Vitamine D

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ikie
  • Startdatum Startdatum
hoi San, ja het schijnt (ik heb er geen verstand van) dat je beide vitamine D-metabolieten moet laten testen: zowel Vit.D3(25-OH) als de Vit.D 1,25-dihydroxy. Nogmaals ik ben er niet bekend mee verder hoe dat zit.

 
ik heb laatst ergens een artikel gelezen op internet waarin de auteur beweerde dat vitamine D bijslikken juist niet goed is. En toen ik het las vond ik het ( ingewikkeld maar ) wel logisch. Even zoeken..... Voila : http://gotmag.org/the-vitamin-d-controversy/ Ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan zeggen. De tekst sluit in ieder geval wel goed aan bij de WAPF ideeen.

 
Ik had een vit. D waarde van 17...dus ik krijg nu spuiten bij Ron Velthuis.

Ik heb een vrij blanke huid en word moeilijk bruin..

Dia

 
Vit d nemen op zichzelf zorgt ervoor dat je je vit a reserves opmaakt. Levertraan met boterolie is the only way to go. Verwacht op het noordelijk halfrond maar niet genoeg vit d te krijgen van zonlicht: alleen midden in de zomer in het midden van de dag zijn de omstandigheden goed. Dus je zou moeten verhuizen naar rond de evenaar wil je genoeg vit d van zonlicht krijgen.

[URL]http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/seafood-to-sunshine[/URL]

[URL]http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/miracle-of-vitamin-d[/URL]

[URL]http://www.westonaprice.org/fat-soluble-activators/nutritional-adjuncts-to-the-fat-soluble-vitamins[/URL]

Brian

 
Zonne dank je wel voor het posten van het artikel over magnesium,

ik ga ermee aan de slag!

De juiste levertraan heb ik al, de milde leverreiniging doe ik al, maar ik had de hele tijd het gevoel dat er iets ontbrak. Ik ga zo meteen een voetenbad nemen!

En misschien ook nog even onder de zonnebank...

 
@ Dia: ivm die lage vitamine d-waarde: gebruikte je levertraan ondanks de lage d-waarde?

Zoja hoevaak/hoeveel en hoelang al?

 
Quote:
Ik had een vit. D waarde van 17...dus ik krijg nu spuiten bij Ron Velthuis.

Ik heb een vrij blanke huid en word moeilijk bruin..

Dia



Vraag dan meteen aan Ron om wat magnesium erbij te doen. Heb ik ook gehad bij hem, ik ben later zelf verder gegaan met magnesium chloride olie.

 
Ik gebruik al jaaaaaren magnesiumolie.

en ja...ik heb steeds levertraan gebruikt.2 x per dag een theelepel.

Toen ik de eerste keer bij Ron kwam en nog niet zo lang vet at, was mijn vit. D

wel hoog, dus ik weet ook niet hoe het komt.

Ik merk het effect van die spuit bijna meteen.

Geen pijnlijke benen meer ...en geen krampen..vooral die laatste heb ik met rijkelijk magnesium voor het slapen gaan heel veel.

Als de vit. D spuit erbij zit is het weer voor een paar maanden over.

Ben iedere dag wel 1 uur buiten, gehele jaar door.

Als iemand er meer over weet hoor ik het graag.

Dia.

 
Hoe zit dit met kleine kinderen?

Ze krijgen van mij alleen de levertraan...

Maar ik begin nu na deze berichten gelezen te hebben te twijfelen of ze wel voldoende binnen krijgen.. (1,5 jaar en 4 jaar zijn ze) dus ze schijnen ook meer vit. D nodig te hebben als volwassenen..

Wat raden jullie aan?

 
Lees even die link die ik plaatste ..... vit D tekort heeft volgens die link te maken met een tekort aan magnesium

 
Ik spray elke avond met de magnesiumolie, al heb ik er een hekel aan. Ik spray het nu op mijn voeten, dan is het iets minder vervelend dan op de buik/rug. Bij kinderen zou ik het sowieso op de voetjes doen ivm jeuk/prikken.

 
Quote:
vit D tekort heeft volgens die link te maken met een tekort aan magnesium


Indirect. Magnesium maakt calcium oplosbaar in het bloed, zodat de calcium niet kristalliseert en onbruikbaar wordt voor het lichaam. Vit. D is op zijn beurt weer verantwoordelijk voor de opneembaarheid van calcium. Magensiumtekort wordt vooral veroorzaakt door te weinig magensium in de voeding en door een hoge mate van stress.

Mike

 
Dit schrijft Ron Fonteine in zijn nieuwsbrief over de verschillende typen vitamine D: die in de lever en die in de nieren wordt aangemaakt:
Quote:
voorbeeld. Je hebt typische winterklachten. Dus je regulier medicijnman vermoedt een D tekort, mede aangewakkerd door de vele onderzoeken die relaties laten zien tussen D tekort en chronische klachten. Dus patiënt zit te laag en dokter heeft de fastfood oplossing, een quickfix, een hoge dosis ineens. Meestal 50.000IE.

