Thineke stelt zich voor

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Sinds mijn zoektocht naar o.a. kokosboter en Keltisch zeezout, ben ik op dit forum terecht gekomen en voel me na een aantal weken gelezen te hebben, zoveel meer thuis, dat ik me nu even voorstel.
Ik heet Thineke, ben bijna 52 en vind het verbazingwekkend dat een forum over voeding zoveel met mij en mijn vriend teweeg brengt ;-) Zeg ik met een knipoog, want we hebben o.a. een geschiedenis met Herbalife en tot voor kort zei ik nog, dat als ik serieus wilde afvallen, ik zo weer zou beginnen. Mijn vriend is sinds begin 2000 vegetarier, maar heeft na het lezen over Weston Price en o.a. dit forum het best wel heftige besluit genomen om - verantwoord - vlees te gaan eten.
Eind jaren '80 ben ik - vanwege best wel ernstige psychische problemen - aan de Anafranil gegaan en zit momenteel nog op 125 mg per dag. O.a. dit forum is voor mij de laatste duw die ik nodig had, om dat ook te proberen aan te pakken - langzaam aan. Verder heb ik de fluor in de ban gedaan - maak inmiddels zelf mijn tandpasta, van o.a. kokosboter. Zit sinds afgelopen vrijdag aan de Sole. Bah, wat vond ik dat toen eerst smerig. Kon amper een paar slokjes naar binnen krijgen, maar zit inmiddels op bijna een liter tot 1 1/2 per dag (daardoor waarschijnlijk ook ontgiftingsverschijnselen?). Hebben o.a. een adresje voor rauwe melk gevonden - waardoor ik de te verwachten reaktie van mijn moeder kreeg: 'moet je wel eerst koken hoor!' waarop ik zei, 'deed je dat ook met onze moedermelk', waarmee je ons voedde'? En ben zojuist zo dapper geweest om mijn zoetjes te halveren. Ja, ja, ik weet het, nu de rest nog, maar ik doe stapje voor stapje. Verder aten we genoeg junkfood, die we nu wel zo'n beetje voor het grootste deel de deur uitgeschopt hebben en ik zit me nu te verheugen op een grote gehaktbal vanavond. Eens kijken of vriend-lief een hapje neemt haha.
Er valt voor ons nog genoeg te doen, qua eetgewoontes en vooral ik denk ik, zal het soms wel moeilijk hebben, aangezien ik hopelijk een beetje mijn overtollige vet kan weg werken door andere eetgewoontes. Maar met Marilyn Monroe als voorbeeld heb ik toch wel een aardig streven, dacht ik ;-)
Goed, genoeg verteld, ik ga weer verder lezen.
O ja, zou ik bijna vergeten: we hebben 9 honden, Border Collies en zitten ook vaak te discussieren en te lezen over hondenvoeding.

Ik wil nog even wat meer kwijt. Vorige week had ik al het idee dat ik ontgiftingsverschijnselen had, maar nu is het nog erger lijkt het wel. Op internet heb ik even gezocht, maar wil het toch hier kwijt. Gisteren ben ik gestopt met de zoetjes in de koffie. Nu drink ik ook gelijk minder koffie, want ik vind het niet te drinken :-( Alleen in m'n groene thee gebruik ik nog zoetjes en dat zijn er dan 2 per dag. Dus in vergelijking tot wat ik gebruikte.... dat waren wel zo'n 30 per dag, even gauw uitgerekend :-(
Nu werd ik vanmorgen met best wel veel pijn in m'n lichaam wakker en ben vreselijk moe. Even net de honden uitgelaten - de honden vermaken zich wel, maar ik voelde me echt een oud wijf, die om de zoveel stappen even op adem moest komen. Hoofdpijn, koude zweet, ik voel me eigenlijk een beetje een junk.
En ergens zoek ik hier denk ik bevestiging en hopelijk nog wat adviezen van jullie. Is er iets wat ik kan drinken/eten om dit proces te versnellen?
Ik drink haast geen water meer, maar in plaats daarvan 1 tot 1 1/2 liter sole per dag en groene thee.

Welkom Thineke,

Even voor de zekerheid: je drinkt de sole toch niet onverdund?
Je doet 1 theelepel sole in een glas water.

Just checking!

Mark

Ja, 1 theelepel op 1/4 liter water. Langzaam opgebouwd, hier werd ik in het begin misselijk van en nu vind ik het lekker.

En aangezien wij niet beter weten, dan dat dierenartsen net zoveel verstand van voeding hebben als huisartsen... Snap je? Ze eten hier dus niet met de pot mee, nooit gedaan en dat zullen we ook nooit doen. Interessante site die je meestuurt, daar staat o.a. ook wat over vers voer ;-) Die theorie zou je in een lijn kunnen trekken met waar Weston Price m.b.t. mensen voor staat.
Maar als jouw hond het goed doet op met de pot eten, doe vooral wat jou het beste bevalt, alleen jouw hond kan niets zeggen, begrijp je?

