De bijna 10 jaar durende spierpijn, haaruitval, slapeloosheid, duizeligheid, gewrichtsklachten etc kom ik toch niet helemaal van af. Mijn darm gaat wel beter.
Hier je topic teruggelezen waarbij me ook de pijn aan je oog opviel. Misschien een hele vreemde vraag. Neem je nog B12 in en in welke vorm ? Er kan nl. verband zijn tussen onregelmatige nier-, bijnier-, schildklier- en leverwerking die door een onderliggend B12 tekort op celniveau verklaard wordt. Het lijkt erop dat we het in deze richting moeten gaan zoeken.
Al B12 zuigtabletten geprobeerd ?
De best opneembare vorm zijn zuigtabletten met biologisch actief methyl- en adenosylcobalamine met actief folaat.
De injecties waren niet op basis van deze B-12 varianten en dit viel me nu pas op.
Het actieve folaat valt ook te halen uit voeding. Hierbij kan je denken aan edelgistvlokken, kippenlever, rundslever, leverworst en leverpastei, eierdooier, groene groenten (= verse peterselie, postelein, verse bladselder, spinazie, veldsla, verse sperziebonen, groene boontjes, boerenkool, broccoli, bloemkool & prei), noten (walnoten, ongezouten pistachenoten, hazelnoten pijnboompitten, rauwe tamme kastanjes), mosselen en oesters.