Jij vindt de opmerking dat negatieve reacties op nachtschades het gevolg zijn van slechte vertering ervan i.p.v. de nachtschades zelf een positieve aanvulling voor de info hierover op dit forum. Wat de auteurs werkelijk zeggen is dat veel planten giftig zijn en dat het afhankelijk is van het vermogen van het lichaam om deze gifstoffen af te breken of plantaardige voedingsmiddelen wel of niet goed vallen. Voedsel, plantaardig of dierlijk, is zo goed of slecht voor je als het verteerd en opgenomen kan worden, dat zeg ik al jaren. Het heeft echter geen zin om het lot onnodig te tarten.
Betekent dit dat je nachtschades volledig moet vermijden? Nee, dat geldt alleen voor diegenen die er echt zeer negatief op reageren. Maar dagelijks eten lijkt me ook niet gezond, vanwege de stapeling van neurotoxines die op de langere termijn problemen kan geven.
Persoonlijk heb ik niet zoveel op met nachtschades. Ik eet alleen bij hoge uitzondering aardappelen en dan alleen buiten de deur en soms eet ik tomatensaus in 4 kazenpizza's of curry's, eveneens buiten de deur. Mijn enige zwakheid is hete pepers, eens in de zoveel tijd moet ik gewoon ongenadig fikken. Ik beschouw nachtschades als medicinaal en door ze af en toe te eten werken ze voor mij niet negatief uit en ik hoop zelfs positief.
Mike