Zo, bovenstaand artikel wijst gelijk al op een mogelijke onderliggende wortel van mijn problemen.
Ik heb net (ook) een stoorveldonderzoek van mijn gebit laten doen in Soest.
Belangrijkste bevinding is al meteen bij binnenkomst duidelijk aan de hand van de rontgenfoto (toch maar laten maken) te zien kennelijk: die geimpacteerde verstandskies: -de enigstovergeblevene- linksonder, die moet eruit, luidt het toch wel redelijk dringende advies.
Die ingreep is wel een hachelijke zaak op mijn leeftijd als ik het goed begrijp, omdat die eventuele verwijdering niet zonder risico's is met name voor de zenuw die bij die kies in de buurt zit.
Die heet mandibulaire zenuw.
Als dit was gebeurd als ik nog in mijn adolescentie zat, dan was het kennelijk een peuleschil geweest.
Wel raar want ik las ook ergens van de hand van Hall Huggins dat kiesverwijderingen soms/vaak zelfs tot onvruchtbaarheid kunnen leiden bij mensen als ze dit laten doen.
Dus toen ik dat las, dacht ik: beter dan dus op latere leeftijd vanuit dat oogpunt.
De pijn in mijn linkerbovenbuik waar ik al 6 jaar mee loop, komt ook uit het nadere onderzoek, evenals mijn sinusklachten, maar hoe die precies waaraan gerelateerd is, is mij nog (maar niet lang meer) onduidelijk.
Wel weet ik inmiddels dat die neurovegetatieve prikkeling die continue aan de orde is bij mij door die geimpacteerde kies, dat die hormonale en humorale consequenties heeft voor mijn gezondheid, evenals gevolgen voor mijn zenuwstelsel dat geen rust krijgt zo.
En dat zal alleen maar erger kunnen worden, aldus Soest.
Ik heb nog een andere kies die "verdacht" is en die ook echt van zichzelf duidelijk voor mij aan die kies relateerbare pijnklachten geeft: maar ik krijg nog een rapport daarover.
Maar dat woord "verdacht" is minder erg in het vocabulair van de Soest-deskundige dan de klachten die voort zouden komen uit de geimpacteerde kies in de linkeronderkaak: waar ik dus niet direct pijnklachten van heb in de zin dat ik het gevoelsmatig kan relateren volgens mij.
In mijn linkeronderkaak waar de geimpacteerde verstandskies zit, heb ik juist geen pijn: maar dat zegt natuurlijk niet altijd iets gek genoeg.
Het is de zenuw die daar bekneld zit, die mijn lichaam op allerlei manieren verstoort, aldus onze expert.
Ik ben erg blij dat ik dit heb gedaan en ik kan het iedereen met gezondheidsklachten of anderszins ook aanraden.
Het gaat hier over iemand met hart voor de zaak en iemand met verstand van zaken, althans zo komt die persoon op mij over.
Een ras dat onderhand aan het uitsterven is lijkt wel.
Mikes eerdere recente bezoek bleef niet ongenoemd in het gesprek en evenmin het geweldige verhaal over het geboekte succes van het zelfaangekweekte secundaire Donkers-tandbeen.
"Als men maar de tijd hiervoor neemt."
Ik heb literatuurverwijzingen gekregen:
1.
Der Feind im meinem Mund: J. Lechner (goed leesbaar behalve dat het duitstalig is);
2.
Kavitaten bildende Osteolysen des Kieferknochens: J. Lechner
http://www.gamed.or.at/ademailbilder/neuerscheinung_lechner1011.pdf ;
3.
Wechselbeziehungen von Odontonen und Tonsillen zu Organen, Störfeldern und Gewebssystemen : Reinhold Voll , en
4.
Algemein-Erkrankungen durch Storfelder: Ernesto Adler.
Vraag is dus: als ik besluit die kies eruit te laten halen, door wie.
In NL is het niet zo makkelijk omdat ik iemand nodig heb die kaakchirurgische verrichtingen wil en ook kan verrichten (zonder die mandibulaire zenuw te raken: is dat wel mogelijk? anders ben ik wel de pineut: zo verder leven is voor mij ook geen pretje), maar dan wel op een ordentelijke wijze: ook met nadien de schoonmaak van de holte en dat het ligament er ook uitgehaald wordt.