Maar wat de dokter misschien niet altijd beseft is dat de gewone D weinig zegt, het betreft de voorraad in je lever. In de nieren wordt echter een actieve vorm gemaakt, calcitriol. Je kunt een te lage gewone D hebben maar toch vreemd genoeg een te actieve nier en te hoge actieve D. Dus de vraag is dan, want gebeurt er met die megadosis D ineens. Als de nieren teveel actief maken dan heb je een probleem, kalk kan zich dan afzetten in zacht weefsel met alle gevolgen van dien.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Frappant is ook dat nachtschade producten zoals tomaten ook deze stof bevatten, blijkbaar zet de plant het zonlicht direct om in de actieve vorm. Mensen met slecht werkende nieren kunnen soms juist te laag actief hebben waardoor je kalk niet goed

kunt opnemen.

M.b.t. die actieve vorm heb ik een artikel op supervoeding.com gezet waarin onder andere staat:

Calcitriol is een zeer krachtig hormoon, duizenden malen krachtiger dan vitamine D3. Men zegt dat calcitriol het krachtigste hormoon is in het menselijk lichaam. De productie van calcitriol wordt zeer nauwsluitend gereguleerd door de nieren. Waarom moet die zo goed gereguleerd worden ?

Calcitriol signaleert de ingewanden om calcium uit onze voeding te absorberen. Terwijl we absoluut calcitriol nodig hebben om onze stevigheid van de botten te kunnen behouden, leidt een te veel aan calcitriol van enigerlei bron tot hypercalcemia - wat ook hoog calciumniveau in het bloed genoemd wordt.

Het lichaam heeft deze situatie niet graag en wil het calciumniveau zo snel mogelijk weer terug tot normaal brengen, omdat een onbalans van de mineralen in het bloed speciaal ook het hart effectueert. De snelste oplossing voor het lichaam is om deze surplus aan calcium in de zachte weefsels af te zetten. Elke hypercalcemie episode duurt waarschijnlijk maar zeer kort, alhoewel laat iedere episode een kleine afzetting achter. Na verloop van langere tijd leiden deze afzettingen tot een toestand die calcinose heet.

http://www.leefbewust.com/061213.htm

Ik ken iemand die van de daken roept dat vitamine d3 zo slikken vragen om moeilijkheden kan zijn om de reden dat je dan verkalking krijgt.

Maar dan snap ik de vele onderzoeksuitkomsten niet meer die zeggen dat bijgeslikte vitamined3 supplementen echt goed kunnen zijn voor een mens.

 
Lievergezond.

Ik neem aan dat calcium afzetting door te hoge actieve D3 niet ten koste gaat van de bot structuur?

Want deze afgezette calcium is te veel op genomen uit voeding als ik het dus goed begrijp, terwijl calcium uit bot geleend word als de actieve D3 te laag is.

Wat nachtschade (allemaal?) betreft, begrijp ik goed dat die de actieve vitD bevatten?? Dat is dus de meest belangrijke vorm en zit in planten nog wel?!

Verder, als er bloed geprikt word voor onderzoek word er dus standaard naar de niet actieve D3 gekeken?

En als je de actieve wil weten moet dat specifiek gevraagd worden?

Het zou misschien goed kunnen zijn dat mensen met een hoog D3 een laag actieve D3 hebben.. de D3 blijft hoog door dat er niet voldoende actief gemaakt word.

En mensen met laag D3 luist een hoog(er) actieve D3 door wel goede omzet, en krijgen vervolgens een overdosis D3 omdat er vernomen word dat de D3 te laag is.. wat denk jij van dit/mijn gedachten goed?

In je link naar Wikipedia:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitamine_D

Is nog iets heel interessants te lezen met betrekking tot de omzet van D3 naar actief D3.

Quote:
Tegenwoordig wordt vitamine D3 vaak beschouwd als prohormoon, omdat het pas na omzetting (hydroxylatie) in lever en nieren in de actieve vorm (calcitriol) wordt omgezet


En als je dan op (hydroxylatie) klikt is dit te lezen:

Quote:
De biochemische hydroxylering wordt meestal door specifieke enzymen, zogenaamde hydroxylases, uitgevoerd waarbij meestal ascorbinezuur (vitamine C) als noodzakelijke co-factor optreedt.


VitC maken we niet zelf is iedereen bekend, maar is voor de omzetting wel heel belangrijk begrijp ik, het kan zijn dat mensen met te laag actieve D een hogere constante dosis vitC hun aardig kan helpen met het verhogen van actieve D?

En bij de mensen met hoge D3 een verlaging oplevert van de D3 door stijging actieve D3?..

 
Ok ik had bij calcium afzetting meer het beeld van afzetting in gewrichten enzo maar op botten zelf ook dus, logisch.

 
Tandsteen is dus een teveel aan calcium. En dat kun je oplossen door magnesium. Ik spray elke avond flink met magnesiumolie, en toen ik dat nog niet zo lang deed had ik in mijn bloed al een redelijke waarde. Toch heb ik last van tandsteen. Wat kan ik daar nog meer tegen doen??

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.516
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan