Vlees en melk in Belgie

In Nieuw-Zeeland is bijna alle vlees grasgevoerd. Biologisch-dynamisch is daar ook heel populair. Ja dus, een prima idee!

Mike

Ik woon in Leuven en heb geen auto. Aan rauwe grasmek kan ik dus niet komen.

Kan ik nu beter voor rauwe melk van een gewone koe gaan, of gepasteuriseerde melk van een biologische koe?

Hier is nog een adresje voor rauwe geitenmelk in Limburg. Alleen aan de boerderij te koop, de rauwmelkse kazen worden ook op de markt verkocht.

Ik koop soms paardenvlees uit Zuid-Amerika waarvan de marktkoopmannen (staan in Leuven, Kessel-Lo, Heverlee) mij verzekeren dat deze beesten alleen maar grazen. Ik weet het niet zeker, want ze zijn Waals en spreken matig Nederlands. Ook voel ik me bezwaard om iets te eten dat van zo ver vers voor mij geïmporteerd moet worden.

Iklustvet: ik ben gisteren bij slagerij Rondou in het centrum van Leuven geweest. Ze hebben daar echt veel, en weten van alles de oorsprong. Ook kunnen te makkelijk aan producten komen op vraag. Ze hebben er o.a. grasgevoerd rund, maar ook wild.

Wat ik een fijne bijkomstigheid vond, is dat de prijzen me erg meevielen. Ik denk dat dat komt omdat het vlees geen duur biolabel heeft, maar wel van goede oorsprong is. Je betaalt voor het vlees ipv het label.

http://www.beenhouwerijrondou.be/

Tip :)

Quote:
Iers grasgevoerd rundvlees heeft de toekomst! Ierland zet heel erg in op de export van dit vlees en de AH voert het inmiddels. Helaas worden de runderen afgevoerd met o.a. mais en granen, maar het is nog altijd kwalitatief hoogwaardig vlees. In Amerika eten liefhebbers van grasgevoerde zuivel boter van het Ierse merk Kerrygold. Dit is een mooie gele boter, niks mis mee. Wat de dieren krijgen bijgevoerd moeten we soms op de koop toe nemen, het allerbelangrijkste is dat de dieren hoofdzakelijk grasgevoerd zijn.

Mike

Wanneer ik een keer rundvlees bij de AH moet kopen omdat de rundvlees van de schotse hooglanders op is, kan ik dan beter kiezen voor het Scharrel Rundvlees van de Greenfield Runderen (die zeker weten voornamelijk grasgevoerd zijn (maar niet biologisch) of is het toch beter om te kiezen voor biologisch rundvlees ? Feit is namelijk dat de Ierse runderen bijna het hele jaar buiten lopen en de runderen die geslacht worden voor het biologische rundvlees iets meer dan 210 dagen 12 uur per dag.

De biologische standaard vereist dat runderen met granen moeten worden bijgevoerd. Daarom is biologisch ook verre van zaligmakend, ook daar is de onwetendheid groot. Grasgevoerd is en blijft het allerbest en overstijgt dus biologisch.

Mike

Ik woon ook in België (Mol) en koop mijn rauwe melk hier http://www.hoevedeploeg.be/

Ze hebben geen bio of demeter label maar ik veronderstel dat de koeien voornamelijk gras eten. Zijn er mensen die al van hoeve de ploeg hebben gehoord? En wat vind jij van hun site Mike?

Ik heb nog nooit rauwe melk gedronken (stiekem durf ik dit nog steeds niet), ik maak er altijd yoghurt van :S

Het gaat er niet om wat ik van hun site vind, het gaat erom dat JIJ met hen in gesprek komt over hun visie en hun werkwijze. Zojuist schreef ik nog in een andere post het volgende:

Quote:
Dit forum bevordert zelfdenkendheid en zelfredzaamheid. Wees geen volger! Denk niet 'ja maar, Mike zegt dat...'. Ik ben geen goeroe en wil deze rol ook niet toegewezen krijgen. Ik verschaf informatie en kennis en vervolgens is het aan JOU om te zien wat je ermee kan of wil.

Mike

Daar ben ik het helemaal mee eens Mike. Ik was alleen nieuwsgierig naar jouw mening :D

Je bent nu eenmaal Moderator ;)

Ik heb ze al een email gestuurd en antwoord gekregen. Ik had gevraagd wat hun koeien te eten kregen en ze hebben me 3 word documenten gestuurd met onderaan een kort antwoord:

"In bijlage enkele korte artikels van weleer die een beetje schetsten waar we destijds mee begonnen zijn en nog steeds verder uitwerken."

Ben benieuwd, ik ga ze eens lezen..

Ik zou toch graag 1 van de 3 documenten willen delen met jullie. Heel interessant.

Maar ze zijn precies toch niet voor de "verzadigde vetten" omdat ze een methode gebruiken om die te verminderen en de omega 3 vetzuren te vermeerderen. Maar hoe ze dat doen is te lezen:

Hoeve De Ploeg, sterk in zuivel

Op het melkveebedrijf De Ploeg in Herselt-Blauberg hebben de 100 melkkoeien en het jongvee meer dan 70 ha grasklaver ter beschikking. De gezonde omega-3 melk wordt op het bedrijf verwerkt tot hoevezuivel. Heel de familie werkt mee.

Omschakeling

“Ons bedrijf is wel nog geen biologisch bedrijf maar we schuiven toch op in die richting”, laat Ronny Aerts niets aan duidelijkheid over. “In 2002 hebben we het areaal maïs verminderd van 33 ha naar 23 ha. Met minder maïs in het rantsoen dachten we min of meer op dezelfde wijze verder te voederen, maar dat was een misrekening: het rantsoen klopte niet meer. In 2003 hebben we dan het roer helemaal omgegooid met grasklaver in plaats van maïs. Maar goed dat we konden rekenen op de expertise van Wim Govaerts van het Blivo die toen bedrijven zocht zoals wij ‘in een stadium van omschakeling’.” Ronny is een boeiend verteller, helemaal in de ban van de wondere wereld van de bacteriën. “Op een landbouwbedrijf is het van de werking van deze beestjes dat je het moet hebben: voor het bodemleven, voor een goede melkproductie, en voor de productie van yoghurt en kaas …”

“De dioxinecrisis heeft ons aan het denken gezet. In 1999 hadden wij hier al een trouw cliënteel in de hoevewinkel dat er blindelings in geloofde dat ons bedrijf volledig safe was. Maar was dat wel zo? We werkten toen volledig volgens de gangbare landbouw. Wij konden toch evengoed besmet krachtvoer ontvangen hebben. Dat zou een hele klap geweest zijn voor ons bedrijf. Vanaf toen zijn we gaan denken om meer biologisch te gaan werken.”

In het kader van de graslandvernieuwing worden elk jaar een vijftal hectaren opnieuw ingezaaid, Engels raaigras met 9% witte en 9% rode klaver. In het voorjaar wordt nog de eerste snede van het oude gras geoogst. “Dan ploegen we het oude gras om en zaaien zomergerst en een dag later grasklaver. De snelle groei van de gerst onderdrukt de grasklaver”, gaat Ronny verder. “De gerst wordt eind juli geoogst als gps en gaat mee in de graskuil. Na de gerstoogst krijgt de grasklaver alle kansen om te groeien. We oogsten van deze nieuwe percelen nog de vierde en de vijfde snede.” Het rantsoen van de koeien en van het jongvee bestaat (uitgedrukt in droge stof) uit 15 kg grasklaver aangevuld met 1 tot 1,5 kg draf en 1 tot 1,5 kg pulp om te corrigeren en 1 kg beheersgras, naast mineralen en zouten. De hoogproductieve koeien krijgen daarbij nog maximum 5 kg krachtvoer, een mengsel van vooral maïsmeel met een beetje graan, pulp en lijnzaad. De koeien geven gemiddeld iets meer dan 8000 liter met 4,1% vet en 3,35% eiwit.

Geen bazen en geen knechten

“Nadat mijn vader (Mil), die ondertussen overleden is, mijn grootvader opvolgde, besloot hij samen met mijn moeder (Marie) en zijn schoonbroer Gust in 1961 een vennootschap op te richten. Later is ook nog mijn schoonbroer Lucien erbij gekomen. In 1986 begonnen zij met de productie van boter, plattekaas en yoghurt. Zelfverwerking was een uitweg om meer te kunnen melken. Het was dat of voor enkele vennoten stoppen. Eens de beslissing genomen, kon het niet snel genoeg gaan. Er werd geïnvesteerd in een goed uitgerust verwerkingslokaal en in een winkel. Een jaar later begon mijn vader met kaas, eerder uit nieuwsgierigheid. De kaas viel bij de klanten zeer in de smaak en in 1987 kwam er een kaasafdeling. Mijn vader was bijzonder leergierig en ambitieus om het kaasmaken perfect onder de knie te krijgen. In die mate dat hijzelf na enige tijd werd gevraagd voor praktijkcursussen kaasmakerij.”

“Om alle werk gedaan te krijgen werd de familie ingeschakeld. Als ik het goed heb werken we hier op De Ploeg met negen familieleden, de meesten deeltijds. Nonkel Gust is op pensioen maar komt nog bijna iedere dag een handje toesteken. Zijn dochter Christine is nu samen met mijn vier oudere zussen An, Jeannine, Lea en Ria verantwoordelijk voor de zuivelafdeling, zowel voor de productie als voor de verkoop. Lucien, de echtgenoot van An, doet de boerderij. Mijn vrouw, Chris, doet een deel van de administratie. Ik doe de algemene coördinatie en een deel van de administratie, bereken het rantsoen en ben af en toe in de melkstand te vinden. Verbazend hoe de samenwerking vlot. Hier zijn geen bazen en geen knechten. Elkeen heeft min of meer zijn afdeling: roomijs maken, kaas maken, de nazorg van de kazen, de winkel … In 2001 werd de winkel vergroot en een nieuw rijpingslokaal in gebruik genomen. Het voldoen aan de normen inzake voedselveiligheid, autocontrole en traceerbaarheid was een van de grootste opdrachten van de laatste jaren. Het was een heel karwei om alles op punt te stellen. Vandaag verwerken we ongeveer 450.000 liter melk per jaar. De grootste omzet halen we uit de rechtstreekse verkoop. Daarnaast leveren we aan enkele winkels en aan enkele andere hoevezuivelproducenten. We participeren ook in de voedselteams van Hartenboer.”

Gezondheid

“Nadat we hadden meegewerkt aan een project van de Hogeschool Gent rond probiotica, zijn we begonnen met de productie van probiotische yoghurt. Ook al blijft de medische wereld sceptisch, toch staan de gezondheidsbevorderende effecten van probiotische culturen buiten kijf en hebben we al veel mensen kunnen helpen. Inzake kwaliteit sturen we via onze bedrijfsvoering het vetzuurpatroon van de melk aan met als resultaat minder verzadigde vetzuren en meer omega 3-vetzuren. Het is de klaver in het rantsoen die meer omega-3 vetzuren in de melk aanbrengt. Met klaver kunnen we zelfs de kostprijs van de melk drukken. We moeten minder stikstof strooien en minder eiwitrijk krachtvoer aankopen. Men zegt vaak dat gras zo bewerkelijk is en de opbrengst zo wisselvallig. Wat de voorstanders van maïs ook mogen beweren, voor ons is het duidelijk dat klaver aan de boer veel meer rust geeft.

Daarenboven zit er in klaver - vooral in rode klaver – het enzym polyfenoloxydase die ervoor gaat zorgen dat de onverzadigde vetzuren minder omgezet worden tot verzadigde. Met meer omega-3 in de melk hebben we meteen een oplossing voor het probleem van te harde boter. Een maïsrijk rantsoen geeft meer verzadigde vetten en meer verzadigde vetten geven hardere boter. Kortom, de klanten zijn hier in hun nopjes met onze zachte perfect smeerbare hoeveboter.”

¬Luc Van Dijck

Beheersgras

Hoeve De Ploeg heeft een prijs gekregen voor de beste samenwerking tussen natuur en landbouw voor het project ‘natuurgras’ dat samen met Natuurpunt werd uitgewerkt. De samenwerking komt hierop neer dat Natuurpunt met De Ploeg een vaste afnemer heeft gevonden voor hun beheersgras. Dat structuurrijke gras is bijzonder geschikt om pensverzuring tegen te gaan.

Laat ons even in de koe kijken. In de pens helpen miljarden micro-organismen bij de afbraak van cellulose uit het grasklaverrijke voeder. Een goed werkende, niet verzuurde pens, is de start van een gezonde koe en gezonde melk. Met de afbraak van cellulose komen ook snel verteerbare koolhydraten vrij uit de voedermiddelen die op hun beurt gefermenteerd worden. De hierbij ontstane vetzuren zijn nuttig en worden door de penswand opgenomen maar zullen tevens de pensinhoud verzuren. Een koe met pensverzuring verzwakt, net als de micro-organismen in haar pens. Een van die pensbewoners is Butyrivibrio fibriosolvens. Deze bacterie zet linolzuur en linoleenzuur om in geconjugeerde linolzuren, de zogenaamde CLA’s met hun befaamde positieve invloed op de gezondheid. Zulke beestjes moeten we koesteren.

We moeten dus proberen om de pens te bufferen. Structuurrijk voeder zoals beheershooi ligt hierbij aan de basis. In het speeksel zitten bicarbonaten die een bufferende invloed uitoefenen op de zuur wordende pens. Des te meer structuurvoeder, des te meer speeksel de koe zal produceren en des te groter het bufferend effect. Steekproefsgewijs tellen we regelmatig hoeveel keer een koe herkauwt op een opgerispte brok en sturen bij indien nodig.

Een ander project in het verschiet is ‘agroforestry’, een mooi woord om te zeggen dat de koeien tussen de bomen lopen. Het project kadert in duurzame streekontwikkeling en is een prille aanzet om ook in Vlaanderen te starten met een vorm van gemengde landbouw, waarbij tegelijkertijd hout of vruchten worden geproduceerd en wordt beweid op hetzelfde perceel. Voor koeien die in de zomer buiten lopen, is er meteen een beschutting tegen de zon. Het is belangrijk dat deze pioniersaanpak niet onder het bosdecreet valt – in Vlaanderen worden een paar bomen immers al snel als een bos beschouwd, anders komt de normale bedrijfsvoering in het gedrang.

Goeie melk of niet?

Hier afgelopen week ook aan het spitten geweest met betrekking tot zgn. biologische geitenmelkboerderij hier in de buurt. Hij was trots op zijn klavers maar bleek op de achtergrond bediend te worden door een veevoerfabrikant die in het krachtvoer met granen en maïs werkte. De interesse was hier al snel over om de reden dat bleek dat deze persoon niet biologisch dynamisch werkte.

Zelf vind ik de insteek van jouw boer niet onaardig, echter er zit tegenstrijdige informatie in het document dat je ontving.

Quote:
Wat de voorstanders van maïs ook mogen beweren, voor ons is het duidelijk dat klaver aan de boer veel meer rust geeft. Daarenboven zit er in klaver - vooral in rode klaver – het enzym polyfenoloxydase die ervoor gaat zorgen dat de onverzadigde vetzuren minder omgezet worden tot verzadigde. Met meer omega-3 in de melk hebben we meteen een oplossing voor het probleem van te harde boter. Een maïsrijk rantsoen geeft meer verzadigde vetten en meer verzadigde vetten geven hardere boter. Kortom, de klanten zijn hier in hun nopjes met onze zachte perfect smeerbare hoeveboter.”

Als ik het goed lees, is hij zijn maïsoppervlakte aan het afbouwen en dat is dan weer hoopgevend. Maïs is in veel gevallen genetisch gemanipuleerd met het doel een hogere opbrengst per ha te realiseren.Vraag die je kan stellen in welke mate de koeien nog maïs bijgevoerd krijgen.

Tevens is het een kwestie van achterhalen in welke mate de hoogproductieve koeien nog maïs bijgevoerd krijgen.

Draf is een restproduct van het kaf van de gerstekorrel.

Pulp staat voor bietenpulp en blijft na de suikerwinning uit suikerbieten over. Het is een stof, die meestal in gedroogde vorm, wordt verkocht als veevoer.

Beheersgras is een vorm van ruwvoer, afkomstig van percelen met beheersovereenkomsten of van natuurgebieden. Deze grasvariant is in principe een goede (structuurrijke en eiwitarme) aanvulling op grasklaver

@tanja, 10000 maal dank voor de link naar krentjes uit de pap. Nu ben ik eindelijk weer een stap verder in mijn zoektocht naar fatsoenlijk vlees.en ook nog bij mij in de buurt. dus dank dank. :D

Hallo allemaal,

Ik ben nieuwe op het forum en wilde niet direct een nieuw topic beginnen. Ik koop een tijdje biologische rauwe melke bij de Dinkelhoeve in Heemstede. Ik had nog wat vragen w.b. voeding en die heb ik gesteld per e-mail. Het antwoord wat ik kreeg is:

'In de winter krijgen de koeien (kuil)gras van ons eigen land te eten, met mais (ook van eigen land) en biologisch krachtbrok. Ze staan buiten van ca. april tot ca. november, '

Wat vinden jullie hiervan? Is dit goed genoeg? Ik woon zelf in Amsterdam en elke keer dat ik bij mijn moeder ben neem ik wat melk mee. Veel andere opties zijn er niet erg in de buurt.

Bedankt!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan