Ik ben onlangs bij de huisarts geweest voor een bloedmeting. Mijn totale cholesterol was bij een medisch onderzoek via het werk veel te hoog gemeten (meer dan 8). Daarom heb ik het bij de huisarts laten testen. (Ik heb tussen haken de bovengrens zoals vastgesteld door de medische wereld vermeld)
Totaal: 5,1 (bovengrens: 5)
Triglyceriden: 1 (bovengrens: 2,2)
HDL: 1,8 (bovengrens: 1,7)
LDL: 2,9 (bovengrens: 2,9)
Ratio: 2,8 (bovengrens: 5)
Ik was bang dat de huisarts hierover ontevreden was - en dat ik dus mezelf zou moeten verdedigen qua eetgewoonten. Maar dat bleek absoluut niet zo te zijn. Ze was dik tevreden. Vooral vanwege de ratio. Nu kan dat me ook argwaan geven (want ja, als de dokter op dit punt tevreden is...), maar ik was er toch blij mee. Vooral omdat sommige waarden formeel te hoog waren. De huisarts gaf aan dat een cholesterolwaarde haar niet zoveel zegt. Ze wilde vooral het totaalplaatje zien. Heb je ook hoge bloeddruk, overgewicht, beweeg je weinig, dan zou ze pas een hoger cholesterolgehalte serieus nemen. Nu was dat niet nodig, temeer daar de ratio erg goed was.
Glucose was 4,8. Volgens mij heel oké.
Verder hebben ze nog kalium (4,3), kreatine (84) en eGFR (94) gemeten. Weten jullie wat eGFR is?
Ik ben na deze test overigens nog wel sterker a la WP gaan eten, dus wellicht is het nu iets hoger allemaal.