Thira's verhaal

Ik heb dit: http://solvingleakygut.com/ Het is wel erg duur (ook hun supplementen pakket maar dat heb ik veel goedkoper via iherb) maar ik had de allereerste "vroegboekkorting" en toen was het nog wel betaalbaar. GAPS kan ook maar ik zie de grote hoeveelheden bouillon daarbij voor mij niet zitten en het sprak me om meer redenen gewoon niet zo aan. Terwijl ik hierbij wel in een keer zoiets het van dit is het terwijl ik normaal nooit zo een duur iets binnen een paar dagen zou kopen, soms moet je gewoon op je gevoel af gaan.

Hierbij moet je een hele vragenlijst op internet invullen en dan komt er uit of je een zwaar of een licht geval bent (tough- of mild case), of dat je daarnaast moet werken aan je bijnieren (schildklier kijken zij niet naar, dat is voor jouw wel jammer), hormonen en of je eventueel ook nog constipatie of diarree hebt. Ze besteden ook aandacht aan leefstijl en eventuele onderliggende oorzaken zoals verkeerde darmbacteriën. Ik vind het wel handig omdat het allemaal uitgezocht is en je niet eerst een heel boek hoeft te lezen. Alles wordt in dezelfde soort filmpjes uitgelegd zoals in mijn link. Ik kon zelf gewoon niet genoeg informatie vinden (behalve dan het GAPS boek of zo kopen) over wat een juiste supplementen combinatie is, wel welke goed zijn maar niet welke je nou precies samen moet gebruiken.

Naast het GAPS-dieet is er ook nog het AIP-protocol/dieet (AIP is auto-immuun protocol) weet ik inmiddels. Pike had laatst iemand anders daar een keer op gewezen en hij had toen een link naar een goedkoop boek hierover.
 
Kaas,
Wat zijn dan al die supplementen die zij aanbevelen?

Thira,
Zoals Kaas al zei er is een vrij goedkoop boek over AIP dat echt alles erover beschrijft. Wel in Engels helaas. Kindle editie kost nog geen tientje.
http://www.amazon.com/Paleo-Approac...?_encoding=UTF8&sr=8-3&qid=1424422140

Ik heb het zelf trouwens niet langdurig gedaan en heb als het goed is ook geen auto-immuun aandoening omdat de testen vijf jaar geleden negatief waren.
De dokter heeft ze, ook na mijn nadrukkelijke verzoek, onlangs niet willen testen omdat de TSH goed was. :evil:

Maar ik heb ook totaal geen last van zuivel en eieren dus ik ga er maar vanuit dat er bij mij geen lekke darm aanwezig is.



 
Ik weet alleen dat ik van die medicijnen af wil al zal ik daar straks energie voor moeten hebben om de strijd te gaan leveren. Artsen zullen niet blij zijn als blijkt dat dat ik b.v. met vit.C (om maar iets simpels te noemen) al een deel van de medicijnen zou kunnen laten vallen. Ik ben voorlopig wel afhankelijk van hun testapparatuur en ik weet niet hoe ze hiermee om zullen gaan.

Hoi Thira, het klinkt alsof je vooral strijd met jezelf denkt te moeten gaan leveren. Als jouw afstelling anders komt te liggen voor een bepaald medicijn : dan is dat een gegeven voor artsen als het goed is. Van voeding (daar hebben we het bij vitamine c over) hebben artsen geen verstand: daar hebben ze nauwelijks onderricht in gehad: zij maken zich meestal alleen druk over medicijnen.

Er vast ook artsen met testmethodes die jij niet bezocht hebt en die weer hele andere dingen meten die van invloed kunnen zijn op de functies van je gezondheid en organen.
 
Hoi Pike dat zijn voor de darmen:

• Numedica Pan Rx Digestive Enzymes
• Numedica Gluten Sensitivity Kits Which Include:
- Gluten Sensitivity Packs
- GI Restore Powder
- Micellized Vitamin D3
- PRP Balance Spray
- GS Tri-Flora Probiotics
• Numedica L-Glutamine Powder
• Numedica B-Replete
• Numedica NAC

en voor de bijnieren:
• Numedica AdrenaMed
• Numedica Corti-B Plex
• Numedica C-Bioflav 1000

Het is echt heel erg duur dus het heb dezelfde soorten gekocht bij iherb (voor de bijnieren heb ik nu alleen adrenal vitamine c en vitamine b die ik al voor dedarmen heb), alleen de Gluten Sensitivity Packs heb ik niet ergens anders kunnen vinden en die zijn nou net erg belangrijk. Wat ik kon vonden dat erin zit heb ik al ergens anders in zitten.
Verder heb ik er zelf nog Betaïne HCl aan te gevoegd.

Ik merk dat de spijsverteringsenzymen werken al heb ik nog wel steeds een brok en mijn keel en lager. En ik kan al beter ontgiften.
Ik wil die pupil test voor je bijnieren eens gaan doen. En ik denk niet dat ik een primair schildklier probleem omdat ik merkte dat ik gestrest werd van de jodium. Net na dat ik die van Debsy had over genomen, maar ik neem nog wel haar kelp en de jodium die zij had wilde ik erbij hebben voor een vriendin maar die hoeft het niet dus die neem ik wel over een paar jaar. Ik heb het nu na een hele tijd weer iets kouder gekregen (ik moet nog steeds een mijn temperatuur opnemen) dus ik denk dat die mijn bijnieren volgt.
 
En ik denk niet dat ik een primair schildklier probleem omdat ik merkte dat ik gestrest werd van de jodium.

Dat wil absoluut niet zeggen dat 'het' niet ligt aan de schildklier hoor.

Maar wat ongelooflijk veel supps Kaas. Heb je hiervoor heel veel gedaan om je darmen te helen, met voeding maar heb je het gevoel dat dat niet gelukt is?
 
Ja het is hel veel ik heb dus niet dit maar iets vergelijkbaars van iherb en vitamine d en omega 3 (zit o.a. in die Gluten Sensitivity Packs) heb ik al in de levertraan. Na 2 maanden neem je wel minder. Ik had hiervoor vooral op internet gezocht wat je nodig heb en uit geprobeerd. Ik merkte wel elke keer voor uit gang maar verder ging het niet, ik had duidelijk een protocol wat een geheel vormt nodig. Dat je dit allemaal moet nemen en dat het zo duur is daar kwam ik helaas daarna pas achter. Ik heb wel bouillon geprobeerd maar ik vind het niet lekker (die op het congres wel) al heb ik er nooit vlees bij in gedaan. En als je het bijvoorbeeld maakt met bieten of pompoen wat wel lekker is, krijg ik een reactie alsof ik te veel koolhydraten heb gegeten. En dat was ook niet handig omdat ik toen nog een koelkast deelde (ik ben er vanwege de prijs wel veel later mee begonnen). Ik heb nu wel een eigen koelkast maar die is wel kleiner dan die ik eerst deelde, blijkbaar kan er toch nog veel verschil zitten in gewone standaard kleine koelkasten. Ik heb ook zoveel moeite met alles dat een boek lezen nu echt niet gaat, het koste me al moeite om hiermee duidelijk te krijgen wat je nou moet doen.

Ik heb het dus inderdaad een hele tijd met voeding en wat supplementen geprobeerd, ik merkte allen dat mijn gezondheid verder achteruit ging kefir en rijst kan ik ook al niet meer tegen. Ik wil hiernaast ook nog gaan kijken of exorfine ook nog wat problemen geven. Spinazie heb ik in het begin met dit dieet ook niet mogen eten, maar toen ik het weer invoerde had ik niet daarop gelet. Ik laat het nu dus weer een tijdje weg. Ik heb nog wel een lange termijn project waar ik ook net mee ben begonnen en wat ook al voorzichtig resultaten geeft.

