Voeding tijdens menstruatie

Dit doet mij denken aan raw-food Angela Stokes. Zij zei eens amper ongesteld te worden, had een goede zwangerschap en een vlotte bevalling. Beiden heb ik van meer raw food vrouwen gehoord. Lijkt erop dat die raw fooders toch iets beter doen dan gemiddeld en misschien nog wel beter dan de meeste wapfers? Maar wat dan?

En iets heel anders: een behandelaar in traditionele chinese geneeswijze zei me eens dat vrouwen vlees moeten eten om bloed te kunnen maken ter vervanging van wat ze verliezen tijdens de menstruatie.

 
Raw food maakt onvruchtbaar, dat is een ander verhaal. De complete hormoonhuishouding wordt uitgeschakeld. De moderne vrouw hoort te menstrueren omdat we nu eenmaal in een vervuilde atmosfeer leven. Mijn punt is dat het eigenlijk niet zou moeten, in een schone wereld.

Mike

 
Weetje Mike, ik dacht ook lang dat rawfood onvruchtbaar maakt, maar ik kan die gedachte niet rijmen met moeiteloze bevallingen. Jij wel?

Als íets hormoonafhankelijk is dan is het toch zwangerschap en bevalling, zou ik zo denken.

 
Er wordt heel veel gelogen in die wereld, vooral naar buiten toe. Dit is toch immers het 'perfecte' voedsel? Het is onderdeel van de pathologie van ondervoede hersenen.

Mike

 
Ja, er wordt veel gelogen in die wereld, dat ben ik met je eens.

Toch heb ik in dit geval niet de indruk dat er gelogen is.

 
Een vrouw bouwt toch elke maand baarmoederslijmvlies op, en als dat niet gebruikt wordt door een zwangerschap dan moet dat afgestoten worden. Dat zie je ook duidelijk, het is niet alleen bloed, maar ook euhm, stukjes. Hoe zou dat dan gaan zonder menstruatie? Ho zou dat mechanisme dan werken? is er dan geen cyclus? Ik vraag me wel af of wij oorspronkelijk wel zo vaak gemenstrueerd hebben. ER schijnt veel meer tijd tussen kinderen gezeten te hebben, ze gaven ook veel langer borstvoeding en dat stelt de menstruatie ook uit.

Ik weet ook niet of je iets kunt zien aan de kleur bloed, tegenwoordig is het helder rood bloed, gewoon hetzelfde als wanneer je in je vinger snijdt. Vroeger was het nogal eesn bruin en lichter van kleur. Wat ik wel merk is dat ik op de eerste dag van mijn menstruatie wel eens een zweetgeurtje heb dat ik normaal nooit heb. Een dag en dan is het over, dat zie ik wel als een soort ontgiften, het is echt gerelateerd aan mn cyclus, buiten die dag heb ik het nooit. Maar verder heb ik sinds wapf totaal geen klachten meer, ik voel het ook niet aankomen, terwijl ik mijn eisprong altijd voel. HEt is echt onvoorstelbaar het verschil van voor en nu met wapf.

Ik heb zelf nooit vruchtbaarheidsproblemen gehad, het was hier altijd binnen de 4 weken raak, maar onze vroedvrouwen zeiden altijd dat mensen met vruchtbaarheidsproblemen naar buiten moeten. Buiten zijn onder invloed van de maan, een kwartier per dag kan al genoeg zijn. Volgens hen helpt dat enorm goed en worden vrouwen die maar niet zwanger worden zo wel zwanger. Sluit wel aan bij dat een menstruatie een maancyclus is.

 
Ik heb wel gehoord dat het bloed helder rood hoort te zijn en zonder stukjes, dan heb je een echt gezonde menstruatie.

En dat lang borstvoeden de menstruatie uitstelt is een fabel.

 
Dat is helemaal geen fabel, het is niet voor niks dat oervolkeren zonder anticonceptie toch veel meer tijd tussen kinderen hadden als wij nu. Als je je baby altijd toegang tot de borst geeft dus ook snachts, overdag niet meer dan 4 uur en snachts niet meer dan 5 uur tussen voedingen laat, alle voeding live geeft (dus niet gekolfd) geen fopspeen geeft en geen bijvoeding dan ben je tot 6 maanden in elk geval niet vruchtbaar zolang je geen bloedverlies hebt. Dat heet de LAM methode.

 
Ik kan je verzekeren, het donkerrode bloedbad met stukken vlees (ja sorry, maar zo was t wel) waar ik vanaf mijn allereerste menstruatie mee gekampt heb, als 10 jarig meisje, incl. kotsen, krampen en algehele ellende, is niet gezond!

Ik vergeet nooit meer die keer dat ik vrij van klachten helder rood bloed verloor, vrij van stukjes, kramp, ellende en weet ik veel wat allemaal. Heerlijk! En dan is menstruatie zuiverend en zelfs bevrijdend. Alle andere keren is het waarschijnlijke pure ontgifting, kan super ellendig zijn maar beter eruit dan erin.

Ik kan me sinds ik wapf eet ook niet herinneren vlees, stukjes of propjes in mijn menstruatie te hebben. De ene keer gaat tie goed, een paar dagen ongesteld met helder bloed, de andere keer duurt t lang voordat t doorbreekt en een lange nasleep. Dan ook donkerder bloed, alsof het "vast" heeft gezeten.

 
He bah, wat naar Alexandra, zulke menstruaties. Ik heb ook wel pijnlijke varianten gehad, maar niet zo. Na mijn bevalling wel meer last van PMS, niks aan.

Vraag me wel af, als vrouwen in een ideale schone wereld niet zouden bloeden, hoe kan het dan dat menstruatie al zo oud is? Vrouwen mochten honderden jaren geleden nooit bij het eten komen als ze menstrueerden, het eten zou bederven. Dan moet er toch bloed te zien zijn geweest, anders hadden die vrouwen niet als onrein bestempeld kunnen worden lijkt mij. Toen was de wereld nog wel ok qua vervuiling toch?

@Iklustvet: maar als ik stukjes lees over de oervolkeren dan zou de man pas weer bij de vrouw gaan slapen als het kind kon lopen, ondanks volledige borstvoeding. Moet wel zeggen dat die mannen zich goed konden beheersen, met een beetje pech loopt een kind pas laat.

 
Is het bij veel natuurvolkeren ook niet gewoon dat mannen en vrouwen apart slapen. Aboriginal hadden volgens mij ook heel veel regels van hoe om te gaan met de andere sekse. Dat remt allemaal.

Toen mijn oma niet meer zwanger moest worden, hebben ze gewoon nooit meer seks gehad. En in die tijd was dat geen uitzondering.

Verder heb ik ooit eens gehoord dat bij een Afrikaanse stam, dat als de vrouw er genoeg geworpen had ze op een bepaalde plek in het oor gepierced werd. Dat heeft mij altijd huiverig voor meerdere oorbellen gemaakt.

Ik denk dat de meeste natuurvolkeren wel een repertoire hadden op anticonceptiegebied.

 
Ik heb het idee dat sex in deze tijd ook regelmatig gebruikt wordt om te ontladen en iedereen moet een "gezonde zin" hebben. Eigenlijk iedere dag sex, of anders toch zeker 3 keer per week!

Als man en vrouw compleet in balans zijn, is het dan zo moeilijk om te wachten met sex totdat het tijd is voor weer een kindje? En aan de andere kant verwacht ik ook dat er kruiden zijn die de cyclus kunnen onderbreken of stilleggen.

En wat ook kan is contact leggen met het zieltje en verzoeken een andere keer terug te komen en de ongeboren baby af te stoten in een vroeg stadium, vanuit intentie.

 
Onderdeel van de spiritualiteit van oervolkeren was onthouding, vanuit de wetenschap dat elke 'ontlading' verlies van levenskracht inhoudt. Dit concept is ook bekend in de aziatische wereld. Als de kundalini-energie niet naar buiten gaat, voedt deze jouw energie. Het is om die reden dat menstruatie eigenlijk ook als onnatuurlijk moet worden gezien, het is pure levenesenergie die je verliest! Nu is het echter wel natuurlijk, want we leven in een onnatuurlijke wereld.

Mike

 
Quote:
Nu is het echter wel natuurlijk, want we leven in een onnatuurlijke wereld.

Je kan die eicel toch niet in een kwak bloed deponeren die er al een eeuwigheid zit?

Of moet het net als de ongebruikte spermacellen inwendig gerecycled worden?

 
Quote:
Je kan die eicel toch niet in een kwak bloed deponeren die er al een eeuwigheid zit?

Of moet het net als de ongebruikte spermacellen inwendig gerecycled worden?


Je cellen zijn voortdurend onderhevig aan vernieuwing.

Mike

 
Ik heb altijd maar anderhalve dag bloedverlies. Dat is altijd bestempeld als niet goed, maar dat valt dan waarschijnlijk reuze mee...

 
Ik vind het grote onzin dat een menstruatie een periode van 'reiniging' zou zijn en dat je daarom geen anticonceptie zou moeten gebruiken. Men noemde het vroeger inderdaad 'reiniging', maar tegenwoordig weten we wel beter toch? Het is gewoon het slijmvlies wat wordt afgestoten omdat er geen bevrucht eitje is. Compleet hormonenverhaal. Slik je de pil dan bouw je niets op en hoeft er dus ook niets gereinigd te worden. Die stops in de strip is enkel voor ons vrouwen gedaan omdat wij denken dat we elke maand 'gereinigd' moeten worden en het anders zo onnatuurlijk voelt. Dat het niks met reiniging te maken heeft wil overigens niet zeggen dat de pil dan toch gezond is. Juist niet omdat het een hormonenverhaal is.

 
Als je andere ontgiftingsorganen, zoals nieren en lever niet goed werken of overbelast zijn wordt de baarmoeder weldegelijk door het lichaam ingezet om afvalstoffen af te voeren. In zoverre wordt het dan noodgedwongen wel een periode van reiniging.

 
Quote:
Dat is helemaal geen fabel, het is niet voor niks dat oervolkeren zonder anticonceptie toch veel meer tijd tussen kinderen hadden als wij nu. Als je je baby altijd toegang tot de borst geeft dus ook snachts, overdag niet meer dan 4 uur en snachts niet meer dan 5 uur tussen voedingen laat, alle voeding live geeft (dus niet gekolfd) geen fopspeen geeft en geen bijvoeding dan ben je tot 6 maanden in elk geval niet vruchtbaar zolang je geen bloedverlies hebt. Dat heet de LAM methode.


Dan gaat er toch iets mank met de LAM methode. Ik ken aardig wat attachment parenting mama's en ik weet uit eerste hand dat heel veel vrouwen die deze weg volgen toch al snel weer ongesteld worden. Sommigen niet. Maar het is dus echt niet zo eenduiding als je schrijft. Deze vrouwen doen alles zoals jij hierboven beschrijft.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.478
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan