Quote:
Van die rijstwafels met quinoa, boekweit of gierst zul je noch aankomen, noch zul je er veel voedingswaarde aan ontlenen.
Toch hebben rijstwafels wel een GI van 69-87 en een GL van 62! Dat zijn hoge getallen!
Quote:
Krenten is gedroogd fruit, en gedroogd fruit zijn suikerbommetjes. Zou ik niet eten. Alleen honing is ook al lekker.
Maar honing is eveneens een suikerbom, weliswaar met gezonde hulpstoffen en daarom verdiend het de voorkeur binnen de geconcentreerde suikerproducten. Wat je er ook in doet voor een zoete smaak (honing, diksap, ahornsiroop of wat anders), probeer het er niet te erg doorheen te roeren. Een heel klein beetje er doorheen roeren is genoeg om de 'zoetstof' te verdelen. Dan proef je de zoete smaak duidelijk en voldoende en heb je weinig zoets nodig. Te veel roeren zorgt dat de zoete smaak helemaal verdund wordt en opgaat in het geheel. Dan heb je veel 'zoetstof' nodig en krijg je dus veel suikers binnen. Als je gedroogd fruit gebruikt kan je de pap neutraal laten en geeft het fijnkauwen van stukjes fruit de zoete smaak. Ik zou dan wel voor gezonder gedroogd fruit kiezen, denk aan abrikozen of eventueel pruimen/vijgen. Abrikozen zijn erg gezond en bevatten veel nutriënten. Maar doe er dan weinig van in. Ik knip 1 of 2 abrikozen in stukjes per portie. Gebruik beter geen dadels of rozijnen want die bevatten flink veel suikers. En natuurlijk ook zeker geen gekonfijte vruchten kiezen.