@ Lievergezond
Na een drukke periode vind ik pas nu je terugkoppeling. Wellicht ben je overgevoelig voor 1 van de hulpstoffen die in de B12 zat.
Meer hierover zie volgende link
http://www.menssana.nu/pages/nl/vitamine-b12-tekort-nieuw/behandeling.php
@ pautje
Stress verminderen, bijnieren aan gaan pakken en het maagzuur gaan aanvullen. Maar is het dan ook nog nodig om naast deze maatregelen extra b12 te gaan slikken? Of heeft dat geen nut als die andere problemen nog niet zijn aan gepakt?
Wellicht zit je met een B12 opnamestoornis door een lichamelijke oorzaak. Concreet gezien betekent dit dat het deel van de dunne darm die de B12 opneemt niet optimaal functioneert. In sommige gevallen kan de verklarende factor op grond van enkele testen eenvoudig achterhaald worden. In andere gevallen niet. Voor de maag wordt dan gekeken naar de intrinsieke factor Antistoffen, maar niet naar het maagzuur.
Om meer inzicht in deze materie te krijgen bijgaande link als toelichting
http://stichtingb12tekort.nl/vitamine-b12/ik-heb-een-b12-tekort-wat-nu/oorzaken/
In aanvulling op het maagzuurverhaal kan er ook een exocriene pancreasinsufficiëntie spelen wat regulier gezien niet in de diagnose meegenomen wordt.
Exocriene Pancreas Insufficiëntie (EPI)
Tekorten van vitamine B 12 kunnen in enkele gevallen ook ontstaan door een eiwitsplitsingsprobleem (door een tekort aan maagzuur en pepsine in de maag) en in het verlengde hiervan door langdurig gebruik van maagzuurremmers. Ook kan een B12-tekort veroorzaakt worden door een verminderde alvleesklierwerking (exocriene pancreas-insufficiëntie).
Exocriene Pancreas Insufficiëntie (EPI) is het tekort schieten van het afscheiden van de spijsverteringsenzymen door de alvleesklier (pancreas). Hierdoor ontstaan er spijsverteringsproblemen. De alvleesklier heeft globaal twee hoofdfuncties: een endocriene- en een exocriene functie. De endocriene functie bestaat hierin dat de pancreas het hormoon insuline aan de bloedbaan afgeeft(daarom endocrien) dat nodig is om het bloedsuikergehalte te verlagen.
De exocriene functie bestaat erin om de spijsverteringsenzymen aan de darm af te geven (daarom exocrien) die nodig zijn om het dagelijkse voedsel goed te kunnen verteren.
Bij EPI worden er dus onvoldoende spijsverteringsenzymen geproduceerd. Het betreft de volgende enzymen:
•Lipase. Lipase is nodig om vetten te kunnen verteren.
•Amylase. Amylase is nodig om koolhydraten (suikers) te kunnen verteren.
•Trypsine en chymotrypsine (Trypsine, chymotrypsine en peptidasen zijn nodig om eiwitten te kunnen verteren).
•Aminopeptidasen
Je geeft aan dat je heel wat afgevallen bent. Hier vraag ik me mede op basis van de ervaringen bij onze zoon en het bovenstaande verhaal af of :
1. er voldoende voedingsstoffen door het lichaam worden opgenomen
2. er al dan niet een combinatie is van een B12 tekort met een niet goed werkende pancreas.
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=475&cod=17&page=
Bij onze zoon hadden de testen nl. uitgewezen dat er geen problemen waren met de intrinsieke factor & geen helicobacter pylori en geen coeliakie aan de orde was.
Vandaar dat we Dr. Reijnen geraadpleegd hebben. Inmiddels zijn we zover dat de pancreas weer goed functioneert en de dosering pancreasenzymen kunnen afbouwen.
Hij eet goed en is het afgelopen half jaar opvallend gegroeid en komt tevens in gewicht aan. Zijn fysiek is in positief opzicht geëvolueerd en de diagnose van DCD blijkt na een periode van 3 jaar niet te kloppen. Momenteel werken we aan het structureel wegwerken van zijn leesproblematiek welke volgens de dokter hoofdzakelijk verklaard wordt door het door B12 tekort veroorzaakte verminderd visueel waarnemingsvermogen wat volgens hem een probleem is dat hij zal overgroeien. Het goede nieuws is dat we erop tijd zijn en ik hem momenteel passend kan aansturen door middel van reflex integratie, visuele training en vooral veel samen te oefenen.