@Ben, ja die STS is nu ook (weer) onder mijn aandacht. Een tijd terug ook wel bekeken en over gelezen, maar niets mee gedaan.
De reden waarom ik me in de terpentijn(olie) ben gaan verdiepen is het feit dat harsen, resins enz. al eeuwen lang gebruikt worden voor de gezondheid. Er zijn een aantal bekende voorbeelden hiervan: mirrhe, frankinscence (wierrook).
Terpentijn zelf is een belangrijk onderdeel (mijn idee zelfs HET onderdeel) van Haarlemmerolie.
Je kunt niet van alle harsen en resins olie destilleren. Maar daar waar men dat al wel van heeft gemaakt zijn uitgebreide studies gemaakt naar de werkzame stoffen. Veel van deze stoffen werken op de huid, uitwendig, zowel genezing als onderhoud. Anderzijds werken deze stoffen ook inwendig, anti-bacterieel, hormoonversterkend, of als drager zodat andere stoffen beter doordringen zoals naar de hersenen of andere organen.
Dat is DE reden waarom ik op zoek ging naar Diamond G in Europa. Dit merk is heel zuiver en wordt overal vermeld als het beste merk voor terpentijn.
Ik ga Tony's aanbevelingen over sage (salie), rosemary (rozemarijn) en andere olie ook verder onderzoeken.
Ja, er is nog heel veel van deze man wat ik nog niet gezien of gelezen heb, maar hij is wel een herbalist pur sang!