Voorstellen Clara: onderweg naar verbetering

Quote:
Het is inderdaad fijn om mensen te spreken die al verder zijn op de weg die ik net pas insla [:-)]


Welkom hier Clara!

Wees blij dat je deze weg op je 27e inslaat, ik ben op mijn 57e pas zover. :?

Wat een winst kun jij nog halen,

en wat een profijt zullen jouw kinderen daar nog van hebben.

 
Welkom

Ik kom zoveel bekende dingen tegen dat ik hier mijn voorsteltopic even ga promoten.

O.a veranderingen met ADD en koolhydraatbehoefte bij ondergewicht.

Ik ben pas 6 maanden bezig, maar kan me eigenlijk al niet meer voorstellen dat ik ooit anders gegeten heb, dus maak je geen zorgen dat het 27 jaar gaat duren.

Respect dat je 2 kinderen heb kunnen voeden, dat had ik (sowieso niet omdat ik man ben) nooit aangekund.

 
Hoi Laigueglia, ik hoop dat ik uberhaupt de 57 haal :) dat is namelijk niet vanzelfsprekend in mijn familie :( en gezien mijn huidige gezondheidstoestand...er moet duidelijk iets veranderen!

Hoi JP, ik las het inderdaad! Leuk! Heb jij veel verbeteringen gemerkt tav je ADD? Wat en hoe precies? Ik vond het geweldig om mijn kinderen te (dragen, baren en) voeden. :) echt een van de mooiste natuurlijke ervaringen ooit. Ik heb ook aan natural weaning gedaan, mijn kinderen zelf laten bepalen wanneer ze wilden stoppen (als je naar de natuur kijkt schijnt het nog kort geweest te zijn geloof ik). Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als je ze ooit krijgt dan hoop ik dat je je vrouw/vriendin aanraadt ze proberen zelf te voeden. Ik had de ervaring niet willen missen!

 
Hoi Clara,

ook van mij een welkom, de adviezen heb je allemaal ruimschoots gekregen. Succes met het opvolgen, en dat perfectionisme: ga meer luisteren naar je gevoel en je lichaam.

Lia

 
Lieve mensen,

Na een klein weekje wil ik jullie toch graag een update geven.

Bloeduitslagen leverden niks op. "Geen afwijkingen in het bloedbeeld" en daar moest ik het mee doen :? gelukkig weet ik wel beter inmiddels. Ik geloof nooit dat het gezond is om vier keer per dag duizelig te zijn.

Wat heb ik veranderd qua eten. Ik ben begonnen met kippenbouillon, en sole met appelazijn 2x daags. (de enige appelazijn die ik kon vinden, in de biowinkel, bevat wel 'sulfiet' staat er op, kan dat kwaad?

Ik probeer minder thee te drinken. De boullion helpt daar wel bij. Verder ben ik nog lang niet tevreden. 'Luisteren naar je lijf' betekent in mijn geval (rogge/spelt/zuurdesem-)brood eten, fruit, yoghurt en kaas. Tenminste daar heb ik voortdurend trek in. Maar of ik dan dan maar moet eten als ik er trek in heb? Houdt mijn lichaam mij niet voor de gek? Hoeveel zin heeft luisteren dan?

 
Voortdurend zin in onder andere fruit en brood. Dit klinkt alsof je daardoor ruim boven de 100 gram koolhydraten per dag uit zal komen. Als dat zo is, dan houdt je lichaam je inderdaad voor de gek en blijf je draaien op suikers. Vet moet je dan omhoog gooien en even door de figuurlijke zure appel van de suiker- en koolhydratenverslaving heen bijten. In verschillende topics kan je terugvinden dat dit nit altijd even makkelijkzit, maar goed te doen als je je vetten maar omhoog doet, zodat je verzadigd bent en blijft.

Succes!

 
Bij ondergewicht is die 100 gram niet heilig.

Eerst de vetten omhoog, dan wat aankomen en dan pas langzaam de koolhydraten naar beneden. (en dat gebeurt allemaal meestal niet in enkele weken)

Wanneer je voldoende vet binnen krijgt en je vetvertering is goed, dan krijg je vanzelf minder zin in brood, enzovoorts.

Als je trekt hebt kies dan voor yoghurt en kaas. (van de opties die je gaf)

 
Clara, je kan je bloedwaarden opvragen he? Niet alleen handig voor je eigen referentie maar ook zijn bijv. de referentiewaarden voor de schildklier niet goed.

 
Ik kan dat best wel doen ja. Ik kreeg nu alleen te horen dat ze "geen afwijkingen" vertoonden. :? als ik die waarden heb, waar kan ik dan opzoeken welke andere conclusies eraan te verbinden zijn?

Ik zit nu rond de 200 gram koolhydraten. Of telt zuivel mee? dan zit ik er ver boven. Droog gewicht, bij een zuurdesem-boterham, dat is toch gewoon wat het sneetje weegt als je het op de weegschaal legt?

Erg bedankt :-)

Nog een vraagje. Welk boek zouden jullie al eerste aanraden? Voeding en fysieke degeneratie of Nourishing Traditions? Die laatste is misschien het meest praktisch om mee te beginnen, he? Op termijn hoop ik ze allebei te hebben hoor, maar met welke te beginnen. Of is er een ander handig boek?

 
Zuivel telt absoluut mee met je koolhydraten. Het zijn eigenlijk mijn enige koolhydraten.

Op je andere vragen kan ik je geen antwoord geven, maar iemand anders vast wel.

 
In 100 gr brood zit ongeveer 50 gr koolhydraten. Eén sneetje bevat ongeveer 20 gr kh. Als je geïnspireerd wilt raken dan eerst WP lezen.

 
Dus dat betekent dat ik eigenlijk maar 1 bakje yoghurt van 200ml/gram per dag mag?

Geïnspireerd/gemotiveerd ben ik op zich wel. Ik zou het nu wel handig vinden om wat praktische richtlijnen/recepten te lezen.

 
Hoe kom je daarbij Clara? Ik kan me niet voorstellen dat er in 200 ml yoghurt 200 koolhydraten zitten.

Voor een indicatie wil ik nog weleensmop deze site kijken: http://www.koolhydraten.com/default.aspx ik kom dan uit op 8 koolhydraten voor 200 ml yoghurt.

Kijk op de site van Lia voor meer overzicht als je hier door de bomen het bos niet meer ziet. www.voedingisgezondheid.nl

 
Gefermenteerde, zure zuivel bevat nauwelijks koolhydraten. De melkzuurbacterien voeden zich met de suikers.

Mike

 
Inmiddels is dit ongeveer mijn dagelijkse patroon geworden.

's-ochtends water met sole en appelciderazijn (is dat de goede? komt uit de biowinkel maar bevat wel sulfiet...) en daarmee neem ik in:

- levertraancapsule

- multivitamine

- magnesium

- selenium & zink

Daarna ontbijt ik met een grote bak Griekse yoghurt (10%) met daarin besjes of bramen, een half bekertje crème fraiche en kokosschaafsel.

Over de dag eet ik 1 of 2 roggekrackers (van 10 gram) of een boekweitpannekoek (25 gram) gemaakt met kokosmelk en eieren en 1 snee zuurdesembrood of roggebrood met gebakken eieren met ui en italiaanse kruiden.

Alles besmeer ik met roomboter (waar ik zo'n 100 gram per dag van eet) en op de crackers en tussendoor flink wat kaas (oud en jonge komijn afgewisseld), ik denk zo'n 200 gram.

Daarnaast drink ik kippenboullion, twee kommetjes. Ik merk dat zolang ik dat drink, ik minder dorst heb op een dag. Om mijn thee-inname te beperken ben ik een kleinere theepot gaan gebruiken (dat werkt echt! :D ). Ik probeer niet meer dan 2 liter te drinken, dit lukt meestal wel. Soms maak ik een smoothie van kokosmelk, kiwi en besjes. Ook eet ik soms een extra bakje yoghurt als tussendoortje.

Avondeten: flink stuk vis, groenten onbeperkt en 1 opscheplepel basmatirijst/quinoa/zoete aardappelpuree. Toetje: een halve zure appel. Voor het avondeten drink ik weer een glas water met sole.

Zo is het goed vol te houden. Als ik oplet dat ik om de drie uur eet ben ik amper meer duizelig. Ik heb ook echt het idee dat dit eten goed vult en ik vind het lekker! :D

Bedankt voor ieders advies!!

 
dat had ik ook clara en ik beet jaren lang nagels, heb 2 pinken die niet mee doen,maar de rest lijkt veel sterker dan eerst.

Had ik ook vrij snel, dat ze harder, sterker zijn.

Quote:
Je hebt veel te snel opnieuw een kind gekregen. De eerste zwangerschap had je al uitgeput en ontregeld en je hebt nauwelijks 'oplaadtijd' gekregen (2 tot 3 jaar) op basis van een optimaal voedingspatroon. Geen wonder dus dat je deze klachten hebt ontwikkeld!


dit stukje las ik en dacht huh hoe kan het dan dat de natuur toe laat dat je zo snel weer zwanger raakt.

Als het beter is voor het lijf dan zou je toch denken dat de eitjes langer op zich laten wachten, het lichaam moet eerst herstellen.....

 
Ik ben zwanger geraakt terwijl ik nog borstvoeding gaf. Het was heel welkom, maar wel een verrassing (we dachten aan natural family planning te doen. Na het stoppen met de borstvoeding toch maar aan de ac pil gegaan :?)

Ik had graag willen wachten om optimaal van de eerste te genieten. Maar nu hebben ze wel een hele goede band en spelen altijd samen.

Hoe de natuur in mijn geval gewerkt heeft weet ik eigenlijk niet. Het zou altijd het jonge leven voor moeten laten gaan, maar dat geldt vast niet voor het creëren van nieuw jong leven. :wink:

 
onze jongste was ongeveer 2 maanden toen kwam ook onze verrassing.

Ik ben al jaren niet meer aan de pil, maar voor het zingen de kerk uit is niet voor iedereen weg gelegd ;-)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.517
Berichten
528.469
Leden
8.652
Nieuwste lid
duncan
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan