Roomboter en vet

Nee, de vetmoleculen worden door kleine openingen geperst, waardoor ze breken. Niet de eiwitmoleculen maar de vetmoleculen.

Mike

Devotion ja dat weet ik; ik weet wat homogeniseren is. Maar wat ik mij afvraag is of je gehomogenizeerde boter ook dient te vermijden? Ik haal altijd twee niet-gehomogeniseerde bio grasboter, maar liefst zou ik er dan nog twee "gewone" bio bij kopen, ivm ons kleine budget. En die dan gebruiken om mee te bakken etc

Roomboter bestaat voor het grootste deel uit verzadigde vetzuren, meer als de helft, een kwart enkelvoudig onverzadigd en een heel klein deel meervoudig onverzadigd. Dus ja strikt genomen is het is ook een bron van onverzadigde vetzuren.

Dankje ☺️
Dat doe je zodat je de boter op hogere temperatuur kunt verhitten, omdat het de eiwitten zijn die het snelst verbranden ( die bruine spikkeltjes) of omdat je niet tegen de melkeiwitten (caseïne) kunt. Het is vooral zonde als je het met rauwmelkse boter zou doen.

Eigenlijk hoef je daarvoor de klantenservice niet te benaderen. Je kan aan melkproducten zien of ze zijn gehomogeniseerd. Bij slagroom bijvoorbeeld zie je dat er een soort dikke klodders vet aan de rand van de verpakking blijft zitten. Dan weer je al genoeg.

Bij slagroom bijvoorbeeld zie je dat er een soort dikke klodders vet aan de rand van de verpakking blijft zitten

Oh dat wist ik niet, dank je wel!
Hoe kun je dat aan boter zien dan?

Ik betwijfel of deze info van Hamster wel klopt. Rauwe melk heeft ook vet dat aan de rand van een fles blijft plakken, vooral als de melk een paar dagen oud is en het vet en de eiwitten beginnen in te dikken.

Mike

Iedereen die niet gehomogeniseerde slagroom heeft gezien weet dat je deze heel goed moet schudden voor gebruik, omdat er bovenop een dikke room laag ontstaat, net als bij melk gaat het vet naar boven. Is niet homogeen, en dat zie je dus.

Die van de Ah heeft dat niet nee.

Dat klinkt een stuk logischer. Dus juist als er geen sprake is van homogenisering blijft er vet plakken aan de rand van een pot of fles, omdat het vet bovenop komt drijven. Dat is het hele idee achter homogenisering: om te voorkomen dat er een vetlaag bovenop komt drijven worden vetbolletjes gebroken, waardoor het vet onderdeel uitmaakt van het (semi)vloeibare product en er geen vetlaag ontstaat. Dit noemt men een 'homogeen' product, vandaar de term.

Mike

Juist! maar ik denk dat Hamster dat ook bedoelde. Ik moet mij altijd beheersen om die dikke room niet direct er af te scheppen en in mijn mond te stoppen :-)

Het is misschien ook wel lekker om roomkaas aan gerechten, bv. groente, toe te voegen. Welke roomkaas is aan te raden en welke af te raden. ik ga ervan uit dat Philadelphia NIET goed is.

Dorothé

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan