Vitamine D

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ikie
  • Startdatum Startdatum
Hallo, ik dacht dat vitamine k belangrijk was om het kalk in het lichaam naar de botten te transporteren. Klopt dat?

 
Quote:
Hallo, ik dacht dat vitamine k belangrijk was om het kalk in het lichaam naar de botten te transporteren. Klopt dat?



Ja dat klopt. Ook volgens wetenschappelijk onderzoek waaronder o.a. de 'Rotterdam study'

 
Borium schijnt ook erg belangrijk te zijn voor de calciumbalans en het komt niet voor in vlees...ik vraag me af of het wel in rauwe melk voorkomt, het zit wel veel in plantaardig voedsel.

www.natuurlijkerwijs.com/mineralen.htm

 
San.

Misschien heb je het al.gelezen:

http://www.google.nl/url?sa=t&s...DQ&usg=AFQjCNHy2h89T5eoGsj8wHdxVdZ3angjUQ

Verder heb ik gewoon de cod liver oil en neem ik dij een maaltijd dat veel vet bevat en melk.

Bedankt mike.

Maar wat vond je van de rest van mij. Post?

Met name deze:
Quote:
Het zou misschien goed kunnen zijn dat mensen met een hoog D3 een laag actieve D3 hebben.. de D3 blijft hoog door dat er niet voldoende actief gemaakt word. En mensen met laag D3 luist een hoog(er) actieve D3 door wel goede omzet, en krijgen vervolgens een overdosis D3 omdat er vernomen word dat de D3 te laag is.


Wel in de situatie dat de betreffende persoon wel gewoon voldoende D3 binnen krijgt natuurlijk.

Het zou verklaren waarom er regelmatig gezegd word dat de D3 waarde te laag is sinds er begonnen is met levertraan.

 
Traditional dutch man,age 49,in wintertime 25-OH vitamine D 184 nmol/l.

Te veel? Wie het weet mag het zeggen.

Onnodig hoog? Misschien.

Momenteel volg ik weer eens verschillende personen die zich erin verdiept hebben en wacht nog even af met mijn eigen conclusie. Maar sinds ik niet kijk op een onsje lever meer , waan ik me aan de veilige kant.

ad

 
@ Ad:

Quote:
De Normaalwaarden 25(OH)D in het Maxima Medisch Centrum (MMC) Eindhoven:

deficiëntie.................. 0 - 12,5 nmol/l

onvoldoende............. 12,5 - 50 nmol/l

hypovitaminose D.... 50 - 100 nmol/l

voldoende...............100 - 250 nmol/l

toxisch..................... >250 nmol/l

De normaalwaarde van vitamine D in de actieve vorm ....

dus 1,25(OH)2D : is (bij MMC): 71-156 picomol per liter (pmol/L)


Niets om je druk over te maken lijkt me.

 
En wat doet calcium als die kristaliseert ( door magn tekort ) ? Is dan het gevolg ook calciumafzettingen, tandsteen etc. Net zoals bij teveel vit D3 ?

 
Ik heb bloed geprikt en er is gekeken naar vitamine D. Ik heb begrepen dat veelal gekeken wordt naar 25-OH-vitamine D, maar bij deze analyse is gebruikt gemaakt van de 1,25OH (uitslag = 50 nmol/l). Ik kan niet terugvinden hoe zinvol het is om alleen naar 1,25OH te kijken en wat hier de referentiewaarden van zijn. Wie wel?

 
@aukjesieben, normaal wordt alleen gekeken naar de D(25OH).

Alleen in speciale gevallen, bijvoorbeeld om de oorzaak van een afwijkende calciumspiegel te kunnen achterhalen, heeft het zin om te kijken naar de D(1,25OH), in samenhang met een bepaling van calcium en bijschildklierhormoon.

In veel gevallen waarbij artsen om een bepaling van de D(1,25OH) vragen, blijkt sprake te zijn van een vergissing.

Heeft de arts in jouw geval een speciale reden om naar de D(1,25OH) te kijken voor zover je weet?

Je schrijft dat de uitslag 50 nmol/l is, maar dat lijkt me heel stug, want de uitslag is normaal gesproken zo'n 1000 keer zo laag.

Eekhoorn (moderator www.vitamineD-forum.nl)

 
Nou, dat is toch ook vreemd hè?! Ik ben een week geleden geprikt en toevallig was dat de allereerste dag dat het bloed onderzocht zou worden in het ziekenhuis zelf; normaal gesproken sturen ze het voor een vitamine D bepaling op naar een laboratorium. Maar aangezien er steeds vaker de vraag was om te prikken op vitamine D gingen ze het nu zelf doen. De vraag is nu of ze bewust op die 1,25OH prikken, of niet, en zo ja of de parameters wel kloppen die ze doorgeven. Dat wordt nog een hele klus waarschijnlijk om dat aan mijn eigen huisarts uit te gaan leggen...

 
En sorry, even vergeten te vermelden; er is geen reden om specifiek naar die 1,25 OH te kijken, ik denk inderdaad dat het een vergissing is. Samen met de vreemde waarde van 50 nmol is de kans groot dat er een vergissing is gemaakt.

 
Hoe kan je het beste vitamine D toevoegen als die waarde te laag is bij bloedonderzoek en je al levertraanolie gebruikt ? Vitamine D in combi met vitamin K2 ?

 
Quote:
Hoe kan je het beste vitamine D toevoegen als die waarde te laag is bij bloedonderzoek en je al levertraanolie gebruikt ? Vitamine D in combi met vitamin K2 ?


Door het gebruik van een veilige zonnebank met een electrische ballast i.p.v. een magenetische, in verband met de elektromagnetische straling.

Indien dit niet mogelijk is eventueel D3 supplementeren.

 
Quote:
Interestingly, new research shows that carnivorous animals who cannot make vitamin D in their skin actually get all of the vitamin D they need from the meat they eat. This finding has led to improved understanding of food-based vitamin D. For the longest time, meat was not considered a good source of vitamin D, primarily because it was so difficult to measure that we didn’t think it contained useful amounts.

"Most of the assays that have been published up until very recently listed no vitamin D content for beef, pork, poultry, etc. Things are changing in lots of ways, [for starters], we have a much better way of measuring vitamin D than we did back then. We're now finding vitamin D present in [food] at quantities that are biologically meaningful...

My best guess – and I'm going to qualify that by saying 'guess,' because this is a moving target and we don't have all the data we need yet – is that the average adult today living in the central part of the US is getting 1,500 to 2,000 international units from food—unrecognized sources of food. They get less than we use to think from the sun... Most of us – professionals, wage slaves, workers of one kind or another – we're indoors. Not very many of us work outdoors and not very many of us get sun exposure in mid-day, and that's when you make your vitamin D."

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/02/01/daily-vitamin-d.aspx?e_cid=20150201Z1_SNL_RTL_C_art_1&utm_source=snl&utm_medium=email&utm_content=art1&utm_campaign=20150201Z1_RTL_C&et_cid=DM68190&et_rid=826736719

 
Wauw, er gaat mij mij een lichtje branden! Als kind veel longontsteking...tótdat we (tegen advies van artsen in, ik zou het te benauwd hebben in de tropen)..we naar Indonesië verhuisden. Nooit was ik daar ziek! Ook na afgelopen zomer (veel in de zon geweest, heel weinig gesmeerd)...veel energie! Het zou me niet vebazen als het (mede) een vit d verhaal is. Lastig blijf ik vinden: hoe dan en hoeveel dan. OOk als ik mń bloed laat prikken, blijft voor mij even de vraag wat wijsheid is qua dosering. (in een andere post gaf ik al aan een mega dosis voorgeschreven gekregen te hebben). Dat wil ik niet klakkeloos doen. Ook mijn kinderen zou ik graag extra geven, maar twijfel een beetje of dat 'zomaar' een goed idee is.

 
Mare, val nou niet te veel voor dat geroep op internet van mensen die één enkele isolaat in hoge dosissen aan prijzen..

Vaak is het synthetisch en er word volledig voorbij gegaan aan de synergetische werking van nutriënten.

In synergie heb je waarschijnlijk helemaal niet van die belachelijk hoge dosissen nodig dus neem de levertraan en voedsel je goed met natuurlijke voeding.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.511
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan