Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Daar gebruik je geen oregano olie voor, die is erg pittig trouwens. Ook van belang is de kwaliteit.veel oliën kloppen niet. Ik wil je weleens klein proefje sturen om te proberen..Mijn slijmvliezen reageren helaas ook heftig op olie, als ik bijv. oregano olie ruik dan begint het al te branden. Ik weet niet of dat dan zo'n succes zou zijn. Maar bedankt voor het meedenken.
Binc: ja ik denk dat daar ook een onbalans in zit, sowieso een GABA tekort maar GABA toevoegen (poeder) leek ook niet te werken omdat ik daar weer op reageerde phew. Moeilijk stuk hoor...
Hallo l-lady,Hoe gaat het nu met jou Best? en met Wida?
Bedankt, Mike. Ik had er ook al aan gedacht ivermectine te nemen, maar ga dat pas doen als ik weer kan ontgiften. Ik kan het me nu niet permitteren om die s-eiwitten op te ruimen, gezien de extreme histaminereacties die tijdens dan opruimproces kunnen optreden. En ik weet het, ik moet juist gifstoffen kwijtraken om die histamineproductie naar beneden te krijgen, maar die route kan ik nu niet bewandelen. Wie weet doe ik nog een gok als mijn vriend weer thuis is van het reizen en ik in ieder geval niet alleen ben als er iets gebeurt. Laatst ben ik met een biotensor getest op ivermectine en die gaf aan dat het niet goed is voor mij nu. Maar ik houd het in mijn achterhoofd.Spike-eiwitten verzamelen zich o.a. in de bijnieren. Histaminereacties hebben te maken met een cortisoltekort = bijnieren. Ivernectine ruimt s-eiwitten op en stimuleert GABA, waardoor angst en nervositeit worden geremd en je emotioneel stabieler wordt, waardoor je bijnieren kalmeren. Kortom, slik ivermectine!
Mike
Staat dit ergens te lezen op het forum?Hoi Best, je probleem zit hem in de eiwitvertering. Hierdoor komen er zogeheten biogene aminen vrij, toxische producten door een slechte eiwitafbraak. Je histaminereacties zijn hier een reactie op, aangezien je immuunsysteem deze lichaamsvreemde stoffen wil afweren. Ik heb een protocol waarmee ik je kan helpen. We hebben recentelijk reeds emailcontact gehad. Email mij voor een consult en je kunt een nieuwe begin maken in 2021.
Mike
Hoe gaat het nu met u? Begrijp ik goed dat monica van der Lem u dus niet kon helpen?Bedankt, Mike. Ik had er ook al aan gedacht ivermectine te nemen, maar ga dat pas doen als ik weer kan ontgiften. Ik kan het me nu niet permitteren om die s-eiwitten op te ruimen, gezien de extreme histaminereacties die tijdens dan opruimproces kunnen optreden. En ik weet het, ik moet juist gifstoffen kwijtraken om die histamineproductie naar beneden te krijgen, maar die route kan ik nu niet bewandelen. Wie weet doe ik nog een gok als mijn vriend weer thuis is van het reizen en ik in ieder geval niet alleen ben als er iets gebeurt. Laatst ben ik met een biotensor getest op ivermectine en die gaf aan dat het niet goed is voor mij nu. Maar ik houd het in mijn achterhoofd.
Wat naar dat u nog maar zo weinig verdraagt. Hoe gaat dat nu?Ik lees dat je al wel wat verbetering hebt dankzij dit forum, dat is mooi! Dan ben je vast ook al goed op weg met je voeding. Als je concrete vragen hebt over voeding etc, stel ze gerust! Ik heb voor mezelf zo ongeveer alles uitgeplozen.
Je vraagt naar wat andere histaminemensen eten en gebruiken. Ik eet drie keer per dag een vers gemaakte maaltijd van witte rijst (pandan of basmati), gekookte zoete aardappel (paars of oranje), rundvlees direct uit de vriezer (rundergehakt, runderschnitzel, biefstuk, géén suddervlees) met daaroverheen zelfgemaakte ghee (van Kerrygoldboter) en keltisch zout. Zoete bataat in water koken en dat weggooien, daarmee gooi je ook oxaalzuur weg en dat is goed. Oxaalzuur kan ik nl. ook niet meer afbreken. Ik eet al sinds de zomer drie keer per dag dit maaltje en daar kan ik blijkbaar op leven. Al het andere verdraag ik niet meer evenals supplementen. Ik gebruik dus alleen loratadine (hooikoortstabletten Etos). Ik drink bronwater uit flessen (meestal goedkoop van de Lidl, soms lekker Spa Blauw). Daar zet ik ook thee van, ik verdraag alleen kamille en rooibos. Ik besef dat dit een extreme situatie is en dat het helemaal niet goed is om zo eenzijdig te eten, maar ondanks alle inspanningen die ik heb ondernomen, ben ik hier noodgedwongen op uit gekomen. Zodra de histamine in mijn lijf wat gaat zakken a.g.v. de behandeling die ik nu doe, ga ik uiteraard weer andere voedingsmiddelen proberen. Ik raad niemand aan zo eenzijdig te eten, tenzij je klachten anders te erg worden je niet meer functioneert, zoals nu voor mij geldt. En ieder lichaam is anders en heeft een eigen histaminedrempel, dus wat voor mij werkt, hoeft nog niet voor jou te werken.
Het is het allerbelangrijkste om op zoek te gaan naar de oorzaak van je klachten en die aan te pakken. Ik zie dat Mike zegt dat dit in een slechte eiwitvertering kan liggen. Ik kan me dat goed voorstellen en ik hoop dat het verbeteren van je eiwitvertering je helpt! Ik had hier zelf helaas geen succes mee. Hoewel ik wel mijn maagzuur aangevuld heb d.m.v. betaine Hci + pepsine te nemen (eerst in hoge dosering nodig, daarna afgebouwd naar aangeven van mijn lichaam). Ik kon daardoor ineens wél vlees verteren, wat ik daarvoor niet kon. Dus het aanvullen van maagzuur hielp mij wel degelijk om de vertering van dierlijk eiwit te verbeteren, maar het histamineprobleem werd er helaas niet door opgelost. Bovendien is het bij mij ook zo dat ik ook histamine aanmaak als ik helemaal niets eet, dus het komt niet (alleen) door een slechte vertering.
Weet jij wanneer je histamineklachten zijn begonnen? Is er iets gebeurd? Voor mij was dat een keelontsteking/streptokokkeninfectie/pfeiffervirus ( weet niet precies wat het is geweest), waarvoor ik antibiotica kreeg en toevallig heb ik in die week erna een vaccinatie gehaald voor een reis naar het buitenland en daarna ging ik dus met mijn verzwakte darmflora en verzwakt immuunsysteem naar Mexico en daarna begonnen de klachten zich op te stapelen. Dit was al in 2009 en ik raakte in een burn-out. Sindsdien ben ik niet meer de oude geworden.
Histamine gaat ook omhoog door stress en onverwerkte emoties/trauma. En ondertussen kom je door een hoge histamine ook sneller in de stress. Dus het is ook belangrijk om naar de fysieke oorzaak te kijken naar psychische/emotionele/spirituele oorzaken en hier hulp bij te zoeken. En evt te mediteren of oefeningen te doen die het zenuwstelsel kalmeren (ik doe Zhineng Qigong). Blootstelling aan straling verminderen. Dingen doen die je plezier/ontspanning geven. Regelmatig naar de sauna gaan helpt mij ook goed, vooral de vochtigere sauna's en dan goed koelen. Proberen je leven zo stressvrij mogelijk in te richten, zo min mogelijk verplichtingen, zodat je systeem tot rust kan komen. Uiteraard zijn dit allemaal 'lapmiddelen', die wel behulpzaam zijn om de histamine te doen zakken, maar niks doen aan de oorzaak.
Qua supplementen kun je trouwens ook nog quercetine proberen, dit breekt histamine af. Ik heb het zelf een tijdje gebruikt, maar kan er nu ook niet meer tegen
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Mocht je vragen hebben, stel ze gerust! Ik zal wat vaker in dit topic kijken! Succes in ieder geval!
Gaan vetten wel goed? Aangezien veel mensen met histamine en mcas klachten slecht vet verteren meestalWida hoe gaat het nu met jouw en je behandeling? Slaat het aan, merk je al verbetering? De rundernieren waar Binc over schreef gebruik ik zelf ook en ik kan beamen dat ze zeker wel werken en verlichting van de klachten geven, ik zou het toch een kans geven om het te proberen.
Goed om te horen dat die rundernieren bij jou wel iets doen. Er zitten enzymen in tegen histamine. Net zoals die DAO enzymen die veelvuldig te krijgen zijn. Maar die zijn op basis van varkens nieren en is niet de beste keuze. Ik heb meer mensen dit product aangeraden met positieve ervaringen terwijl ze niet op de hoogte zijn van WAPF voeding. Dit laatste word is voor velen nog moeilijk te bevatten dat mensen op vetten behoren te functioneren. Uiteraard door de propaganda dat onze voeding gezond zou zijn op basis van koolhydraten.
Binc je had het over stoofpotjes hoe maak jij die en hoe lang laat jij die koken/sudderen? Dit i.v.m. het opbouwen van histamine?
Ik zou ze weer eens wat vaker moeten maken eigenlijk. Maar als ik ze maak dan braad ik het vlees gewoon aan in de braadpan in een pak boter na het te hebben gekruid natuurlijk. Dan doe ik er verwarmde botten bouillon bij en laat dat de hele dag laag staan. Soms doe ik het in de slowcooker en andere keren in de pan. Eerlijk gezegd kijk ik niet zo naar welke problemen voedsel kan geven. Ik heb wel gelezen hier dat men last heeft van histamine door bv botten bouillon. Of dit met stoofpotjes ook zo is weet ik niet of iemand dat ervaren heeft. Persoonlijk denk ik dat het niet met de voedsel te maken heeft maar met een probleem in het lichaam zelf. Iplv dit voedsel weg te laten kijken of er alternatieven zijn zoals supplementen waarbij de spijsvertering tot rust komt. Wel heb ik gelezen en zelf ervaren dat lamsvlees beter verteerbaar is dan bv rund. Je zou dus ook stoofpotjes kunnen maken van lamsvlees. Wees dan wel kieskeurig waar en van welke kwaliteit je lamsvlees haalt. Mijn ervaring is dat lamsvlees soms een erg sterke smaak kan hebben. Bij mij ging dat tegen staan. Wie weet heb je een biologische slager in de buurt die goed lamsvlees verkoop om te laten sudderen. Rundvlees ging bij mij ook goed. Maar nam dan wel na zo een maaltijd betaine HCL en een nier supplement.
Ik ben er nu wel achter dat mijn klachten worden veroorzaakt door een slechte spijsvertering, alleen ik ben nog erg zoekende welk eetpatroon hier het beste bij past om de klachten te verminderen en het geheel te genezen/herstellen. Want stoofpotjes en vloeibaar eten lijkt mij ook het minst belastend voor je spijsvertering echter loop je dan weer tegen de histamine aan. Daarbij helpt het intermittent fasting zeker bij het minder belasten van de spijsvertering.
Wat goed dat je het op deze manier bekijkt. Het is idd een probleem met de spijsvertering en het is de kunst om deze sterker te maken iplv voedsel weg te laten. Vloeibaar en zacht gekookt is dan ook de oplossing naast supplementen die de spijsvertering tot ruste brengen. Als ik jou was zou ik me niet druk maken om de histamine uit stoofpotjes of welk voedsel dan ook. Dit geeft meteen al stress. En stress is volgens mij ook een histamine trigger waardoor je dan in een cirkel terecht komt. Kijk gewoon naar de bereiding. Over intermittent fasting, ik zou hier in eerste instantie niet meteen de focus op leggen als je momenteel nog klachten ervaart maar nogmaals naar de bereiding en welke supplementen je kunnen helpen voor een betere vertering. Je zult al tekorten hebben en dan is het zaak om eerst daar de focus op te leggen. Ik lees vaak dat mensen op zoek zijn naar 1 supplement tegen histamine. Persoonlijk geloof ik niet dat daarmee de histamine probleem opgelost word. Gevolg is dat mensen al meteen roepen dat iets niet helpt. Het maagvlies en darmslijmvlies is vaak aangetast plus er zijn tekorten van allerlei vitaminen en mineralen. dat is niet op te lossen met 1 supplement.
Binc wat waren/zijn jouw klachten omdat je schreef dat je een hele tijd vloeibaar hebt gegeten? Ik weeg momenteel niet heel veel en wil niet nog meer afvallen dus ben erg benieuwd hoe jij het hebt aangepakt en was het voldoende voedend, vooral omdat ik nu vaak na het eten nog een honger gevoel heb.
Jeetje, de story hoe het ooit begon is opgelost is wel een traject geweest. Het is zo lang geleden moet echt even goed terug denken. Mijn klachten waren dagelijks diarree meermalen op een dag. Voornamelijk na een maaltijd meteen diarree. Destijds deed ik ook veel paleo zonder resultaat.
Heeft jaren aangehouden en woog maar iets van 57 of 58 kilo. Tot ik op een ochtend een recept maakte die ik van een vriendin kreeg. Ik moet er wel bij zeggen dat ik het allesbehalve lekker vond. Maar ja, gemaakt is gemaakt en dus gewoon door eten. Het was een geprakte avocado met een gekookt ei en wat rucola erdoor met Keltisch zeezout. Hiervan raakte ik wel snel vol. Maar wat meteen op viel, ik hoefde niet meteen naar het toilet. Nu is een avocado geen dierlijk eten maar wel vet. Ondanks dat ik het niet lekker vond toch ook als lunch gemaakt en zelfs als avond eten. En dat was de eerste dag dat spijsvertering eens normaal ging. Het werd mijn maaltijd omdat ik er geen klachten van had. Nieuw was de verstopping die daarop volgde en was ik op dat moment zelfs blij mee. Daarna heb ik mezelf hier ook aangemeld en veel adviezen gekregen waar ik zeker iets aan heb gehad. Eerlijk gezegd heb ik heel veel gebruikt tegelijk en mijn voeding verder uitgebreid. Maar voor lange periodes echt alleen gekookt voedsel. De balngrijkste supplementen die mij destijds geholpen hebben zijn:
Glutamine
Acerola poeder voor vitamine C
Nier supplement (Dao)
Lever supplement voor ijzer en B12
Enzymen met Oxbille
gelatine
Probiotica van Prescript Assist
ashwaganda in een later stadium (schijnt cortisol te normaliseren) Sommige mensen gebruiken bijnierextract met of zonder adrenal. Beiden hadden bij mij een averechts effect.
Nog weer later ging ik een supplement gebruiken vanwege blaasproblemen. Eigenlijk op de markt voor dieren maar ingrediënten zijn ook voor mensen. Met veel brandnetel thee met kokosolie erin.
Ik zal vast iets vergeten zijn. Dit alles naast veel dierlijke vetten. Dus vet vlees, vette vis, gekookte room (panacotta) Gebakken appels die pectine vrij geven welke ook goed is voor de maag. Kortom, mijn aanval op eten was begonnen. Idd, wat jij zegt, honger honger en nog eens honger voerde de boventoon. Ondervoeding dus. In de loop der tijd werd het minder en ging ik voornamelijk op veel rauwe melk leven. Liters per dag gingen erdoorheen naast happen boter en stukken kaas. Alleen in de avond at ik nog maar redelijk normaal. De laatste paar jaar ervaar ik geen overmatige honger meer. Eerder helemaal geen trek en kan met gemak een hele dag zonder eten met tussendoor een glas melk. Of het goed is? Ik weet het niet eerlijk gezegd. Mijn gewicht was de laatste keer 87 kilo. Dit is te zwaar helaas. Maar alles beter dan dat lage ondergewicht destijds. Aankomen is dus zeker mogelijk
Laat je weten hoe het gaat en wat je gebruikt aan supplementen en of het resultaat heeft?