Even een update, over mijn, beter gezegd: onze, overgang naar een gezonder leven. We zijn aardig op weg, maar soms zorg ik er zelf voor, dat er een kink in de kabel komt en dan voornl. voor mezelf.
Afgelopen weekend hadden we een feestje en voor mij begon het eigenlijk al op vrijdagnacht met het leegeten van een zak chips. Zaterdag de rest van allerlei niet-gezonde dingen, zoals borrelnootjes, pinda's, teveel toastjes, slagroomgebak met suiker (daar was ik atijd gek op, maar nu vond ik het wel zoet ;-)) en bij een heerlijk stoofgerecht de nodige patat. Zaterdagmorgen kwam ik al beroerd m'n bed uit en realiseerde me gelijk dat dit de laatste zak chips was, die hier nog in huis komt - en dat zegt heel wat, want daar waren we gek op. Nou, nu niet meer!
Gisteren, vonden we het een goed idee om een lekkere, lange wandeling te maken met een gedeelte van de honden. Wij zijn qua wandelen redelijk wat gewend en willen eigenlijk naar langere afstandswandelingen gaan. 3 Uur wandelen ging me de laatste tijd redelijk af, gisteren wilde ik na een uur eigenlijk al dat we weer terug waren. Uiteindelijk ben ik door gedeeltelijk strompelen bij de auto terug gekomen, maar werd op een gegeven moment wel keihard uitgelachen door vriend-lief, terwijl hij zei dat ik binnen 5 jaar achter een rollator zou lopen, als ik niet heel gauw op zou houden, met dat gevreet. Ik heb best wel overgewicht en dat wil ik o.a. door goede voeding te eten kwijt raken. Ik was de laatste weken aardig goed op weg en voelde me lichamelijk erg lekker. Maar dit weekend dus niet meer en vandaag kwam ik nog krakkemikkiger m'n bed uit. Er is me dit weekend een hele grote spiegel voorgehouden. Waarschijnlijk had ik dit lesje nog nodig om te realiseren, dat ik echt de goeie kant op ga en bepaalde dingen nu definitief de deur uit gooi. Gisteren voelde het echt als een kleine 'fysieke degeneratie'. Voelde vanmorgen en nu nog af en toe wat pijntjes in m'n rug, die ik opeeens herkende, als iets wat ik wel eerder heb gevoeld. Bijnieren? Vanmorgen begonnen met de milde leverreiniging en daarvoor nog een glas water met 2 theelepels bitterzout (is dat genoeg?) en 2 grote bekers rauwe melk. Moest op een gegeven moment naar de wc en had behoorlijke diarree, waar ik allang geen last meer van heb gehad. Zo! Wil ik het nog duidelijker? Blijkbaar heb ik het nu dus nog nodig om flink op m'n bek te gaan, wat ik gisteren een paar keer bijna letterlijk deed. Misschien schrijf ik in de komende tijd nog wel meer over mezelf en waarom ik ook anti depressiva en slaapmiddelen gebruik, maar daar ben ik tegenwoordig meestal niet zo spraakzaam meer over. Ik ga ondertussen lekker door met mezelf spiegels voor te houden en te genieten van het echte goede leven :-)

Thineke

Nu heb ik een groot vermoeden dat mijn bijnieren niet helemaal in orde zijn, om het maar zo te noemen en hopelijk reageert er iemand op dit bericht, want ik ben niet iemand die gauw zelf gaat dokteren. Ik heb mezelf eens goed in de gaten gehouden en wat me nu opviel - blijkbaar word ik me nu meer bewust van mijn lichaam - is dat ik 's morgens vroeg eigenlijk elke dag moeite heb met opstaan. Ik slaap gauw gemiddeld 9 uur per dag en dan nog kom ik vermoeid m'n bed uit. Ik greep altijd 't eerst naar de koffie, nu komen er altijd andere dingen tussen, maar toch blijf ik behoefte aan koffie houden. Voordat ik tot iets van activiteiten kom, duurt het gauw twee uur. En onder het mom van, dat ik geen ochtendmens ben, gebeurt er echt wat in de middag (behalve honden uitlaten om een uur of 11, maar dat gaat ook met moeite). Ik voel gewoon amper kracht in mijn lijf op zo n moment. Verder is me vandaag opgevallen, waar ik al jaren mee loop, dat mijn onderrug pijn doet. Ik dacht dat het lag aan een zwakke onderrug, ga dan ook regelmatig bekkenkantelingen doen - en dat helpt dan even, maar nu krijg ik de indruk dat het mijn bijnieren zijn. Onze voeding is al radicaal aangepakt en nu vraag ik me af, wat kan ik evt. veilig, aan supplementen gaan gebruiken? Of evt. meer aandacht geven in mijn voeding? Ik hoop echt dat er iemand (meerdere graag!) reageert. Zou toch erg fijn zijn, als ik daar wat aan kan doen.

Thineke

Thineke,

Ik had onderstaand verhaal gemaild naar een vriend, maar is op jou ook van toepassing :-)

Belangrijk om je bijnieren te ondersteunen:
Verzadigd vet (ghee, rauwmelkse boter en kaas, kokosvet, niervet), vitamine C en niet te weinig koolhydraten nemen.
Goede koolhydraten zijn bijv: bataat (zoete aardappel), honing, witte basmatirijst, boekweit (crackers bijv.), quinoa

En adrenal cortex kan helpen:
50 mg: http://eu.iherb.com/Thorne-Research-Adrenal-Cortex-60-Veggie-Caps/18706
250 mg: http://eu.iherb.com/Nutricology-Adrenal-Cortex-100-Veggie-Caps/3415

Je kan het rustig opbouwen door met 50 mg te beginnen en dan zo elke 10 dagen de dosis verhogen.
’s Ochtends innemen.

Om te zien (behalve dat je het voelt) hoe je bijnieren ervoor staan kun je je lichaamstemperatuur opmeten. Schommelingen van dag tot dag geven aan dat je bijnieren het zwaar hebben.

Hier zie je hoe je je temperatuur kan opnemen:
http://www.drrind.com/therapies/metabolic-temperature-graph#directions

De temperatuurschommelingen moeten dus steeds minder worden als je de dosis verhoogt totdat je op een ‘juiste’ dosis zit.

Mark

Dank je wel Mark, hier kan ik wat mee.
Wat de vetten betreft zit ik goed, misschien moeten de koolhydraten iets omhoog. Verder kwam ik nog bijnierextract tegen. Bijvoorbeeld deze:
https://nova-vitae.nl/products/DSF-Formule-60-tabletten,-Nutri-West.html, kan dit ook iets voor mij zijn. Nova-vitae bestel ik mijn vitamine C, vandaar.

Is het temperaturen, bij wat voor supplement dan ook, sowieso aan te raden?

Thineke

Bij psychische problemen bijna zeker een magnesium tekort.
Bij bijnier problemen ook en je bijnieren hebben het nodig.

Met goeie voeding is het al lastig om genoeg binnen te krijgen, een tekort wegwerken zonder goed Mg supplement of magnesiumolie is volgens mij bijna onmogelijk.

Wat is een goed magnesium supplement? En dan zou ik dit naast de Adrenal (Cortex) kunnen gebruiken?

Net een uur geleden uit bed. Even een paar keer door huis gelopen en het liefst dook ik er weer in. Supermoe en moet gewoon rustig blijven en op m'n adem letten.

Thineke

Zelf wissel ik af tussen magnesiumchloride (magnesiumzout), magnesiumsulfaat (bitterzout) en magnesiumcitraat.

Mike

De bitterzout heb ik al, is het dan noodzakelijk om de anderen er ook bij te gebruiken? Hoeveel bitterzout raad je me aan. Ik ben nu heel voorzichtig begonnen, met 2 theelepels in een glas water 's morgens vroeg.

Thineke

Hol je niet meteen daarna naar de WC? Het is extreem laxerend! En daarmee heb je meteen je antwoord: naar darmtolerantie innemen. Afiwselen tussen de 3 vormen van magnesium, dus de ene dag sulfaat,de andere dag chloride en de dag erna citraat, of in een andere volgorde. Zo doe ik het.

Mike

Verder kwam ik nog bijnierextract tegen. Bijvoorbeeld deze:
https://nova-vitae.nl/products/DSF-Formule-60-tabletten,-Nutri-West.html, kan dit ook iets voor mij zijn.

Dat lijkt me niet een ideale vorm. Er zitten veel andere vitamines en mineralen in, waardoor je niet weet waar je eventueel niet goed op reageert. Bovendien wordt niet altijd aangegeven in wat voor vorm ze er in zitten en wat de oorsprong is (maagextract?). En als het wel wordt aangegeven, is het niet altijd een goed opneembare vorm, zoals magnesium oxide.

En er zit maar 25 mg bijnierextract in, waar ik ook de oorsprong niet van kan vinden (grasgevoerd?).

Temperatuursverschillen van dag tot dag geeft aan hoe je bijnieren ervoor staan, dus dat kun je sowieso opmeten.

Mark

Mijn darmen borrelen af en toe wat, maar verder geen gekke reakties gehad.... misschien een lepeltje meer proberen, zou ik kunnen doen.
Trouwens wel de afgelopen 2 dgn. diarree, maar dat zou ook een andere oorzaak kunnen hebben.

Nog even over de Adrenal? Ik heb daar in de tussentijd een goede topic (denk ik) over gevonden, maar voel me er nog niet zeker over: welke is nu beter de Adrenal of de Adrenal Cortex?

Bedankt weer!

Thineke

Sorry Mark, had even jouw reaktie niet gezien. Bedankt hiervoor!

Thineke

Adrenal cortex wordt het meest genomen/getolereerd. Deze bevat niet de hele bijnier, maar alleen de cortex.

De hele bijnier (adrenal) bevat ook adrenaline waar veel mensen op stuiteren, maar sommigen doen het er goed op.

Mark

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan