Tendens naar koeien jaarrond op stal

  • Onderwerp starter Onderwerp starter ruud
  • Startdatum Startdatum
Niets menselijks is hen vreemd. Ook onder boeren heb je mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is. De consument koopt kiloknallers en denkt een koopje te hebben en denkt niet aan de nadelen die dergelijke vulling heeft voor zijn/haar gezondheid op de lange termijn, de boer denkt aan de melkprijs die hij krijgt en staat niet stil bij de gezondheid van de koeien op de lange termijn en de bijbehorende kosten.

Mike

 
Inderdaad Matthijs. En dat denken met de linkerhersenhelft, worden we daar niet allemaal voor opgeleid via onderwijs, vakbladen, cursussen, kranten, tv, etc. En zodra je wel de juiste vragen stelt wordt je raar aangekeken. Als je natuurlijker wil leven of boeren kijken je buren en je familie je meewarig aan.

Boeren krijgen via diverse kanalen alle tientallen (vele) jaren te horen dat opstallen etc. efficiënt/ bla bla is.

Dus inderdaad Mike, niets menselijk is hun/ ons vreemd.

Het rendement van diverse onderdelen van de boerderij is niet zuiver te berekenen. Was dat wel zo, dan werden er vaker andere keuzes gemaakt. Ik heb het hier een aantal keren opgenomen voor mijn collega's, helaas lijkt het of de gebrekkige voeding o.a. ook bij steeds meer collega's een negatieve invloed op het karakter heeft.

 
Quote:
Ze gebruiken hun linkerhersenhelft


Quote:
helaas lijkt het of de gebrekkige voeding o.a. ook bij steeds meer collega's een negatieve invloed op het karakter heeft.


Dus ze mogen van geluk spreken dat ze uberhaupt nog een hersenhelft hebben die ze kunnen gebruiken... :?

Mike

 
De cultuur en de beschaving van de blanke zijn materieel van aard. Zijn maatstaf voor succes is: “Hoeveel eigendom heb ik voor mezelf vergaard?”

De cultuur van de roodhuid is spiritueel van aard. Zijn maatstaf voor succes is: “In hoeverre ben ik dienstbaar geweest voor mijn volk?”

De boeren moeten minder materieel worden

 
Er is bij sommigen (ook ergens in mezelf) een romantisch beeld van de boer als iemand die dicht bij de natuur staat.

Heel erg, maar ik kijk dus het programma "boer zoekt vrouw".

Toch elke keer wel ontluisterend hoe sommige boeren met hun dieren omgaan.

De Nederlands-Canadese piepkuikenboer van de laatste uitzending die spande echt de kroon.

Hij verschuilt zich achter de consument die goedkoop vlees wil en laat die kuikens in erbarmelijke omstandigheden opgepakt op elkaar in een stal lopen.

En dan wil hij wel ineens een vrouw.

Met zo'n vrouw wil hij ineens iets speciaals kennelijk.

Wie zegt niet dat hij die vrouw ook gaat behandelen zoals hij zijn piepkuikens en waarschijnlijk ook zichzelf behandelt?

 
Aan de ene kant hebben jullie gelijk, aan de andere kant gelden de economische wetten ook voor boeren. Zowel de boer als de samenleving moet hier rijp voor zijn.

En organic ik ben harstikke dienstbaar, want ik lever melk onder de kostprijs. Wil je nog meer van mij dan???

 
naief, nu doe je het weer: je vat het persoonlijk op. Niet de eerste keer dat je dit doet! Het valt me sowieso op dat vrouwen sneller iets persoonlijk opvatten dan mannen.

Mike

 
Naief, ik begrijp wel wat je bedoelt van die economische wetten.

Het is alleen zo jammer (en ik wil de boeren niet perse apart zetten, want het gaat om de mens als geheel) dat de mens zich op grote schaal laat manipuleren om tegen zichzelf en de wetten van de natuur in te leven op alle fronten.

Ik bedoel daarmee ook mezelf naief.

 
Ja Lievergezond, we zijn vervreemd geraakt van onze aard.

Mike, ik doe dat omdat ik mij verantwoordelijk opstel. Ik heb een pesthekel aan afschuivers, al begin ik er aan te wennen. Wij mogen dan wel wakker zijn inmiddels, ons bedrijf wordt nog behoorlijk gangbaar gerund. Op diverse punten zijn er diverse frustraties. Wijdt mijn reactie daar maar aan.

 
Naief,ik begrijp dat het financieel moeilijk is als je tussen gangbaar en biologisch in zit ,je gaat dingen weg laten ,geen kunstmest,geen genetisch gemanipuleerde soja ,enz en je krijgt de ganbare prijs ,dat je dan onder de kostprijs werkt ,daar weet ik alles van ,probeer de stap te zetten naar biologisch

 
Biologisch is financieel niet haalbaar.

Organic, jij gebruikt toch H2O2 met de reiniging? Hoe gaat dat?

Oh en met kostprijs, bedoel ik de beloning waar ook je rendement en vakantiegeld inzit, niet de kritische kostprijs.

 
Naief, we gebruiken 1% H2O2 van een 30% H2O2 concentratie voor de reiniging ,het gaat nog steeds goed,

Waarom is biologisch financieel niet haalbaar?

 
Organic, kan het bij jou voor die 6 á 8 cent extra wel uit dan? En dan heb ik het nog geeneens over de 2 jaar omschakelen.

Wij hebben trouwens ook helemaal de wens niet om bio te worden (ook geen antiwens hoor). Wij willen gewoon logisch boeren. Dus soms verder dan bio en soms minder ver.

Nu zijn we aan het sparen om asbestvrij te worden. Eerst dat maar eens.

En dat reinigen met H2O2, hoeveel meer betaal je daar voor?

 
Bedankt voor de info Organic. Das akelig veel geld. Wij hebben geen riool, vandaar mijn belangstelling.

Dat bevestigd wel mijn vermoeden dat als je logisch+ wil boeren je baas moet zijn over je afzet. Tenminste ik krijg de indruk dat jij je zaakjes wel aardig op orde hebt/aan het krijgen bent.

 
Naief,

Jij komt bij ons uit de omgeving, dan ken je ook Paul Blokker uit Midwoud. Hij is ook niet biologisch maar kijkt wel verder dan zijn neus lang is (daarmee bedoel ik niet dat jij dat niet doet hoor). Kijk eens op zijn site, of ga eens praten met hem.

Volgens mij heb je hem bij een eerdere lezing vast wel ontmoet, of zijn vrouw Ilse.

http://www.natuurlijkvoedsel.nl/Boerderij/ en ook: http://www.kefirboerderij-annahoeve.nl

Paul is dus heel erg bezig met de bodem, die heeft hij op en bijzonder hoog niveau.

Lia

 
Ik heb aul gevraagd of hij het eerste kwartiertje of half uurtje op 13 oktober wil praten. Hij overweegt om dit te doen. Verder is het interessant dat Paul wel degelijk ervoor heeft gekozen om biologisch te worden, maar nu in omschakeling is.

Mike

 
Het gegeven hieronder in het artikel vind ik echt verschrikkelijk en het wordt nog meer tijd dat als het in Nederland ook zo doorgevoerd wordt, dat de burgers zelf wel het onderscheid tussen scharrel- en biologisch vlees aan de ene kant en bio-industrievlees aan de andere kant gaan maken los van de overheid:

Quote:
Duitsers mogen niet weten of ze welzijnsvlees eten

Dierenwelzijn bereikt ook Duitsland. Daar pakken ze het heel anders aan dan in Nederland.

Op de site van Boerderij http://www.boerderij.nl/Home/Nieuws/2013/9/Initiative-Tierwohl-gaat-werken-op-drie-niveaus-1365112W/ stond het een beetje ongelukkig. Duitsland krijgt een 'clearingsysteem' voor dierenwelzijn. Er komen geen dierenwelzijnslabels, maar wel drie lagen van dierenwelzijn. Foodlog kreeg inzage in het systeem.

In Duitsland eet je straks welzijnsvlees zonder dat je dat het weet.

Dat werkt zo. Er zijn boeren die lief zijn voor hun dieren en letten op de hoeveelheid antibiotica die ze hen toedienen. Er zijn er ook die gewoon doorgaan met wat ze altijd al deden. Het vlees van alle beesten wordt op een hoop gegooid en gewoon verkocht als 'varkensvlees'. Niks één, twee of drie sterren. Alle beesten zijn gelijk vinden de Duitsers. Ze delen alle kosten door alle beesten en komen zo op dezelfde prijs voor ieder dier.

Stel je nu voor dat je een bewuste consument bent en jij treft een ongelukkig varken en je buurvrouw die het niets kan schelen heeft wel een gelukkig varken op haar bord. Je weet het alleen niet.

Zou je zo'n systeem in Nederland ook willen of gaat dat helemaal tegen je gevoel in?

Nu het sterrensysteem van de Dierenbescherming ook een mengvleessysteem lijkt en de betere kip voor de supermarkten maar niet van de grond komt, gaan er hier en daar stemmen op om het ook in Nederland maar zo te doen. Binnenkort is er zelfs een heus eetcafé over in Wageningen.

http://www.foodlog.nl/artikel/duitsers-mogen-niet-weten-op-ze-welzijnsvlees-eten/

http://www.foodlog.nl/artikel/hoe-werkt-de-bijgemengkip/

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.160
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan