Quote:
Zijn er op dit forum ook leden die stevia al langdurig gebruiken?
ja hoor, al jaren met regelmaat en ook hier geldt de vraag: wélke stevia? (er is een wildmarkt in, met idd veel 'Natrena'-inferieuriteit).
In feite is stevia een verzamelnaam van verwante stofjes, de glycosiden, die in bepaalde verhoudingen in het steviaplantje voorkomen. Ik gebruik zuiver vloeibaar concentraat (op waterbasis) -1 a 2 druppeltjes- voor in m'n 3 heilige dagelijkse cappucino's cq geniet-momentjes, soms in dressings, smoothy's en soms of in combi met kokosbloemsuiker, stevia-extract met als drager/bulk erythritol kristallen voor 'body' cq structuur om te bakken -taarten etc. als er 's een feestje is, mooi diner enz.
Zowel steviolglycoiden als erythritol schijnen de suikerspiegel niet te verhogen. Ik volg hierin o.a dr.
Geert Verhelst, auteur van
Suiker en zoetstoffen en zie
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/112906-de-geneeskracht-van-stevia.html
Ik bestel de vloeibare en de kristal via iherb. GMO-vrij, zonder chemische solventen of raffinageprocessen en andere rommel. Zodra er vaag over gedaan wordt en geen openheid over ingredienten en manier van produktie, vertouw ik het niet. Inmiddels is alleen Sweetleaf* en NuNaturals door de ballantagecommissie gekomen.
Vanuit mijn eigen (onder)zoeken (ik heb aardig wat 'stevia's' geprobeerd/me in vergist en m'n vragen bij gehad in de afgelopen jaren), weet ik dat er twee manieren zijn van het extraheren van glycosiden. De gezondste en veiligste manier begint uiteraard met 'organic leafs' zonder pesticiden en wordt er op vrij eenvoudige wijze enkel koud water gebruikt voor extractie. Het eindreslultaat is een stevia die vaak verkocht wordt als 'supplement' en doorgaans door de FDA niet wordt erkend (Jim May van Sweetleaf heeft er 25 jaar voor gestreden) De andere manier van extraheren, welke is gepatenteerd door Coca-Cola en wel door de FDA als 'safe sweetener' mag worden verkocht, is chemisch bewerkt, en maakt gebruik van aceton, acetonitrile, methanol, ethanol en isopropanol en vaak van gmo-plantjes.
*
Jim May, founder of Sweetleafs:
Q: How does one process a green leaf into a white powder?
A: The stevia herb is green because of chlorophyll. To make the white powder, we soak leaves in cool water, and over a period of soaking time, all the nutrients are extracted. Then we use a series of filters of various molecular pores (sizes) which can extract various compounds and separate them. We end up the four most desirable glycosides, the sweet compounds in the leaves.
Scientists used to think there were eleven glycosides, but now know there are over 25. When they are separated, you have white powder because the chlorophyll is removed. No bleaches or chemicals ever touch the product.
Q: How do you find natural stevia vs. unnatural?
A: The old way to extract uses chemicals, including ethanol and methanol. Sweetleaf technology uses 100% cool water filtration; no chemicals or alcohols whatsoever ever touch our product.
Quote:
merken jullie dan misschien een drang naar andere suikerhoudende voedingsmiddelen?
Neen, in het geheel niet. Ik merk zelf alleen maar positieve effecten. Ik krijg er zeker GEEN bloedsuikerdipjes of honger/drang van. Op kunstmatige zoetstoffen, suiker(s) reageert mijn lijf/hormoonstelsel duidelijk anders. Die gebruik ik al heel lang niet/nauwelijks, maar ook met honing bv. moet ik uitkijken. Met stevia heb ik dat he-le-maal niet. Waarom niet zou ik niet weten...
Volgens
Professor Geuns in
dit filmpje verlaagt stevia hoge bloedsuikers tot normaalwaardes terwijl normale bloedsuikers ongemoeid blijven. Dat betekent dat stevia een insulinerespons geeft, weliswaar alleen bij te hoge bloedglucosewaarden, wat goed is. Dit wordt bevestigd op
Chivo:
Stevia opname
Stevia wordt niet opgenomen door het lichaam (Koyama E 2003) en passeert ongeschonden de maag (Geuns JM 2007). Eenmaal in de darmen wordt het door bacteriën omgezet in steviol, dat voor een deel met de ontlasting meegaat en deels opgenomen wordt in het bloed. Dat laatste deel wordt door de lever omgezet in steviol glucuronide, wat je weer uitplast (Geuns JM 2007). Het levert dus geen calorieën op, maar leidt wel tot een insulineresponse (Anton SD 2010, Gregersen S 2004, Jeppessen PB 2000).
Geuns geeft in zijn filmpje aan dat bij normale waarden geen hypo ontstaat. Kennelijk heeft stevia een regulerend effect op de bloedglucose.