Vit. B-12

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Romagi
  • Startdatum Startdatum
Quote:
Let er even op dat methylcobalamine de best opneembare variant is.


Niet helemaal waar, het is 1 van de best opneembare varianten. Er is ook een andere variant hydroxycobolamine, die prima opneembaar is.

O.a. te vinden in InterPlexus NutriSorb B12, een vloeibare B12. 1 Druppel per dag is voldoende.

 
En neem je die druppel dan in veysuyver ?

Ik kan me zo voorstellen dat je een B12 tekort krijgt als je maag het niet opneemt ,dus dan heeft innemen ook geen zin toch?

 
@ Mijnlijf

Vandaar dat er smelttabletten zijn die je onder de tong dient te laten smelten. Hierdoor wordt de vitamine B12 opgenomen via het mondslijmvlies, waardoor het maagdarmstelsel wordt omzeild, waar meestal de oorzaak van het B12-tekort ligt.

@ Vrysuyver

Het is niet zo eenvoudig als je denkt. Volgende link biedt meer duidelijkheid over de opneembaarheid van de B12-varianten

http://b12vitaminetekortpodium.blogspot.be/2011/06/vitb12-niet-alle-cobalamine-vormen-zijn.html

Quote:
Het voordeel van methyl- en adenosylcobalamine ten opzichte van cyano- of hydroxocobalamine is onder meer dat beide co-enzymen direct biologisch actief zijn zonder dat zij een hele transformatie keten hoeven te doorlopen naar de actieve cobalamine vormen. Onvolkomenheden in het traject van conversie c.q. omzetting in meerdere stappen van cyano- of hydroxocobalamine naar een biologisch actieve vorm door gebrekkige enzymwerking zijn mogelijk en niet ongewoon -- diverse patiënten kunnen één of meerdere stappen niet volledig dan wel onvoldoende maken.


De reële mogelijkheid bestaat dat B12 patiënt het aanbod cyano- of hydroxocobalamine niet volledig kan omzetten -- of slechts een minimale hoeveelheid naar één of beide actieve cobalaminen.

 
bijgaand de scan van het etiket

http://www.energeticanatura.com/WebRoot/Store/Shops/Energeticanatura/543F/8D42/3364/741A/3F2D/515D/3434/06BD/Label_Methylfolate_Plus.jpg

 
Hoi,

ik heb hier zitten doorlezen, maar er wordt veel aangeraden.

Gisteren op het congres raadde Sally aan voor ouderen om Vit. B12, Vit.C en levertraan te nemen. Nu weet ik al over de levertraan, en de Vit.C wat men daar het beste kan nemen.

Als ik nu Vit.B12 wil supplementeren, welke Vit.B12 is dan de beste?

 
hoi dorothebjs, ik gebruik de methylcobalamine. En dan in zuigtabletvorm: opname via het mondslijmvlies werkt het beste: dus niet doorslikken, maar wachten tot die is opgelost onder je tong.

 
Dank je Lievergezond voor de tip!

En dank je Tanja voor het compliment. Nou ik weet niet vanaf welke leeftijd het zou kunnen worden ingenomen (dus vanaf welke leeftijd Sally bedoelde). Misschien houdt het WAPF eten me wel jong, net zoals Mike gisteren over zichzelf zei.

Ik ben jammer genoeg toch niet meer de jongste, een jaar jonger dan Mike....dus tel uit je winst :?

 
Volgens mij wordt het aangeraden (als je geen klachten hebt) boven de 60, dus heb je nog even.

 
Ik slik al een tijdje methylcobalamine en zojuist hoorde ik iemand zeggen dat haar arts haar gevraagd had of ze daar misschien jeuk van had. Ik heb nogal veel jeuk! Dus het zou mij niet verbazen als dat de boosdoener is bij mij. Lees ik net ook nog dit:

Uiteraard kunnen zich net als bij elke medische behandeling bijwerkingen voordoen: af en toe komen overgevoeligheidsreacties zoals acné, netelroos en jeuk voor, zeer zelden anafylaxie. Overstappen op een ander merk, een andere vorm van cobalamine of tabletten kan in zulke gevallen uitkomst bieden. http://stichtingb12tekort.nl/wetenschap/stichting-b12-tekort-artikelen/behandeling-met-hoge-doseringen-vitamine-b12-vrees-voor-overdosering-is-ongegrond/

Sjonge, die netelroos heb ik pas ook nog gehad, wel ook in het hooikoortsseizoen, maar dan nog.
Normaliter heb ik geen netelroos, ook niet in het hooikoortsseizoen.
Dat kan geen toeval meer zijn.
Ik ga acuut stoppen.
 
Hoi

Ook hier een geval van B12 te kort.
Eindelijk na een lange tijd met vage klachten een bloed test gedaan waarin een te kort naar voren kwam. De ha adviseerde injecties maar hier wil ik niet aan beginnen.
Zei haar dat ik zelf eerst het een en ander wil uitzoeken.
Na hier en daar wat gelezen te hebben merk ik dat ik toch al lange tijd een te kort heb.
Heel moe, slecht kunnen concentreren, geheugen als een zeef, veel haar uitval, zicht aan 1 oog wat snel achter uit gaat en gewichts verlies zonder daar iets voor te hebben gedaan.

Nou heb ik begrepen dat het begint bij langdurige stress, Uitgeputte bijnieren, te kort aan maagzuur waardoor er haast geen opnamen mogelijk is.

Oke tot nu toe begrijp ik het (denk ik). Stress verminderen, bijnieren aan gaan pakken en het maagzuur gaan aanvullen.
Maar is het dan ook nog nodig om naast deze maatregelen extra b12 te gaan slikken?
Of heeft dat geen nut als die andere problemen nog niet zijn aan gepakt?

Ik zag ook even een arts voorbij komen Hans Reinen. Raden jullie mij dit aan omdat ik een vlink te kort heb.

Hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en dit met mij willen delen.

Alvast bedankt voor de reacties.


 
@ Lievergezond

Na een drukke periode vind ik pas nu je terugkoppeling. Wellicht ben je overgevoelig voor 1 van de hulpstoffen die in de B12 zat.

Meer hierover zie volgende link
http://www.menssana.nu/pages/nl/vitamine-b12-tekort-nieuw/behandeling.php

@ pautje

Stress verminderen, bijnieren aan gaan pakken en het maagzuur gaan aanvullen. Maar is het dan ook nog nodig om naast deze maatregelen extra b12 te gaan slikken? Of heeft dat geen nut als die andere problemen nog niet zijn aan gepakt?

Wellicht zit je met een B12 opnamestoornis door een lichamelijke oorzaak. Concreet gezien betekent dit dat het deel van de dunne darm die de B12 opneemt niet optimaal functioneert. In sommige gevallen kan de verklarende factor op grond van enkele testen eenvoudig achterhaald worden. In andere gevallen niet. Voor de maag wordt dan gekeken naar de intrinsieke factor Antistoffen, maar niet naar het maagzuur.

Om meer inzicht in deze materie te krijgen bijgaande link als toelichting
http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/ik-heb-een-b12-tekort-wat-nu/oorzaken/

In aanvulling op het maagzuurverhaal kan er ook een exocriene pancreasinsufficiëntie spelen wat regulier gezien niet in de diagnose meegenomen wordt.

Exocriene Pancreas Insufficiëntie (EPI)

Tekorten van vitamine B 12 kunnen in enkele gevallen ook ontstaan door een eiwitsplitsingsprobleem (door een tekort aan maagzuur en pepsine in de maag) en in het verlengde hiervan door langdurig gebruik van maagzuurremmers. Ook kan een B12-tekort veroorzaakt worden door een verminderde alvleesklierwerking (exocriene pancreas-insufficiëntie).

Exocriene Pancreas Insufficiëntie (EPI) is het tekort schieten van het afscheiden van de spijsverteringsenzymen door de alvleesklier (pancreas). Hierdoor ontstaan er spijsverteringsproblemen. De alvleesklier heeft globaal twee hoofdfuncties: een endocriene- en een exocriene functie. De endocriene functie bestaat hierin dat de pancreas het hormoon insuline aan de bloedbaan afgeeft(daarom endocrien) dat nodig is om het bloedsuikergehalte te verlagen.

De exocriene functie bestaat erin om de spijsverteringsenzymen aan de darm af te geven (daarom exocrien) die nodig zijn om het dagelijkse voedsel goed te kunnen verteren.
Bij EPI worden er dus onvoldoende spijsverteringsenzymen geproduceerd. Het betreft de volgende enzymen:
•Lipase. Lipase is nodig om vetten te kunnen verteren.
•Amylase. Amylase is nodig om koolhydraten (suikers) te kunnen verteren.
•Trypsine en chymotrypsine (Trypsine, chymotrypsine en peptidasen zijn nodig om eiwitten te kunnen verteren).
•Aminopeptidasen

Je geeft aan dat je heel wat afgevallen bent. Hier vraag ik me mede op basis van de ervaringen bij onze zoon en het bovenstaande verhaal af of :
1. er voldoende voedingsstoffen door het lichaam worden opgenomen
2. er al dan niet een combinatie is van een B12 tekort met een niet goed werkende pancreas.

http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=475&cod=17&page=

Bij onze zoon hadden de testen nl. uitgewezen dat er geen problemen waren met de intrinsieke factor & geen helicobacter pylori en geen coeliakie aan de orde was.

Vandaar dat we Dr. Reijnen geraadpleegd hebben. Inmiddels zijn we zover dat de pancreas weer goed functioneert en de dosering pancreasenzymen kunnen afbouwen.

Hij eet goed en is het afgelopen half jaar opvallend gegroeid en komt tevens in gewicht aan. Zijn fysiek is in positief opzicht geëvolueerd en de diagnose van DCD blijkt na een periode van 3 jaar niet te kloppen. Momenteel werken we aan het structureel wegwerken van zijn leesproblematiek welke volgens de dokter hoofdzakelijk verklaard wordt door het door B12 tekort veroorzaakte verminderd visueel waarnemingsvermogen wat volgens hem een probleem is dat hij zal overgroeien. Het goede nieuws is dat we erop tijd zijn en ik hem momenteel passend kan aansturen door middel van reflex integratie, visuele training en vooral veel samen te oefenen.
 
Na lang zorgvuldig onderzoek, slaagde arts Hans Reijnen erin het grote probleem van het Vitamine B12-tekort bij zijn patiënten op te lossen.

En die oplossing bleek, zoals wel vaker, heel slim en simpel. En relatief goedkoop. Want na dagelijkse toediening van de twee juiste vormen van Vitamine B12 in zuigtabletvorm in een bepaalde volgorde konden vele (echt ernstige) gezondheidsklachten, zowel geestelijk als lichamelijk, van zijn patiënten in relatief korte tijd eindelijk, deels of zelfs in zijn geheel, worden opgelost.

Want via die juiste, zorgvuldig geselecteerde, zeer effectieve vitamine B12-zuigtabletten in de mond, omzeil je dus in één klap dat lastige probleem van het niet kunnen omzetten van vitamine B12 via de dunne darm naar de bloedbaan. In de mond komt vitamine B12 direct via het mondslijmvlies in de bloedbaan. En dan kan het eindelijk weer zijn werk gaan doen.

bron

wat vinden jullie van deze b12?


Ik zie wel dat er natuurlijk smaakaroma kers in zit, weet niet of dit kwaad kanl natuurlijk niet ideaal.
Volgens een homeopatisch arts was dit middel goed om te nemen.

Ik heb al eerder advies gevraagd omtrent supplementen hier; kreeg toen de blog van bananenjam (heel fijn- heb de orgaanmix toen besteld en fulvinezuur), daar stond b12 niet tussen.
 
Laatst bewerkt:
wat vinden jullie van deze b12?


Ik zie wel dat er natuurlijk smaakaroma kers in zit, weet niet of dit kwaad kan.
Volgens een homeopatisch arts was dit middel goed om te nemen.
Doe soms een kuurtje B12 en kies dan altijd voor deze. Volgens mij is het beste om de combi met Methyl 3000 te nemen:

Of apart te bestellen:
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.147
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan