Vlees en melk in Belgie

Idd ik had dat blijkbaar mislezen dat er een Bio Planet was in Limburg. Naast Leuven , is er ook één in Wilrijk, misschien even ver?

Dit varkensvlees ('het buiten gekweekte') uit de Ardennen verkopen ze ook in de Delhaize. Ik vermoed dat het beter is dan de bio versie, omdat de voeding misschien (hopelijk) minder wordt gecontroleerd..

Met de feestdagen verkoopt Delhaize ook verschillende soorten wildvlees en de Lidl zelfs ook (reebok bv), maar ben niet zeker of die van de Lidl wel echt uit het wild komen.

En je hebt ook van die slagers hier en daar die kwalitatieve producten en speciaal vlees (van over heel de wereld) verkopen zoals bv het Iberische varken dat van noten leeft. Hier eentje uit Nederlands Limburg.

Quote:
Grasgevoerd Iers rundvlees verkoopt de AH onder de merknaam Greenfields

Bedankt voor de tip, Mike. Zal binnenkort eens kijken bij de AH.

de grasvarkens van de Feijterhof is wel prijzig vlees. Duurder als de Schotse Hooglanders..

Vanille, je vraagt naar een adres voor vlees bij jou in de buurt? Volgens mij woon je ook in de buurt van mij?

Ik haal mijn vlees sinds kort bij: Biologisch land- en tuinbouwproject

De Heihof

Helseviersweg 15

6373 AS Landgraaf

045 - 532 50 48

Openingstijden

- Maandag t/m vrijdag van 9.00 uur tot 16.00 uur. Je kunt het van tevoren bestellen (ook via email).

Het vlees is van Proef.nu.nl. Helaas weet ik nog steeds niet of het vlees van grasgevoerde dieren is.

Ze hebben een heeeeel groot assortiment.

Een tijdje terug heb ik De Heihof een mailtje gestuurd met de vraag waar het vlees vandaan komt en wat de dieren te eten krijgen.

Ik kreeg net dit antwoord via mail terug:

Hallo,

Het vlees dat wij verkopen wordt geleverd door de fa. Udea, een groothandel in biologische producten uit Brabant.

Voor zo ver als ik weet hebben zij hun eigen slachterijen en kopen de dieren direct aan bij de boeren.

Dit zijn uitsluitend boeren die gecertificeerd werken, d.w.z. volgens de richtlijnen die gevolgd moeten worden om het EKO-keurmerk te krijgen.

Wat de dieren precies eten is afhankelijk van de persoonlijke omstandigheden van de producent(lees boer).

Ik hoop dat dit antwoord voldoende info verschaft, schroom anders niet om te vragen.

Vriendelijke groet.

Hoi Food en Mood, daar kom ik wel vaker voor groente maar ik wist niet dat ze ook vlees verkochten, bedankt voor de tip ga ik zeker gebruik van maken. Als we nu nog zeker wisten dat het van gras gevoerde dieren zou komen, zou het nog beter smaken. :wink: Maar wat ze schrijven klinkt toch ook niet verkeerd.

Zo komen we toch steeds meer waar we willen zijn.

Was je al melk wezen halen in Sint-Geertruid?

Ik vind het wel een nadeel dat hij het liefste heeft dat je het 'avonds komt, want dan zit je meestal met eten enzo en om dan nog een uur te gaan rijden in het donker (en spitsuur in Maastricht)is minder. ik ga hem binnenkort eens bellen voor een tijd overdag denk ik.

Morgen moet ik met mijn zoon naar Heeze en dan ga ik daar eens kijken op de geiten boerderij, ik ben benieuwd.

Jolanda

Ik ben nog steeds geen melk gaan halen. Inderdaad om die reden wat jij schrijft. Ik ben jaloers op de mensen op dit forum die in Holland wonen waar alles zo'n beetje voor het grijpen ligt :-)

Ik heb ook al eens aan De Heihof gevraagd of hij geen biologische boer in de buurt kent maar helaas dat wist hij niet.

Binnenkort toch maar eens erop uit trekken richting Maastricht ( maar die file ) :cry:

Hallo,

Ik woon in Leuven, en ik baal ook nogal dat Veeakker gesloten is (voorlopig toch, heeft hier iemand meer nieuws over?) Ik zal dus op zoek moeten naar een andere leverancier. Heeft iemand ervaring met slagerij Rondou? Die schijnen ook grasgevoerd vlees te verkopen. Ik zal er morgen eens langsgaan, vooral de prijs interesseert me. Ik wil liefst in de buurt kopen want ik heb enkel een fiets. Een andere mogelijkheid is misschien The Kettle in Rotselaar. Heeft iemand daar ervaring mee?

Groetjes

MV, ik heb vorige week nog iemand van Veeakker gesproken toen zou misschien de winkel deze of volgende week terug opengaan. Maar inmiddels werkt de website en het emailadres ook niet meer. Ik heb niks meer van ze gehoord. Ik heb er een hard hoofd in. Ik heb er ook nog een krediet van 16 euro omdat ze me iets verkeerd hadden aangerekend, wat ik thuis pas gezien heb, dat kon ik nog terugkrijgen als de winkel terug openging. Geen ramp maar al bij al heb ik er toch een raar gevoel over. Ik heb van een andere slager ook weer gehoord dat ze nooit een biocertificaat hadden maar altijd onder hun eigen natuurvleeslabel of zoiets hebben gewerkt. Voor mij geen probleem ik had wel het idee dat het goed zat, maar er zaten ook boerderijen in hun lijsten die echt niet bio waren. En als je een zak botten mee krijgt hoe weet je dan of het echt goed is of niet? alles bij elkaar ben ik het vertrouwen in Veeakker nu wel kwijt geloof ik.

Weer iets nieuws ontdekt in de Delhaize: liquide ganzenvet.

Ik heb al eventjes gekeken op de site van de fabrikant en het jammere is wel weer dat de ganzen met mais zijn gevoederd. Maar toch beter dan niks denk ik? Ik ga er eens mayonaise van proberen te maken :p

@iklustvet: bedankt voor de info. Ik reken dus voorlopig ook niet meer op veeakker, vind de gang van zaken toch ook wel vrij vreemd. Zoals gezegd ben ik vandaag langsgegaan bij slagerij Rondou. Ik heb het vlees nog niet geproefd, maar hun Ierse entrecote (100% grasgevoerd volgens hun website) zag er alvast schitterend uit, met een dikke vetader in het midden, mmm :). Het koste 28€/kg, gelijkaardige prijs als veeakker. Angus Aberdeen (ook 100% gras) dunne lende was 33€/kg, mooi donkerrood en vettig.

@lekkerromig: dat ganzevet koop ik ook ;). Zeer lekker van smaak, bijvoorbeeld om er zoete aardappel in te bakken als je dit eet. Ook om andere groentjes aan te stoven, bv spruitjes vind ik het een goede afwisseling tov andere vetten. Ik wist niet dat de ganzen maïs te eten kregen, mja niet ideaal maar ik ken niet direct een bron van natuurlijk gevoed ganzevet... Dus een compromis wat mij betreft.

MV,

ik was ook al aan het denken dat dat ganzenvet lekker zou smaken om frietjes of chips mee te bakken gemaakt van zoete aardappel :P

voorlopig heb ik ze nu opgebruikt in de mayonaise, dus het zal voor een volgende keer zijn. Alhoewel ik misschien de zoete aardappel eerst in smout of ghee ga bakken en dan in de mayo dippen, lol.

Ah dat is goed te horen over slagerij rondou, is dat toevallig die slager waar eens een uitgebreid artikel mee in het DM magazine van de morgen heeft gestaan?

Ik heb het vooral voor vlees als schenkels, staarten en taaie stukken met vet aan, die lang moeten garen, die zijn meestal ook niet zo duur als ze het hebben. Net als botten, nu veeakker er niet meer is heb ik geen botten meer gevonden, en al helemaal niet mijn gebruikelijke 10kg.

Kreeg net een mail van Veeakker:

Beste Veeakker-klant,

Op het puin van de oude economie verrijst een nieuwe.

Na dertig jaar Veeakker werd het tijd om te herbronnen en een balans op te maken van wat geweest is om zo een nieuwe aanpak voor te bereiden. Veeakker heeft een brede waaier van activiteiten, uitvissen wat wel haalbaar is en wat niet nam heel wat tijd in beslag.

Daardoor lieten we een tijd niets van ons horen, waarvoor ons excuus.

Na enkele zakelijke vaststellingen en onverwachte wendingen besloten we drastisch in te grijpen en het roer om te gooien.

Met een nieuwe vennootschap staan we klaar voor een nieuwe start.

Mijn zonen Wout en Jan nemen samen met mij het zaakvoerderschap waar.

Van jongs af aan werkten ze mee in het bedrijf en hebben er ook veel tijd van hun jonge leven in gestopt.

We zetten een nieuwe stap in de evolutie van het bedrijf.

We blijven de directe verkopen vanaf de boerderij ondersteunen, net zoals de leveringen van Galloway vlees aan natuurvoedingswinkels verzekerd blijven.

Ook de leden van Natuurpunt zullen we graag met Galloway vlees blijven bevoorraden.

We heropenen op vrijdag 25 januari de winkel in Leuven en appreciëren het zeer mocht u langs komen om zo de nieuwe start mee succesvol te maken. Bij de opening op 25 en 26 januari geven we een extra korting op uw aankopen en bieden we u een drankje of versnapering aan.

Wil je ons assortiment beter leren kennen en u vergewissen van de prima afwerking en de verpakking op maat? Bezoek dan onze winkel in Leuven eens.

Met een groeiende wereldbevolking en een dreigend tekort aan natuurlijke eiwitbronnen zullen we ons aanbod gaandeweg aanpassen.

Ruim dertig jaar geleden vermeed ik op mijn boerderij soja in de voedertroggen, haalde zware metalen uit het rantsoen en zweerde ik het gebruik van toegevoegde hormonen en antibiotica af.

Onze toenmalige slogan: ‘Eet minder vlees, maar zorg dat het van goede kwaliteit is’ sloeg aan.

Voor de ene een uitgekiende marketingstunt, voor andere een visie voor de toekomst.

Die toekomst is nu.

Terecht worden er vandaag bedenkingen gemaakt bij ons ongebreideld vleesverbruik. Ook kwamen er strengere controles op het gebruik van antibiotica en hormonen.

Ons soja-verhaal vond echter geen ingang bij het grotere publiek. Met steun van het IWT (Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie) en met de vzw ferm local heeft Veeakker een pak energie en middelen gestopt in het ontwikkelen en het inburgeren van de teelt van grondeigen eiwitten voor dierenvoeding. Zo vervingen we soja, spaarden we regenwoud en vermeden we nodeloos sojatransport.

Momenteel bekijken we de vleesproductie vanuit een ander perspectief. Zelfs zonder het gebruik van soja blijven er nog vraagtekens over. De Galloways die voor begrazing ingeschakeld worden en zo aan natuurbehoud doen zijn zeker beter te verantwoorden.

Vandaag geven we meer aandacht aan samenwerking met andere verwerkers om onze leefbaarheid te garanderen. Waar we geïnteresseerden vinden vermijden we het gebruik van soja, maar we stellen het niet meer als een conditio sine qua non.

Ik zet mij ook in om in Bulgarije de natuurlijke veeteelt als onderdeel van natuurbehoud en tevens inkomen voor de boeren te ondersteunen. Rendabele landbouw zonder soja en granen is daar best mogelijk. Via het Trinet netwerk ben ik ook ter beschikking om in andere landen hier aan mee te werken.

Zelf hou ik mij voortaan bezig met de uitbouw van Pintafish.

Tot mijn groot genoegen bieden intussen al enkele voedselteams Pintafish aan! Ook op de toeren en op enkele leveringsrondes voor Natuurpunt leden wordt Pintafish reeds geleverd.

Ook internationaal hebben vissers belangstelling voor Pintafish.

Pintafish staat voor (echt) duurzame visvangst. Voor een solidaire samenwerking met kleine vissers die niet willen gevangen zitten in de netten van grote discounters.

Voorlopig gaat het alleen over wildvangst, maar gaandeweg onderzoeken we ook de mogelijkheid om duurzame kweekvis aan te bieden.

We hebben hier al enkele ideeën klaar en volgen ook de technologische ontwikkelingen hieromtrent.

We willen niet zozeer een economie die drijft op financiële speculatie en een handelsbalans met overschot als peilers voor welvaart en welzijn, maar wel een economie die inzet op solidariteit en op solidair duurzaam ondernemen.

De reorganisatie past in het doorgeven van de fakkel aan de volgende generatie. In ieder geval hebben ze geleerd door te zetten en hebben ze zowel meevallers als tegenslagen leren kennen.

Samen met u kan dit bedrijf in een turbulente tijd zijn doel waar maken. Een tijd waar snelle aanpassingen noodzakelijk zijn.

Voor de toerklanten die enige tijd geen vlees konden inkopen bij Veeakker is er de mogelijkheid om de bestelling door te geven aan de winkel te Leuven om daar te komen afhalen.

Kortelings krijgt u opnieuw een mailing met de leveringsrondes en de data.

Het assortiment wordt aangepast.

Openingsuren van de winkel vanaf 25 januari:

Ma tot woensdag van 9.00 uur tot 18.30uur

Do: gesloten

Vrijdag van 9.00 uur tot 19.00 uur

Zaterdag van 9.00 uur tot 18.00 uur

Tot binnen kort

wim

Hallo,

Bedankt iklustvet, ik heb die mail ook gekregen en was net van plan hem hier te posten :). Mja, blijkbaar doen ze toch enkele toegevingen om rendabel te blijven. Ze bekijken het ook uit ecologisch standpunt, waar ik zeker begrip voor heb. Zolang ze maar duidelijk aangeven wat de dieren te eten kregen, zodat wie wil hier ook om gezondheidsredenen rekening mee kan houden. Ik heb liever vlees van koeien die geen soja en granen te eten krijgen, niet in de eerste plaats om het transport van soja te verminderen of ontbossing te vermijden (hoewel dat ook belangrijk is natuurlijk), maar omwille van de impact op de gezondheid.

Ik denk dat ik wel een kijkje ga nemen als de winkel terug open is, en me wat beter ga informeren over waar precies het vlees vandaan komt, en onder welke omstandigheden het gekweekt is.

Groetjes

MV, ik heb het inmiddels echt een beetje gehad met veeakker. Ik heb mijn bestelling die in dec niet kon doorgaan nog mar eens gedaan. Nu hebben ze bijna niks, maar ik kan wel naar leuven komen om uit de toog te bestellen. Is dat niet aardig? :-/ Kippenlever, ontbijtspek, soepkippen, limousine het is er allemaal niet en botten daar is ook niet aan te komen. Ik heb ze een mail gestuurd en gevraagd wat ze nu eigenlijk nog te bieden hebben, als het vermijden van soja geen eerste vereiste meer is, en ze hebben ook geen biolabel waarom zou ik dan nog bij hen bestellen? Het is wel zo dat op al het vlees een sticker zit met de naam van de boerderij en boer waar het vandaan komt, maar een zak botten daar staat niks op, het is toch maar een zaak van goed vertrouwen en ik weet niet of ik dat nog heb, maar een alternatief heb ook niet echt. Ik kan wel naar een biologische slagerij gaan, de groene slagerij bijv, dat is dan met biolabel maar die beesten eten dan gewoon biologishe soja :|

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.668
Nieuwste lid
Joy63
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan