Komt een vader bij het consternatieburo.
Met toestemming vam de auteur die liever anoniem blijft.
"Vandaag met onze dochter van 8 weken naar het CB geweest. Tijd voor de 1e enting....not!
We hadden veel discussie verwacht maar niets was minder waar. De jeugdverpleegkundige begon uiteraard over de vaccinatie.
Uitgelegd dat we er veel over onderzocht hebben de afgelopen weken en dat ik de bijsluiter via het rivm vol ongeloof heb gelezen. (had hem bij me op mijn mobiel). Gevraagd of we hem samen konden doornemen.
De volgende punten kwamen natuurlijk aan de orde:
- Dat we volgens de bijsluiter vanzelfsprekend op de hoogte zijn van de inhoud van de bijsluiter. Waarom heb ik moeten zoeken naar de bijsluiter?
- Een hele rij met contra indicaties voor geven van vaccinatie. Er staat letterlijk: Geef de vaccinatie niet als... Natuurlijk de vraag gesteld wanneer ze onze dochter eerst gaan onderzoeken op een van deze contra indicaties voordat ze de vaccinaties krijgt.
- Dat je het vaccin niet mag gebruiken wanneer je allergisch bent voor de stof formaldehyde. Ik heb de volgende link laten zien: https://nl.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde#Eigenschappen en dan ook de gevaren logo's aan de rechterkant. Dit spuit je toch niet in een mens, laat staan een baby???
- De tekst" buiten bereik van kinderen houden" en "gooi dit vaccin niet in de prullenbak of gootsteen omdat het op een verantwoorde manier vernietigd moet worden zodat het niet in het milieu terecht komt. En wel in mijn baby?
- Dat er wordt gesproken over 'prikje' maar dat er hele zware bijwerkingen staan in de bijsluiter.
De reactie van CB wijkverpleegkundige: Ik sta echt met mijn mond vol tanden! Waar heb je die bijsluiter gevonden? Wacht, ik haal de bijsluiter die we hier gebruiken om te kijken wat hier in staat. (bleek uiteraard exact dezelfde te zijn). Ze snapte heel goed dat je met deze info en gezond verstand heel goed de keuze kunt maken om niet te vaccineren. Ze vond het goed dat we dit onderzocht hebben. Ze verteld dat er wel vaker mensen aangeven niet te vaccineren maar dat dit de eerste keer is dat er daadwerkelijk concrete argumenten liggen die zij in ieder geval niet kon weerleggen. Ze raadde ons aan dit voor te leggen aan het RIVM. (dat lijkt me zonde van de energie) Ze heeft ons zelf de papieren bijsluiter meegegeven om aan andere mensen te kunnen laten zien.
We hadden veel tegengas verwacht, maar ze leek zelf echt niet op de hoogte te zijn van de bijsluiter en leek hier zelf van te schrikken. Ze was verder heel open minded en we voelden ons zeer gehoord. Zou mooi zijn dat ze er verder nog iets mee doet, maar ik vrees dat het lopende band vaccinatie werk zonder mensen te informeren over de bijsluiter gewoon verder is gegaan de rest van de dag en de volgende dagen.
Met dank aan Door Frankema die afgelopen zaterdag in de lezing weer eens heeft benadrukt hoe absurd de bijsluiter is.
Ons meisje ligt nu lekker te slapen, nog exact hetzelfde als gisteren en de dag ervoor. Dit willen we zo houden!"