RET: Rationeel Emotieve Therapie.
De zoveelste methode die je leert hoe je jezelf moet helpen. You can't fix self with self. Stap 2: only a power greater than ourselves can restory us to sanity.
Mike
Nou, ik sta geheel achter deze methode en dat al jaren.
Ik ga hem nu niet uitleggen, dat wordt teveel van het goede.
Maar ik vind hem keigoed en zelfs zo goed dat alle andere methoden daarbij verbleken.
Het is een filosofie, een way of living als het ware. De methode is gestoeld op de stoïcijnse filosofie van Epictus. Hij redt niet, ook al heet hij ret. Hij helpt de mens ZICHZELF te redden.
Toch een kleine uitleg:
Wat is Rationeel Emotieve Gedragstherapie (RET)?
De "grondlegger" van REGT is de Amerikaan Albert Ellis. In de jaren zeventig en tachtig werd zijn therapiemethode vooral in de VS bekend onder de toenmalige naam RET. In de VS wordt hij, zoals kon worden aangetoond in een reeks onderzoeken, door professionals gezien als een van de meest invloedrijke psychotherapeuten van de eeuw, naast Sigmund Freud en Carl Rogers. In de jaren negentig hernoemde Albert Ellis het proces van RET naar REGT (Rationeel Emotieve Gedragstherapie). Dit is belangrijk omdat het sindsdien wordt beschouwd als een onderdeel van de gedragstherapie.
Rationeel-emotieve gedragstherapie zorgt ervoor dat de patiënt steeds meer vaardigheden ontwikkelt om duidelijker te worden over zijn innerlijke verbindingen en moedigt hem aan om positieve veranderingen te consolideren in therapiesessies en door middel van concrete oefeningen. In wezen is REGT een relatief eenvoudig concept om mensen te helpen zichzelf te helpen. De basisideeën zijn al te vinden in de ongeveer 2000 jaar oude inzichten en geschriften van Griekse filosofen. Het beroemdste citaat uit die tijd, van de Griekse filosoof Epictetus, luidt: "Het zijn niet de dingen op zich die ons van streek en in de war brengen, maar het zijn onze opvattingen erover." Bijgevolg zijn het niet de zintuiglijke indrukken op zich die leiden tot ongepaste woede, depressie of lijden, maar de innerlijke opvattingen, evaluaties en subjectieve manieren van kijken naar de respectieve concrete levenssituatie die emotioneel lijden en ongepast gedrag teweegbrengen.
In de REGT-visie op de mens wordt de persoon gezien als een actieve schepper van zijn of haar innerlijke werkelijkheid door bewust of onbewust innerlijke houdingen en evaluaties aan te nemen en zo een beeld of men kan ook zeggen zijn of haar beeld van de wereld in zichzelf te construeren. Emoties worden gezien als een gevolg van deze innerlijke "zelfconstructie van de werkelijkheid". Houdingen en evaluaties kunnen nuttig of schadelijk zijn. De belangrijkste taak van een therapeut is dan ook om schadelijke innerlijke evaluaties ter discussie te stellen, zodat de patiënt de ruimte krijgt om zich daarvan bewust te worden en ze zo nodig te corrigeren.
Vaak zien mensen zichzelf als emotioneel slachtoffer van externe levensomstandigheden. REGT spreekt deze veronderstelling fel tegen. Het ziet mensen niet als objecten maar als subjecten van hun innerlijke werkelijkheid. Ten eerste schept dit vrijheid om de eigen gevoelens en handelingen beter vorm te geven en ten tweede brengt het ook verantwoordelijkheid met zich mee. In psychotherapie betekent het erkennen van de "eigen verantwoordelijkheid" voor je gevoelens het opgeven van de emotionele slachtofferrol en het actief en gepast vormgeven van je eigen "innerlijke wereld" - met de steun van de therapeut. REGT moet niet worden verward met zogenaamd positief denken. En het gaat zeker niet om het fantaseren van een nieuwe, mooie innerlijke wereld. Zieke gevoelens, zoals depressie, zijn in de zin van REGT het resultaat van overdreven, vervormde, irrationele innerlijke evaluaties en houdingen. Het gaat dus om een meer realistische en rationele kijk op de wereld en het vermogen daarin redelijk gelukkig te leven zoals die zich op dit moment aandient.
De RET is probleem- en klachtgericht.
* Het meest fundamentele principe van de RET is:
We voelen wat we denken. Het zijn niet de andere mensen of omstandigheden die ervoor zorgen dat we ons 'goed' of 'slecht' voelen; dat doen we zelf en wel volgens
de cognitieve weg.
* Zelfschadigende gedachten, levensfilosofie, ideeën, denkhouding zijn van groot belang bij het tot stand komen en in stand houden van psychische problemen.
* Meningen en ideeën over
- jezelf
- andere mensen
- en de wereld
worden gezocht, gevonden en gecorrigeerd.
Tot zover dan...
Dorothé