Vooropgesteld dat ik van het bestaan van dit boek helemaal niet op de hoogte was (waarvoor dank!) en het dus ook niet heb gelezen, heb ik bij voorbaat sympathie voor Van Creveld, omdat hem in de recensie 'gebrek aan nuance' wordt verweten en dat hij de dingen 'te scherp stelt'. Ik word GEK van al die 'nuances', een subtiele vrouwelijke energie die politiek correct wordt als we hierin doordraven (en dat gebeurt in deze samenleving).
De blanke, Europese cultuur kent van het begin af aan exclusieve mannenclubjes, waarbij oudere mannen zich als 'mentor' opstelden voor jonge jongens en in ruil voor deze uitwisseling van kennis van de oude generatie naar de jonge generatie regelrechte sodomie mochten bedrijven, de ultieme schending van de eer van zo'n jongen. We zien dit tot op de dag van vandaag terug bij de koorknaapjes in de katholieke kerk. De feminisering van jonge mannen gebeurt daar al. Niet voor niets heet je, als je het in de gevangenis overkomt, iemands 'bitch'.
Omdat we hebben moeten zien te overleven in een poolklimaat hier in het noordelijk halfrond hebben we niet alleen veelvuldig satmmenoorlogen gekend (negatieve mannelijke energie) om de schaarse voedselbronnen, maar voortplanting en vruchtbaarheid werden ook ala ongewenst gezien door mannen. Telkens als er weer een kind werd geboren, was dit weer een mond om te voeden voor de man. Hierdoor zijn we in Europa vrouwen en kinderen als de levende symbolen van vruchtbaaheid en voortplanting gaan zien als ongewenst en hebben we ze maatschappelijk gezien de laagste status gegeven. Dit is een spiritualiteit van anti-creatie.
Dus ja, hier in Europa hebben we al heel lang een patriarchaat. Ik vind het vreselijk dat vrouwen 's avonds niet alleen over straat kunnen gaan, zonder dat ze moeten vrezen voor aanranding of verkrachting. Ik vind het vreselijk dat kinderen binnenshuis misbruikt kunnen worden door hun vader of door een ander mannelijk familielid, terwijl kinderen juist biologisch geprogrammeerd zijn om op deze mannen te moeten kunnen vertrouwen. Dit is allemaal een negatieve expressie van mannelijke energie en het hoort al heel lang bij onze cultuur. Dat hierbij vrouwen en kinderen geslachtofferd worden staat dus buiten kijf.
Waar Van Creveld het echter over heeft is dat onze elite op een bepaald moment heeft besloten om de rollen om te draaien en de mannen te feminiseren en de vrouwen een bevoorrechte positie te geven. Al tijdens de slavernij kwamen ze erachter dat als je de man als beschermer/verdediger (zijn ware energie) verzwakt je automatisch een conformistische samenleving krijgt waarbij vrouwen jongens opvoeden tot volgers i.p.v. leiders, uit angst dat hen iets overkomt als ze zich verzetten tegen de status quo.
Als dus ook de jongens en mannen zich gaan identificeren met vrouwelijke, volgzame energie, dan is iedereen een slachtoffer van een systeem waar niemand van ons bij gebaat is. Vandaar mijn pleidooi voor meer mannelijke, non-conformistische energie. We moeten de krijger/strijder in ons losmaken en ons vuur weer op laten laaien. Dat doet trouwens ook wonderen voor je immuunsysteem (verdediging/afweer) en je spijsvertering (voedselverbranding)!
Ik ga dat boek van Van Crevelt bestellen, hulde aan deze man!
Mike