grotere schaal zijn zij inderdaad de agressors en spreken de wantoestanden zoals door jou en Mike geschetst voor zich.
 
Als het in dat filmpje is uitgelokt, is dat niet goed natuurlijk.
Maar dat filmpje is uit 2010, dus dat hoort niet bij het ongeluk van gisteren.

Mark
 
Even advocaat van de duivel: hoe weten we dat het ongeluk van gisteren ook niet uitgelokt is? Heb niet veel betrouwbare bronnen voorbij zien komen.

Niet om te zeggen dat het verhaal niet waar is: kolonisten blijven sadistisch tuig en doen dit soort dingen. Punt is dat het voor mij lastig is bij elk individueel incident een duidelijke schuldige aan te wijzen, zonder dat er goede bronnen zijn. Het is wel makkelijk om bij elk incident af te geven op de kolonisten. Maar misschien ben ik te genuanceerd.
 
ik vraag mij ook wel eens af hoe het komt dat sommige dingen onder een goede hoek en op het juiste moment gefilmd zijn
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
531.166
Leden
8.656
Nieuwste lid
Anne T
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan