Hallo Mike
De dyslectie is al verbeterd, het is een familiare aandoening van wsch. generaties lange ondervoede hersenen. Mijn moeder heeft het, drie van haar vijf kinderen en 8 van haar negen kleinkinderen. Mooie score vindt je niet? Drie weken na in mijn eerste gaps-intro moest ik een artikel schrijven en tot mijn verwondering had ik toen maar 3 fouten in 500 woorden. Twintig jaar geleden merkte ik al, toen mijn zoektocht naar voeding door mijn zoons problemen intensifieerde, dat bij mij; suiker en MSG een enorme aanval van dyslectie creëerde. Als ik per ongelijk MSG binnen krijg dan kan ik geen drie woorden achter elkaar goed schrijven. Als ik in een pas geverfde ruimte ben geweest ook niet. Het is dus behalve ondervoeding ook een vorm van neurotoxiciteit. In de diepste dalen van mijn CVS heb ik ook meervoudige chemicaliën overgevoeligheid.
Voor lievergezond nog even de uitleg voor het woord dat ik inderdaad verkeerd geschreven heb. Pyrroluria is het woord. Wsch. ken je het wel het is behoorlijk bekend in de alternatieve wereld; en vooral in de orthomoleculaire wereld. Het is de gemiste kans van de reguliere psychiatrie. In de jaren vijftig heeft de arts Abram Hoffer het ontdekt, of eigenlijk herontdekt. Pyrroluria komt volgens Hoffer voor bij minstens 10% van de mensen en er zit een erfelijke component in.Bij een groot gedeelte van de psychiatrische mensen vond Hoffer overigens ook gluten intollerantie.
Het is een ziektebeeld waar enzymen een rol in spelen en vooral de enzymen die B vitamines en mineralen omzetten. De belangrijkste twee tekorten zijn B6 en zink. Als je deze twee hersteld gaat de rest in veel gevallen ook weer werken. Soms heb je tijdelijk ook andere vitaminen en mineralen nodig.
Het staat in verband in Pellagra dat is een vitamine b3 gebrek dat een beeld geeft van schizofrenie. Binnen de psychiatrie wordt hier nooit op getest, terwijl er in de literatuur gevallen bekend zijn van schizofrenen die geen psychoses meer krijgen als je de vitamine B3 en B6 status hoog houdt. Mensen met Pyrroluria hebben enorme hoge dosis b6 nodig, zo hoog dat het voor anderen toxisch is.
Hier in Nederland is dr. Kamsteeg van het Keac ermee bezig. Hij noemt het HPU. Vlg. mij heeft hij de missing link gevonden en dat is B6 in de enzymatische vorm geven P5P, dan hoef je niet zo toxisch hoog te gaan en heb je aan een beetje genoeg.
Mensen met Pyrroluria doen het beter op een eiwitrijk en koolhydraad arm dieet, ze hebben vaak diverse emotionele/psychische problemen en ook problemen met de energie huishouding.
Daarnaast zie je vaak (niet altijd), hypermobiliteit van de gewrichten er is een tendens dat alle hormoongeregelde lichaamsprocessen minder worden door mineraal tekorten. Bijvoorbeeld Jodium/selenium/zink tekort waardoor je langzame schildklier werking krijgt. de bijnier/hypofyse/schildklier axis gaat uit balans waardoor het slaapritme, de voortplanting, de energiehuishouding en meer uit balans gaan. PMS; postnatale depressie, miskramen en ongewenste kinderloosheid zie je ook vaak; naast nog een enorme lijst symptomen.
Ik heb een paar mensen in mijn praktijk de afgelopen jaren met p5p en zink op de been gekregen. Als mensen melden dat ze van bijna alle supplementen ziek worden, dan weet ik bijna zeker dat dit aan de gang is.
Je kan het laten testen in de urine bij het Keac of bij internationale laboratoria; maar een negatieve uitslag geeft niet de garantie dat je het niet hebt. Na een eiwitrijke maaltijd of na een vitamine kuur is de uitslag vaak vals negatief, als je teveel drink ook. Ik heb hier een keer een e-mail discussie met Kamsteeg over gehad. De test is het beste wat hij heeft maar is niet feilloos. Ik heb al aardig wat mensen gesproken die het volgens de test niet hadden en toch enorm opknapte van het protocol. Zodra ze het protocol stopte kwamen klachten langzaam terug.
Waar ikzelf heel nieuwsgierig naar ben is of het toch niet weg gaat als je de darmen hersteld. Enzymatische omzetting van vitaminen gebeurd gedeeltelijk in de lever en gedeeltelijk in de darmen. Welk stuk precies waar gebeurd daar ben ik nog niet achter.
Astrid