Vragen over: 'Eet vet word slank'

Ik vraag van alle andere zoogdieren af:

-Leven zij continu in de vetverbranding?

-Kunnen zij ook schakelen tussen glucose- en vetverbranding?

Verder vraag ik me af:

-Een baby die borstvoeding krijgt, leeft die op glucose of ketonen?

-Een baby die flesvoeding krijgt, leeft die op glucose of ketonen?

-In hoeverre is glucose- en vetverbranding te combineren?

-Of is het echt heel zwart/wit, óf glucoseverbranden óf vetverbranden?

Ik dacht gelezen te hebben dat je lichaam niet vetten gaat omzetten tot glucose, maar direct de vetten gaat verbranden. Klopt dit? Dan is het meer de vraag in hoeverre je lichaam de glucose links laat liggen wanneer je over aan het stappen bent op de vetverbranding.

 
ik weet wel dat ik al van een paar hondenliefhebbers die goed voeren (KVV) heb gehoord dat als je je hond perse nog brokken wil voeren (koolhydraten) dat je dit niet moet combineren op dezelfde dag als je vlees geeft. Ze geven ook aan dat de spijsvertering hele andere stappen moet zetten op vetten of koolhydraten.

Dus bv. 2 dagen koolhydraten en 5 dagen vlees.

Idealiter natuurlijk de koolhydraten eruitgooien en alle delen van het dier voeren in de juiste verhouding.

 
Misschien kunnen jullie hier eens naar kijken:

http://www.drbass.com/sequential.html

FOOD COMBINING

......

Any quick digesting foods must wait till the slowest digesting foods leave the stomach before they can leave - a process which can take up to 6 or 8 hours. While waiting, the fruit, cooked and raw vegetables, and some of the starches undergo some decomposition and fermentation, producing gas, acid and even alcohol along with indigestion. .....

A RADICAL NEW CONCEPT OF DIGESTION

..... If there are 5 different types of food in the stomach at one meal, each eaten separately and in sequence, there will be 5 different kinds of digestion going on at the same time, each layer having different enzymes digesting each food, according to the needs of the food contained in that layer.

But when say 5 different foods are eaten at a meal, where each mouthful or bite is taken of a different food, then the entire stomach is filled with the same mixture. .....

En hier uit een tekst van Mike: Weston A Price:

Over voedselcombinaties, zoals Montignac deze bijv. verwoordde, zoals de 'verboden' combinatie van koolhydraten en eiwitten heeft Price dit te zeggen in een lezing:

Terwijl ik deze tekst voorlees, werd ik onderbroken door een verpleegster met de vraag of zij zich moest houden aan het voorschrift, dat door sommige groepen zo krachtig wordt gepropageerd, dat eiwitten nooit in combinatie met koolhydraten zouden moeten worden gegeten.

Maar zelden heb ik waar dan ook ter wereld zo veel fysieke volmaaktheid aangetroffen, met een hoge mate van weerstand tegen onze moderne degeneratieve ziekten, als bij de inwoners van de eilanden van de Stille Zuidzee. Hun voeding bestond vrijwel dagelijks uit eiwitten van dierlijk leven uit zee, gecombineerd met koolhydraten van hun groenten van het land, waarvan er vele het nodige zetmeel bevatten.

Dit gold net zo goed voor de Kelten op de Buitenste Hebriden, die vrijwel volledig leefden van haver en zeedieren.

 
Quote:
Ik vraag van alle andere zoogdieren af:

-Leven zij continu in de vetverbranding?

-Kunnen zij ook schakelen tussen glucose- en vetverbranding?


Vraag 1: Ja, dat toont Barry Groves aan in het boek. Door het unieke spijsvertetingsstelsel van herbivoren zijn zij in staat om een voedingsarme voedingsbron (planten), die niet of nauwelijks vet, eiwitten en cholesterol bevat, om te zetten in precies dat: vet, eiwitten en cholesterol. De grazer eet gras, klaver en kruiden, die voor de mens onverteerbaar zijn vanwege de cellulose, en zet deze om vet-, eiwit- en cholesterolrijke melk en vlees. Een gedeelte van deze omzettingen wendt het dier zelf aan als brandstof, de rest wordt omgezet in vlees en in melk.

Vraag 2: Dan treden er dezelfde problemen op als bij de mens. We zien vandaag de dag ook steeds meer dieren dezelfde ziektes, aandoeningen en kwalen krijgen als de mens en dit is geen toeval. Alle dieren en mensen, ook plantetende dieren, horen op vetten te draaien. Ze zijn in staat om op glucose te draaien, maar dit proces verloopt verre van ideaal en is bijzonder slopend, voor zowel mens als dier.

Quote:
Verder vraag ik me af:

-Een baby die borstvoeding krijgt, leeft die op glucose of ketonen?

-Een baby die flesvoeding krijgt, leeft die op glucose of ketonen?

-In hoeverre is glucose- en vetverbranding te combineren?

-Of is het echt heel zwart/wit, óf glucoseverbranden óf vetverbranden?


Vraag 1: Die baby leeft op een mengvorm. Een mens in wording herhaalt in versneld tempo de evolutie. Een embyonale cel lijkt op een anaerobe plantencel en ook kankercellen lijken op embryonale/plantencellen. Om die reden kan een baby ook zwemmen. Voor de hersenontwikkeling van een baby is zeer zeker ook een bron van glucose nodig en daarom zit er ook lactose en galactose in de melk. Daarnaast is er verzadigd vet en cholesterol nodig voor de hersenontwikkeling en ook deze zitten ruimschoots in moedermelk.

Vraag 2: Die leeft op glucose, vanwege verkeerde theorieen over glucose als brandstof en dat verzadigd vet en cholesterol funest zouden zijn. Zo'n baby raakt dus meteen al ondervoed en gestresst door deze kunstvoeding.

Vraag 3: Het is te combineren, maar het lichaam zal dan altijd eerst kiezen voor suikervergisting en daarna pas voor vetverbranding.

Vraag 4: Heel zwart-wit gesteld kan het lichaam of op vetten of op suikers draaien. De voorkeur gaat absoluut uit naar ketogeen, dus koolhydraatarm, waarbij 100 gram per dag de bovengrens is, want daarboven gaat het lichaam weer eerst met de suikers aan de slag.

Mike

 
Ik vraag me af of er een bepaalde minimale hoeveelheid vet nodig is om in de vetverbranding te kunnen komen?

 
Goeie vraag Wommes! Daar hoor je nooit iets over.

Ik heb nog steeds niet duidelijk of een lichaam zowel KH als vetten tegelijkertijd op 'het vuur' kan gooien. Ik begrijp dat er 2 verbrandingssystemen zijn en dat je lichaam zich instelt op het een of het ander. Maar als je lichaam in de suikerverbranding zit, gaat je lichaam dan bij gebrekkige aan KH-inname vetten (en eiwitten) tot glucose omzetten, of gaat je lichaam dan vetten (en eiwitten) direct verbranden? Ik heb het idee dat ze direct verbrand worden.

 
Nee inderdaad daar hoor je niks over. Ik vroeg het me af, ik ben aangekomen en het kwam in me op dat ik misschien nog niet genoeg vet eet, vandaar mijn vraag. Misschien dat Mike hier iets van weet?

 
Gisteren een lezing gegeven over 'Eet vet word slank'. Een interessante vraag uit het publiek: waarom worden oudere vrouwen vaker dikker?

Ligt dit puur aan de hormoonspiegel? Is dit natuurlijk zoals in dit artikel wordt geschreven? Of is het een teken van disbalans?

 
Mike heb jij toevallig ook nog een antwoord op mijn vraag of er een minimale hoeveelheid vet nodig is om in de vetverbranding te kunnen komen?

 
Nee, zou ik eerlijk gezegd niet weten. Waarom zou je een minimale hoeveelheid willen eten, terwijl Price constateerde dat natuurvolkeren minimaal tien zoveel vet eten als de gemiddelde Amerikaan?

Mike

 
Nee het gaat er mij niet om een minimale hoeveelheid vet te willen eten. Ik dacht omdat ik aankwam eet ik misschien nog wel te weinig vet en vandaar dat ik me dat afvroeg. Dan zou ik de hoeveelheid vet nog op kunnen hogen.

 
De vraag moet dan zijn: hoeveel vet kan ik MAXIMAAL innemen? Antwoord: pas als je misselijk wordt, is het teveel. Het lichaam geeft het dus zelf aan met een krachtig verzadigingsgevoel. Zodra er geen misselijkheid optreedt, kun je dus meer vet eten.

Mike

 
Is het misselijk gevoel niet wat laat, omdat de maag signalen naar de hersens niet gelijk afgeeft? Maar er tijdje tussen zit. Ik ben niet zo van het maximaal maar meer van matigheid en voldoende.

 
Ik plaats mijn vraag vorige pagina even hier neer:

Ik heb nog steeds niet duidelijk of een lichaam zowel KH als vetten tegelijkertijd op 'het vuur' kan gooien. Ik begrijp dat er 2 verbrandingssystemen zijn en dat je lichaam zich instelt op het een of het ander. Maar als je lichaam in de suikerverbranding zit, gaat je lichaam dan bij gebrekkig aan KH-inname vetten (en eiwitten) tot glucose omzetten, of gaat je lichaam dan vetten (en eiwitten) direct verbranden? Ik heb het idee dat ze direct verbrand worden.

 
Het lichaam kan geen vet in glucose omzetten, maar andersom wel (glucose naar vet). Het is wel mogelijk om eiwitten om te zetten in glucose.

Mike

 
Quote:
Het is wel mogelijk om eiwitten om te zetten in glucose.


En als ik het goed begrijp komt daar dan veel vervuiling bij kijken, toch?

 
Betekent dit dat vet geen invloed heeft op de suikerspiegel, maar eiwitten wel? Heeft iemand hier een artikel over (of misschien een boek). Ik wil het fijne hier graag van weten.

Ik had deze vraag namelijk fout ingevuld. Ik vul mijn huiswerk online in en het antwoord moest dus eiwitten zijn. Ik kan mijn lerares wel vragen, maar ik vind haar kennis nogal beperkt.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.530
Berichten
538.160
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan