Vlees en melk in Belgie

Iklustvet

New member
De slager waar ik altijd ging, Veeakker in Leuven is ineens van de ene op de andere dag dicht. Nu heb ik een lege vriezer en ik weet niet waar ik nu terecht kan voor grasgevoerd vlees, botten, lever etc. Dit was ook 45 min enkele reis maar nog te doen voor een keer in de maand. Het hoeft niet dichtbij te zijn, als het maar goed is.

Ik woon in Belgisch limburg, zijn er hier mensen uit Belgie met tips? Mijn quest naar rauwe melk heeft ook nog niks opgeleverd, de koeien eten hier mais en soja. Er zijn 24 biomelkveehouders in Belgie maar geen enkele in mijn regio. Dan maar demeter melk (wel gepasteuriseerd niet gehomogeniseerd) besteld bij de natuurwinkel, maar al meerdere keren in die winkel 20 min verderop gestaan om bestelling op te halen om dan te horen dat de melk niet is binnen gekomen. De bestelling voor de keer er op is dan al weer weg dus dan heb ik een hele week pech. Ik word hier zo moe van. Ik wil er best wat voor doen maar dit begint te gek te worden.

Slagroom is ook een probleem, in elke slagroom die ik tot nog toe bekeken heb zit carrageen, ook in die van demeter.

Deze lijkt mij ongeveer op dezelfde afstand van jou als Leuven:

http://users.telenet.be/thekettlefarm/index.htm

Ja dat herken ik wel waar je het allemaal vandaan moet halen, hetzelfde met de eieren weet je ook nooit zeker wat de kippen te eten krijgen, ik gebruik nu die van Gijs van de plus, zijn mooi donkergeel maar of ze daadwerkelijk goed zijn weet ik niet

Hoi Tanja, waar haal jij je vlees van gras gevoerde koeien vandaan, heb je misschien een tip bij ons in de buurt

Jolanda

Pike, ik heb ze gemaild! ik hoop alleen op koemelk, ik lust echt niks van geiten en schapen, geen vlees en geen melk. Maar een keer in de maand naar leuven voor vlees dat is nog doenbaar, maar elke week zon afstand voor melk dat is moeilijk te combineren met school- en werktijden. Of ik moet het in gaan vriezen, ik weet niet of dat de moeite is, borstvoeding wordt er niet lekkerder van weet ik uit ervaring, hoe het met rauwe koemelk gaat weet ik niet. Die demetermelk vries ik wel in dat gaat prima, gewoon in het kartonnen pak.

Ik hoop voor je dat het lukt. Er is ook nog een adresje in Nederland dat redelijk in de buurt is maar dat ligt eraan waar je precies in Belgisch Limburg woont natuurlijk.

kijk maar eens:

http://www.modderbaard.nl/grasgevoerd/

De bio slagroom van de ah bevat geen carrageen volgens mij. Het staat er iig niet op.

Maar deze is waarschijnlijk niet zo goed als die van demeter.

Vanille, ik bof dat ik een afzet punt van natuurlijkbegrazen Maastricht om de hoek heb zitten op de kinderboerderij Daalhoeve, waar ze ook hun eigen Bentheimer varkens fokken, eigen kippen slachten en eieren verkopen. Natuurlijk begrazen bezorgt ook aan huis, maar ik weet niet tot waar, op de site staat omgeving Maastricht.

http://www.begrazenmaastricht.nl/nbmshop/

Dit zijn grasgvoerde galloway koeien en mergelland schapen, die in natuurgebieden grazen, dus misschien wel de moeite waard om voor om te rijden.

Ik heb alvast dit gevonden bij jou in de buurt (Limburg) waar ze rauwe melk verkopen. Ik weet niet of het grasgevoerd is, maar aan de foto's te zien ziet het er wel goed uit. :)

Voor de rest koop ik slagroom soms in de Bioplanet (hebben ze ook in Limburg), niet van het huismark van Bioplanet want die bevat carrageen, maar van Bioferme. Zure room koop ik soms in de Delhaize van het merk Isigny Sainte-Mère en tegenwoordig verkopen ze van hetzelfde merk ook rauwe boter, met of zonder zout van Guérande! Het is wel geen bio, maar ik denk toch nog van goeie kwaliteit aangezien de bodem waar de koeien grazen rijker is dan elders, maar ik vermoed dat ze ook wel granen krijgen..

In de Delhaize verkopen ze biefstuk uit Ierland en Argentinië , wat grasgevoerd is. Soms in de Lidl verkopen ze ook Iers biefstuk. Ik eet zelf niet altijd grasgevoerd. Bio-bloedworsten en gehakt gaan er ook wel in omdat ik minder keuze heb..

Iers grasgevoerd rundvlees heeft de toekomst! Ierland zet heel erg in op de export van dit vlees en de AH voert het inmiddels. Helaas worden de runderen afgevoerd met o.a. mais en granen, maar het is nog altijd kwalitatief hoogwaardig vlees. In Amerika eten liefhebbers van grasgevoerde zuivel boter van het Ierse merk Kerrygold. Dit is een mooie gele boter, niks mis mee. Wat de dieren krijgen bijgevoerd moeten we soms op de koop toe nemen, het allerbelangrijkste is dat de dieren hoofdzakelijk grasgevoerd zijn.

Mike

Bij onze deen supermarkt verkopen ze ook vaak ierse runderriblappen,zijn deze ook goed?

Normaal krijgt elk vlees of kip een aanduiding van de dierenbescherming.als er geen ster op staat betekent dat met andere woorden bioindustrie,1 ster geeft aan redelijk goed leven,en dat gaat door tot 3 sterrren.

Op het ierse rundvlees staat niets

Ik wil echt niet moeilijk doen maar Teuven is hier ook heel ver vandaan, ik woon in Paal, dat is zeker een uur rijden. De dichtsbijzijnde delhaize waar ze bio kunnen bestellen (moet een delhaize zijn met delhaizevlees, hier zitten er vaak onafhankelijke slagers in de delhaize) is ook een half uur, en dan moet ik het dus altijd bestellen, ze hebben daar niks bio in de winkel. Ook geen zuivelprodukten. Dat is de pest, hier in Limburg doen de mensen niet zo moeilijk die eten geen biologische produkten.

Bioplanet is er niet in limburg, dichtsbijzijnde is leuven (van grasgevoerd hebben ze daar nog nooit gehoord) ik kom daar wel eens voor groenten. Er is er ook een in turnhout maar dat is nog verder weg. In de AH hier in mol (ook een half uur) hebben ze wel bio melk maar geen bioslagroom. Ik ben er toevallig net geweest en ikh eb er wat biovlees gehaald maar het zit vol toevoegingen en conserveermiddelen, niet wat ik gewend ben :-(

Dat iers rundvlees in de ah, zijn dat die vaccuum verpakte stukken vlees? ik word er helemaal simpel van al de verschillende labels, puur en eerlijk, en biologisch, ik kan er moeilijk wijs uit.

Met boter heb ik geen problemen, we eten hier zeker 5 pakken demeter grasboter in de week, die hebben ze wel in de natuurwinkel, evenals naturkost ghee, aman prana kokosolie etc.

Grasgevoerd Iers rundvlees verkoopt de AH onder de merknaam Greenfields en het is kwalitatief vele malen beter dan gewoon vlees, of er nu wel of niet een 'verantwoord' labeltje op zit, al of niet van de dierenbescherming. In Ierland moeten ze het hoofdzakelijk hebben van de veehouderij, want de bodem is daar niet zo geschikt voor bebouwing, vanwege de vele harde stenen in de grond.

Mike

Ja dat heb ik wel eens gehad, van dat donkere vlees met vetaders, fijn dan ga ik dat in elk geval nog eens halen! Ja, die verantwoorde labels kunnen me gestolen worden, meestal is het alleen een reden om de prijs omhoog te gooien, maar als je niet op labels af wil gaan moet je wel net weten wat goed is.

Juist ja, vergeet die labels en beoordeel het product met je eigen ogen, net als men vroeger deed. Het gaat inderdaad om wat jij zo mooi weet te omschrijven als 'donkerrood met vetaders'.

Mike

Tanja, ja die ken ik ook dat is heel goed te doen voor mij, maar de eerste besteldatum is pas 11 feb en je bestelt daar varkensvlees in paketten, en in een pakket zitten dan blinde vinken, en schnitzels, dat is nou niet wat ik zoek. Maar het zal moeten, dan geef ik die schnitzels wel aan mijn man :twisted: die vindt dat lekker ;-/ Ik denk wel zo te lezen dat het van goede kwaliteit is.

Mike, maar kun je dan altijd zien dat vlees van goede kwaliteit is en dat het goed te eten gekregen heeft? Ik weet wel dat vet geel moet zijn, en dat lichtroze rund niet goed is, maar onder dat akelige supermarktlicht is dat al moeilijk te zien. De biologische kipfilets van de ah bijv, die zien er uit of ze al een week over datum zijn, echt niet smakelijk, die zijn bijna groenig. Kan slecht vlees geen vetaders hebben? waar zit hem dat dan in?

En hoe herken je goed varkensvlees? Ik eet heel graag vet varkensvlees, ik heb eigenlijk niet liever dan spieringen uit de crockpot met veel boter, maar hoe ziet echt goed varkensvlees eruit?

Maar goed dat er Google bestaat. Spiering is in Nederland een vissoort, maar ik lees dat het Vlaams is voor nekstuk, weer wat geleerd! Varkensvlees is problematisch, omdat zelfs biologische varkenshouders zeer onwetend zijn over grasgevoerd varkensvlees en er dus maar al te vaak veel te veel granen worden gevoerd. Daarnaast wordt varkensvlees traditioneel gefermenteerd, zoals ook te lezen valt in dit artikel van de Amerikaanse WAPF. De enigen die ik ken die het echt goed doen, is de Feijterhof. Pure Graze is ook bezig met gra(a)svarkens.

Mike

Quote:
Spiering is in Nederland een vissoort, maar ik lees dat het Vlaams is voor nekstuk, weer wat geleerd!

Haha dus toch! Ik had een hele tijd geleden ook ergens gelezen dat iklustvet de spiering 6 uur in de slow kooker deed.

Ik dacht al dat kan toch niet? Krijg je een soort vis smurrie! :lol:

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan