Goed artikel, maar ik ben het niet met de schrijver eens dat Rusland actief is in Syrie om daar uitsluitend zijn eigen belangen veilig te stellen en dat de streep door de rekening van het Greater Israel van de zionisten een positieve bijwerking hiervan is. Ik heb in dit draadje en andere topics al vaker geschreven dat de Khazaren een historische rekening met Rusland willen vereffenen en dat Poetin weer e.e.a. recht wil zetten na de val van het Sovjetemperium, dat in essentie een Khazaars bolwerk was.
Als je 1 ding van de Russen kunt zeggen, dan is het wel dat ze eindeloos geduld lijken te hebben. Poetin had immers al veel eerder kunnen besluiten tot ingrijpen tegen ISIS, Al Nusra en Al Qaeda in Syrie, maar hij drong eerst aan op diplomatieke oplossingen en later op militaire samenwerking met het westen. Na het onophoudelijke geprik met een stok tegen de Russische beer, met name het gesar aan de grens met Rusland in Oekraine, de sancties en de vele NAVO-oefeningen in Oost-Europa en in de Baltische staten, is hij het dan eindelijk spuugzat. Ook beseft hij dat hij niet alleen luchtaanvallen uitvoert tegen terroristen uit het midden-oosten, maar ook uit Tsetjenie en voormalige Sovjet-staten, en hij maakt ze liever daar onschadelijk dan dichter bij huis.
Natuurlijk heeft Rusland een eigenbelang bij de strijd in Syrie. Hamas heeft de hulp gevraagd van Rusland in de strijd tegen Israel en de Afghanen zouden de Russen ook verwelkomen in de strijd tegen de Taliban. Als Rusland echt letterlijk een (verborgen) strijd voerde tegen de zionisten, dan zou het ook op deze uitnodigingen in gaan. Dat zie ik voorlopig nog niet gebeuren. Wel zie ik de Russen binnenkort ook bombardementen uitvoeren in Irak, maar dat valt samen onder de noemer van ISIS elimineren. Toch is er achter de schermen wel degelijk sprake van een strijd tegen de zionisten, aangezien deze de drijvende kracht zijn achter het proberen te ondermijnen en verzwakken van de Russische economie en militaire macht. Na zoveel onophoudelijk getreiter moet Poetin nu dan ook wel een vuist maken tegen deze lui en dat is wat we nu zien. En wat voor een vuist, de beer gromt als nooit tevoren!
Mike