Nou, ik heb het even nagevraagd.
Moeders gaf aan dat ze die periode niet zozeer minder stress ervoer. Wel (en dat lijkt me nogal belangrijk) nam ze toen steeds meer de regie over haar leven in eigen handen. Ook dit is een issue voor mij, dat wil zeggen, ik laat mij te veel leiden door anderen.
Qua onbewuste stress/spanningen: deze heb ik vanaf mijn vroegste jeugd gehad. M'n moeder was in de tijd dat ik net geboren was depressief. Dit uitte ze niet in mijn bijzijn; ze zorgde ervoor dat als ze somber/verdrietig was, ze even alleen was (boven). Op mijn vijfde/zesde verslechterde de relatie tussen m'n ouders en gingen ze uit elkaar. De periode die daarop volgde vergde veel energie van m'n moeder ivm een drukke halfbroer die veel aandacht opeiste. Hoewel m'n jongere broer hier weinig last van lijkt te hebben (gehad), lijkt het er op dat ik wel last kreeg van een aandachtstekort.
Ik linkte dit in eerste instantie niet aan mijn fysieke klachten, omdat die dus pas rond m'n 13e begonnen.
Ik denk, Alexandra, dat ik ook veel belasting heb meegekregen tijdens de zwangerschap en in de periode daarna.