Tussendoortje

Wij eten bijna elke dag de zelf gemaakte bottenbouillon en het verveeld nooit. Waarom vraag je of er mensen zijn die het niet maken/eten? Het gaat er toch om wat jij wilt.

Het geniet inderdaad de voorkeur om het zelf te maken en dan lekker op te peuzelen. Je bent nu al zo lang aan het dubben om het zelf te maken, doe het nu gewoon eens.

Lia
 
Bouillon is niet alleen de basis van mijn soepen, (hoeft niet alleen bottenbouillon te blijven, kan ook preisoep, bloemkoolsoep etc etc worden) maar gaat door de saus en door stoofpotten, ik zou niet meer zonder kunnen.

 
@Tanja, ja ik heb heel weinig spijsvertering idd.
En val nu ook bijna flauw steeds, hihi, dat is niet okee.

@Poekie omdat ik de bottenbouillon wilde omzijlen maar dat is niet echt een optie merk ik al. En je zei 'doe het nu gewoon eens', ik was dus al begonnen.... zoals hierboven beschreven.

Maar zal dus 'n nieuwe poging moeten wagen.
 
Denk dat het vaak ook persoonlijk is wat bij je past. Krijg zelf koppijn van eieren, kaas, vette vis en bepaalde noten dus het is wel uitkijken met wat ik eet. Neem zelf tussendoor nog weleens rijstwafels met gistvlokken. Kost ook nog eens weinig en bestaat voor de helft uit eiwit dus dan kan ik er weer tegen.
En denk dat ieder voor zich moet bepalen of ie zich aan de bottenbouillon wil wagen.
Neem zelf ook losse thee, vaak toch lekkerder en niet zo'n kunststof zakje, zoals bij sommige merken.
 
Ik ben ook een beginner voor wat betreft de bottenbouillon. Ik gebruikte al wel eens schenkels of mergpijpjes om soep te maken, maar dat werd dan altijd afgemaakt met bouillonblokjes. Ik vind het nog moeilijk om hem goed op smaak te krijgen. Wij zijn gewend aan hartig en ik vind het nog een uitdaging om dat zonder bouillonblokjes te realiseren. Voor het gedeelte dat ik die dag opeet doe ik er wel soepgroenten bij, of ik maak er een (knol)selderiesoep van. Gebruiken in stoofpotten is inderdaad ook een goed idee.
Verder, gelet op de duur van het proces, zou ik het liefst een grote pan maken van een liter of 5. Mijn te kleine diepvries zit echter al tjokvol en ruimte voor een grotere of een extra diepvries heb ik helaas niet. Ik heb ergens gelezen dat je die bouillon wel een paar dagen kunt bewaren, maar ik vind het niet zo'n fris idee het langer dan een etmaal buiten de diepvries te bewaren.
Kortom: ik vind het nog een beetje klungelen met die bottenbouillon, maar het is wel iets dat ik graag als basisgerecht op het programma zou willen zetten.
 
Bouillonblokjes vervangen door Keltisch Zeezout. Net zo hartig.

Ik bewaar de soep 6 dagen in de koelkast. Ik heb tot nog toe geen enkel probleem ervaren met bederf.
 
Ik bewaar de bottenbouillons niet langer dan 3 dagen in de koelkast.

Alethea, er is toch wel ergens ruimte voor een mini diepvries? Zolder, schuur?

 
Wat is er gebeurd met gezond verstand? Hartig = zout. Bouillonblokjes zijn bijna niets anders dan zout. Dus wat gebruik je i.p.v. bouillonblokjes? Keltisch zeezout, net zoveel als je wilt! Bouillonblokjes bevatten ook smaakversterker (E621, gistextract) voor de 'vleessmaak'. Die krijg je natuurlijk via de botten en het soepvlees mee.

Zie je hoe we voor de gek worden gehouden? Eigenlijk willen we nog steeds allemaal die smaak proeven van Oma's Soep, maar de industrie heeft ons hiervoor een kunstmatig product verschaft i.p.v. het echte werk.

Mike
 
Keltisch zeezout. Dat is het enige zout dat ik nog in huis heb, maar ik begrijp dat ik daar iets minder zuinig mee mag zijn. De soep smaakt steeds een beetje flauw namelijk. Teveel zout is niet goed is mij altijd verteld. Ik was al aan het experimenteren met chili (gedroogde rode peper). Hoewel dat bijdraagt aan een lekkere soep, maar de typisch volle smaak van een bouillonblokje was dus nog niet gelukt. Ook is het toevoegen van een ossenstaart nieuw voor mij. Ben benieuwd wat dat met de smaak doet. E-nummers ben ik ook aan het schrappen inderdaad.

Ik woon in een appartement met een keuken van slechts 7 m2. De schuur is aan de krappe kant met al 4 fietsen en wat spullen die ik elders niet kwijt kan. Ik zal eens kijken wat daar nog te passen en meten valt.
 
Jouw bijnieren kunnen volop zout gebruiken, je zult merken dat je er kalmer van wordt. Zie het niet als zout, maar als mineralencomplex!

Mike
 
Alethea, Ik heb een keuken van 5,8 m^2 met daarin een deur naar de gang, badkamer en tuin en een wasmachine die half staat in wat vroeger de voorraadkast was maar nu dus een ketel en een wasmachine in zitten. Mijn diepvries met daarboven op de oven staan in de gang recht naast de keuken en de kapstok. Misschien heb jij ook zo'n stukje of nog wel een voorraadkast over of een kleine berging. Je kan uit een voorraadkast ook een paar planken halen en de rest van de kast nog gebruiken. Als de diepvries er niet helemaal in past kan je eventueel nog de deur er uit halen (en achterin de schuur of berging bewaren) en zelf van een houten plaat een halve deur voor erboven maken zodat de troep nog wel uit het zicht blijft, erg mooi zal het niet worden maar ik bedoel te zeggen dat er vast nog wel iets ruimte is.
Bovendien kan je ook een kleinere pan bouillon maken en een of twee bakjes in de diepvries (of vriesvakje dat je nu hebt, ik kreeg de indruk dat je wel iets hebt) stoppen.
 
Of je doet het gewoon wat simpeler. Maak een goede bouillon en kook die in tot een fond, die zeer sterk geleerd als hij is afgekoeld. Dat kan je gemakkelijk twee weken bewaren in de koelkast en neemt ook nog eens relatief weinig ruimte in.
 
Het is maar net hoe het is ingedeeld. Ik heb nog veel kleiner gewoond dan nu (het gehele appartement 50 m2 en daar woonden we met 3 personen), maar daar had ik veel meer effectieve ruimte dan hier.
Kleinere porties maken doe ik wel af en toe, maar ik zou liever af en toe een hele grote pan maken.

Hoe doe je dat hamster? Gewoon laten koken tot er voldoende water verdampt is?
 
@Alethea. je hebt zout en zout. gewoon keukenzout daar kan ik ook niet tegen maar keltisch zeezout is juist goed
 
Ja inderdaad gewoon inkoken. Als ik het inkook tot 1/4e van wat het was en ik laat het in een ronde kom opstijven kan ik er de volgende dag ondersteboven mee schudden wat ik wil, maar komt het er niet uit. Als het zo stijf is blijft het lang houdbaar in de koelkast.
 
Ik koop fond (kalf, kip, wild) bij de slager. Is toch ook gewoon ingekookte bouillon? Is wat duurder, maar kost minder tijd en ruimte. Gebruik ik voor soepen en sauzen.
 
oke, dank je wel jasper, die heb ik ook een paar keer gekocht, en idd minder werk.
maar het leek me zo weinig, dat is maar een klein bakje van 1,50 toch?
 
Interessant. Ik had er nog nooit van gehoord, fond. Ik ga dat proberen. Is het dan een goed idee om er gelatine bij te doen om het te binden?
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.519
Berichten
529.791
Leden
8.655
Nieuwste lid
Monique vdf Jacobs
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan