Je kunt ook een partner met groot hoofd zoeken, misschien helpt het. Om even te illustreren hoe het dan met mij is afgelopen:
- Van mijn moeders kant zijn alle hoofden groot, heeft iedereen bruine ogen en donker haar (logisch, want ze is buitenlandse). Mijn vader daarentegen heeft een heel smal hoofd, blauwe ogen en ooit - inmiddels grijs - zwart haar.
- Mijn zus heeft een gemiddeld smal hoofd. Absoluut niet breed, maar ook niet heel erg smal. Ze heeft verder bruin haar en bruine ogen. Fysiek gezien is ze (tot nu toe, uiterlijk) sterk.
- Ikzelf heb een groter hoofd dan wie ook uit mijn moeders familie (héél groot dus), donkerbruin haar en grijsbruine ogen. Overigens is die oogkleur bij mij degeneratie binnen mijn eigen generatie. Tot mijn 15e had ik diep donkerbruine ogen, maar naarmate ik verder bergafwaarts ging, werden mijn haar en ogen lichter. Ooit hoop ik weer dezelfde donkerbruine ogen te hebben. Ik ben overigens wel geboren met genoeg andere kwalen, die mijn gestel niet bepaald sterk maken. Maar uiterlijk kan je er dus nog best redelijk volgens blauwdruk uitzien, als ik tenminste van mijn vader als uitgangspunt was uitgegaan.
Daar zou ik niet meteen over wanhopen dus. Bovendien kun je niet alles aan je eigen bouw doen en zou ik dus zorgen dat ik met goede voeding en een zo gezond mogelijk lichaam een kind op de wereld zet dat meer richting blauwdruk gaat dan ikzelf.
Ben ikzelf overigens nog niet van plan. Ik wil het een eventueel kind echt niet aandoen dat hij of zij fysiek net zo zwak wordt als ik. Dus als ik gezond word, overweeg ik tegen die tijd of ik kinderen zou willen en kunnen krijgen. Als ik niet gezond word, word ik sowieso kinderloos oud (of niet oud).