Ik heb tot 2012 ook nog wel een paar therapeuten bezocht en veel meer op internet er naar gezocht. Maar niet iets kunnen vinden en al helemaal niet binnen reisafstand zonder auto en geen treinstation in de stad waar ik woon. Het probleem is ook dat mijn geld al een paar jaar op is.
 
Mijn reactie is weg. Misschien per ongeluk uitgelogd. Komt de tekst dan onder 'gast' of is het gewoon weg?
 
@Pike, dit e-book kost bij Bol 7,50, maar nog steeds niet in het NLs.
Een paar jaar geleden heb ik het Paleodieet boek van Elizabeth Somer gekocht en dat sloeg bij mij niet aan.
Het AIP Paleo moet na de reguliere Paleo.
Ik denk dat ik ga voor Evert Berkelaar. Eerst voor de Basis en samen met het 21 dagen menu. Hopelijk kan ik dan ook snel die AIP bij hem aanschaffen.

Of
Mitchel van Duuren
Auteur van “de Paleo Revolutie”.

Paar dagen rust misschien.
 
Waarom zou je eerst paleo moeten doen en dan pas AIP?
Het AIP is vooral vervelend en lastig om te doen omdat je zo weinig dingen kan eten vooral in het begin maar echt moeilijk te begrijpen is het niet.
Ik kan het hier zo neer zetten, wat wel eten en wat niet.
 
@Kaas
Tja lastig en erg vervelend dat het nog niet zo goed gaat. Ik hoop dat wat je nu doet wel zal helpen.
Als ik jou was zou ik alle testjes doen die ik beschreven heb ook en vooral de temperatuur test. Je hebt er waarschijnlijk geen geld meer voor maar de cortisol speeksel test kan je ook veel info geven over wat wel en misschien niet het probleem is.
Vind je kippenbouillon ook niet lekker?
 
Ja ik moet even een lampje opzoeken en die thermometer te voor schijn halen. Die pupiltest moet het daar eerst donker voor zijn? of is alleen recht in je oog schijnen met het licht gewoon aan in de badkamer of overdag ook goed genoeg?

Ik ga ook even opnieuw beginnen met die supplementen denk ik (ik weet alleen nog niet waneer handig is met de rest dat ik doe). Ik heb in januari [MEDIA=youtube]9EKXbeLK36o[/MEDIA] gedaan. De eerste paar dagen ging het goed, maar daarna kreeg ik buikpijn, ik ben er na 2 weken daarom me gestopt. Ik kon me gelukkig niet in de smaak vinden die hij beschrijft. In het supplementen pakket van mij moet je de eerste twee maanden namelijk o.a. biest nemen om alles tot rust te brengen dat heb ik toen ook wel ervaren. Ik was er daarom ook mee gestopt omdat ik het al iets meer dan 2 maanden nam. Ik was al wel van plan om het nog een te keer nemen voor 2 maanden over een tijdje. Maar na die schoonspoelactie van mij heb ik het ook nog een tijdje genomen.

Ik maakte altijd bouillon van kippenbotten en voeten, ik zal het nog eens doen met een kippenbout en een paar kippenvoeten.
 
@Pike, in verschillende teksten over AIP kwam ik het advies tegen eerst de basis in te voeren voordat ik op het strengere AIP zou overstappen, omdat het ten eerste best moeilijk is om van ons traditionele eetgewoonte af te stappen en ten tweede omdat je na de basis de AIP misschien niet eens meer nodig hebt.

Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik in de war raak. Net als ik het denk door te hebben, kom ik weer iets tegenstrijdigs tegen.
Paleo = geen tarwe, geen granen (later toevoegen), minder koolhydraten, geen suikers en meer vet.
Het eerste wat ik dan in een recept zie is, volkorenbrood, rijst, magere melk.

Toch moet ik ergens beginnen. Maandag begin ik met gluten- en tarwevrij. Meer vet vlees en vis. Weinig koolhydraten deed ik al, maar ik ga dat in de gaten houden en later aanpakken. Suikers zijn er ook weer ingeslopen en zal ik zijdelings in de gaten houden en later aanpakken.

Ondertussen vond ik hier op het forum ook veel tekst van Mike dat heel duidelijk is. (Je zoekt je paard en zit erop.)
 
Je had toch al paleo gedaan?

Een paar jaar geleden heb ik het Paleodieet boek van Elizabeth Somer gekocht en dat sloeg bij mij niet aan



Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik in de war raak. Net als ik het denk door te hebben, kom ik weer iets tegenstrijdigs tegen.
Paleo = geen tarwe, geen granen (later toevoegen), minder koolhydraten, geen suikers en meer vet.
Het eerste wat ik dan in een recept zie is, volkorenbrood, rijst, magere melk

Dat is een stukje eigen invulling van het paleo idee daar moet je verder niet op letten.



 
@Pike, Nee, ik had het boek aangeschaft, maar er verder niets mee gedaan. Ik vond het te verwarrend met de dingen die ik op internet had gelezen.
Je kunt daar over heen lezen als je al bekend bent met een systeem, anders ga je inderdaad een eigen versie maken die dan vaak niet werkt.

Ik ben nu een week aan de H2O2 geweest en sinds gisteravond heb ik heel erg pijn aan de linkerkant van de onderrug. Ik zal toch geen nierbeschadiging oplopen? Heb jij er weleens iets overgelezen?

 
Maar hoe meer ik lees, hoe meer ik in de war raak. Net als ik het denk door te hebben, kom ik weer iets tegenstrijdigs tegen.
Paleo = geen tarwe, geen granen (later toevoegen), minder koolhydraten, geen suikers en meer vet.
Het eerste wat ik dan in een recept zie is, volkorenbrood, rijst, magere melk

Paleo is als basisfilosofie al tegenstrijdig, dus dit verbaast mij niets. Uiteindelijk komt iedereen uit op Weston Price!

Mike
 
Ja, ik weet eigenlijk ook niet waarom ik op dit forum zit en dan ga zoeken naar een andere leefstijl. Ben ik via een omweg waar ik al was.
 
Ja, ik weet het wel! Er staat nergens wat het protocol is. Daardoor ga je zoeken naar een dieet.
Maar het enige wat je hoeft te weten is vetten - eiwitten - koolhydraten als volgorde van belangrijke voeding. (ik hoop. dat ik het nu heb begrepen.)

 
(ik hoop. dat ik het nu heb begrepen

Nee.
Kijk hier eens:
http://volzicht.nl/natuurlijk-goed-...rijke-voedingsprincipes-volgens-weston-price/

Of de site van Co & Lia:
http://www.voedingisgezondheid.nl/Juiste_voeding.html





Ik ben nu een week aan de H2O2 geweest en sinds gisteravond heb ik heel erg pijn aan de linkerkant van de onderrug. Ik zal toch geen nierbeschadiging oplopen? Heb jij er weleens iets overgelezen?

Ik heb geen verstand van H2O2 maar ik kan mij zo voorstellen dat met al die medicijnen van jouw daar enige ongewenste interactie door kan ontstaan.
Ik weet het niet hoor, het is maar een optie.
 
Als je Weston price als uitgangspunt neemt en dan het volgende weglaat heb je het AIP:

Zuivel
Eieren
Granen
Zaden % Noten
Peulvruchten
Pseudo granen zoals quinoa, millit, rijst
Nachtschaden
Koffie en sommige thee soorten
Alcohol

 
Dank je, Pike. Dat puntsgewijze blijft misschien beter hangen. Die andere heb ik altijd open staan als ik ermee bezig ben. Er staat een onnoemelijke vracht aan info.

Wat betreft H2O2, ik zal wat minder nemen, kijken wat er gebeurt.
De medicatie van de leverarts heb ik al na 3 dagen gestaakt. Ik hield heel veel vocht vast, kortademiger.

Of ik het nu door heb of niet, ik ga morgen beginnen. Beter met fouten dan aanmodderen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.470
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan