Roomboter en vet

Het enige wat ontbreekt in gepasteuriseerde, grasgevoerde, biologische of biologisch-dynamische roomboter, yogurt, kefir en room is de Wulzen-factor (een anti-stijfheidfactor). Gelukkig zijn vetten en dus ook de vetoplosbare vitamines A, D, E en K hittebestendig en gaan niet verloren door pasteurisatie. Dat is een compromis waar ik mee kan leven! Vandaar dat de WAPF in Amerika zelfs gepasteuriseerde biologisch-dynamische melk nog tolereert, maar alleen als je echt nergens aan rauwe melk kunt komen.

Goede plantaardige vetten om in te bakken of te frituren zijn de tropische vetten, dus kokosolie, rode palmolie en palmpitolie.

Mike

...

Vraagje: maar gepasteuriseerde melkproducten bevatten toch niet meer dat enzym waardoor het verteerbaar word?

Nog een vraagje: door de calcium in zuivel neem je ijzer uit vlees niet/minder oo, toch? Dus dan zou je boter en kaas toch nie met vlees nemen?

Vraagje: maar gepasteuriseerde melkproducten bevatten toch niet meer dat enzym waardoor het verteerbaar word?

Daarom is het raadzaam om gefermenteerde voeding of dranken bij de maaltijd te nuttigen. Of gewoon rauwmelkse kefir drinken, ben je in 1 keer klaar.

Nog een vraagje: door de calcium in zuivel neem je ijzer uit vlees niet/minder oo, toch? Dus dan zou je boter en kaas toch nie met vlees nemen?

Dan zou een cheeseburger ineens niet meer kunnen. Die laat ik me toch mooi niet afnemen!

Mike

Helaas kan ik nief aan rauwe melk komen. Ja, toevallig volgende week wel, maar verder helaas niet. Bn dus aangewezen op zuivel uit de natuurwinkel

Natuurwinkels worden ook wakkerder. Er zijn inmiddels dan ook winkels waar je rauwe melk(producten) kunt bestellen. Je kunt in ieder geval de vraag voorleggen. Hoe meer mensen ernaar informeren, hoe eerder ze bereid zijn aan deze vraag te voldoen.

Wellicht heb je het al geschreven maar ik kan het zo snel niet terug vinden dus daarom een vraag: waar woon je?

Welke boter kan ik het beste nemen:
- demeter roomboter
-'zuiverzuivel biologische grasboter?

Qua keurmerk is natuurlijk demeter het beste, maar het is Ook belangrijk dat de dieren gras hebben gegeten,toch? Ik heb ook niet kunnen vinden wat de definitie van "grasboter" nou is, en of de demeterkoeien ook niet gewoon alleen gras krijgen..?! Niet echt transparant

De kleur en de consistentie van de boter zegt alles. Als deze gelig is zit er veel betacaroteen van gras in en als de boter zacht en smeerbaar is en niet hard wordt duidt dit ook op gras. Andersom is graangevoerde boter wit en hard.

Mike

Wat mij altijd opviel, is dat de roomboter van de Lidl zachter is dan de biologische van de Jumbo en AH.Dan zou ik kunnen stellen dat die van de Lidl van een betere kwaliteit is.En het scheelt ook flink in prijs.Volgende keer zal ik op de kleur letten van deze twee.

Die van de Jumbo wordt keihard, dus daar zit een hoop graan in. Die van de AH is beter. De bioboter van de Lidl ken ik (nog) niet.

Mike

De laatste tijd, hebben we een aantal keer boodschappen in Duitsland gedaan en bij verschillende supermarkten roomboter meegenomen. Nu hebben we even een klein testje gedaan, qua kleur en zachtheid en daar kwam de Kerrygold boter het beste uit. De meest harde, was ook de witste. Het waren maar 4 verschillende merken, maar we vonden het wel even grappig om te doen. Daar hebben we trouwens ook een paar pakjes reuzel gekocht, gewoon in pakjes te krijgen.

Thineke

Klopt! Maar als een biologische gras Roomboter dus wel gehomogeniseerd is, wil je hem alsnog niet hebben, toch? De bio lidl roomboter is namelijk best geel en zacht, maar dan zou die missch alsnog gehomogeniseerd kunnen zijn.

En als ik het goed heb begrepen is voor de vitamines geen probleem om mijn boter te gebruiken in (gezonde!) koekjes etc, toch? Het maakt dus niet uit of ik die verhit in de oven?

Serieus joh!! ik koop de laatste tijd Zuiver Zuivel Bio Grasboter.. gewoon gehomogeniseerd dus, auw!

In de prullenbak met die hap.. zonde

@ boomgaard92, als iets gehomogeniseerd wordt, worden de eiwitten met enorme kracht door hele kleine gaatjes gedrukt, zodat de eiwitstructuur kapot geperst wordt..

Zeg ik het zo goed?

Forum statistieken

Onderwerpen
4.549
Leden
8.669
Nieuwste lid
BiancKus
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan